Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er skikkelig dårlig når det kommer til sminke. Maskara og pudder er helt greit, men foundation, flytende eyeliner, lipliner og øyenskygge derimot er ikke like lett :ler:

Flytende eyeliner og lipliner har jeg gitt litt opp, men jeg vil veldig gjerne lære meg hvordan jeg kan bruke foundation uten å se ut som en gulerot etterpå og med masse skjolder.

Samme med øyenskygge! Jeg får det bare ikke til, å bruke øyenskygge slik at det blir litt fint, samtidig som det ikke skal være alt for mye til hverdag.. ?

Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ser ut som en gulrot med foundation bruker du helt feil farge. Foundation skal ALDRI være mørkere enn din egen hudtone, gjerne lysere. Prøv på innsiden av armen eller på halsen før du kjøper, og gå helst ut i dagslyset og sjekk fargen der. Den skal blande seg med din egen farge og "forsvinne".

Begynn med ren hud når du sminker deg - en god fuktighetskrem i bunnen er viktig, spesielt hvis du er tørr, for det vil en foundation fremheve, og du ser flassete og skjoldete ut. Det er heller ikke nødvendig å bruke foundation i hele ansiktet bestandig, du kan f.eks. bare legge litt i pannen og kinnene for å jevne ut huden der. Begynn med SMÅ mengder, og bygg opp til det resultatet du vil ha. En dråpe på hvert kinn, en dråpe i pannen og en på haken. Jobb deg utover og pass på overgangen mot hårfestet, øyenbrynene og halsen. Det er for øvrig alltid en fordel å sminke seg i tilnærmet samme lys som det du skal oppholde deg i senere. Husk at lyset på badet som oftest er helt annerledes enn dagslys, og det som ser bra ut innendørs ikke alltid er like pent ute i solen...

Skrevet
Hvis du ser ut som en gulrot med foundation bruker du helt feil farge. Foundation skal ALDRI være mørkere enn din egen hudtone, gjerne lysere. Prøv på innsiden av armen eller på halsen før du kjøper, og gå helst ut i dagslyset og sjekk fargen der. Den skal blande seg med din egen farge og "forsvinne".

Begynn med ren hud når du sminker deg - en god fuktighetskrem i bunnen er viktig, spesielt hvis du er tørr, for det vil en foundation fremheve, og du ser flassete og skjoldete ut. Det er heller ikke nødvendig å bruke foundation i hele ansiktet bestandig, du kan f.eks. bare legge litt i pannen og kinnene for å jevne ut huden der. Begynn med SMÅ mengder, og bygg opp til det resultatet du vil ha. En dråpe på hvert kinn, en dråpe i pannen og en på haken. Jobb deg utover og pass på overgangen mot hårfestet, øyenbrynene og halsen. Det er for øvrig alltid en fordel å sminke seg i tilnærmet samme lys som det du skal oppholde deg i senere. Husk at lyset på badet som oftest er helt annerledes enn dagslys, og det som ser bra ut innendørs ikke alltid er like pent ute i solen...

Jeg vet det med foundation, og selv når jeg går til parfymeri f.eks, så ender jeg opp med å ikke se fin ut med foundation(derfor bruker jeg ikke, i frykt for å ende opp som en gulerot :sjenert: )

Men jeg skal prøve å huske det du sa neste gang jeg våger meg på å prøve foundation igjen :ler:

Skrevet

Om du ikke har spesiellt rød hud anbefaler jeg å gå for en ganske lett foundation, kanskje Color Ideal fra Lancome eller noe liknende. Å få en foundation jevn og lite synlig handler mye om hvordan du legger den på.

Jeg liker å bruke trekant-svamper som kommer i pakker med 6 stk. Fukte den i lunkent/varmt vann og deretter tørke den med litt papir slik at den ikke er våt.

Med en fuktig svamp kan du legge et relativt tynt lag og evt tilføre litt mer om det trengs senere. :)

Om du gnir en litt stor dråpe foundation inn i den delen av svampen du bruker, vil det også være enklere å legge den på huden. Vær litt tålmodig ikke gni den hardt utover. Begynn med midten av ansiktet slik at det ikke er så mye foundation igjen når du nærmer deg hårfestet - da ser overgangen litt mer naturlig ut. Unngå også å få foundation i håret. Ofte kan det være fint å legge et tynt lag i skille mellom ansikt og hals også.

Som Miel sier må du ha rett farge. Om du skal ha litt gul eller litt rødlig foundation kommer an på ansiktsfargen din. Jeg kan ha litt gult i min da jeg har ganske rosa hud med tendens til å bli rød. Jeg regner med at dette kanskje virker omvendt også.

Om du kan prøve foundationen i ansiktet og i dagslys gir det best indikator på om det er riktig farge.

Skrevet

Jeg synes også det er vanskelig å finne rett foundationfarge. Går en i parfymeri så har en jo en tendes til å prøve fargen helt andre steder enn faktisk der en skal bruke foundationen. En er jo nesten nødt til å prøve den i ansiktet for å se om det er rett farge! Av og til er parfymeriene snille og gir deg en liten prøveboks slik at du kan prøve foundationen skikkelig før du kjøper den. Eventuelt så kan du smøre en strek i ansiktet og så gå ut i dagslys og se hvordan den ser ut. Det nytter egentlig lite å stå i et mørkt parfymeri å prøve foundation!

Og som sagt tidligere i tråden, det er bedre med en for lys farge enn en som er altfor mørk! Mange som ikke helt forstår det.

Skrevet

Tusen Takk for alle svar!!

:-D

Skrevet

Du kan jo feks.starte med en farget dagkrem.. sånn at du får jevnet ut huden litt. Lancome Bienfait Multi-Vital Teinte SPF 30, eller en tyntflytende foundation som Lancome Color Ideal eller Helena Rubinstein Color Clone.

DEt vikrigste for å få en jevn og fin makeup er forarbeidet, at du har rengjort huden skikkelig og smurt deg med en god fuktighetskrem.

Synes også det er viktig med en god concealer (dekkstift) feks. Helena Rubinstein Magic Concealer, til å ta littunder øyne og rundt nesevingene og ellers hvor det er små ujevnheter. Viktig at denne blir godt gnidd ut så det ikke blir klumper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...