MayaMyhr Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 Pappa er nå 70 år, men husker da han var ung og leste et eventyr for sin yngre bror. Det handlet om hvorfor det snør og regner også videre. Det var snømann, tømann og trommelomme (eller noe lignende) som var grunnen til dette. Hvis noen husker dette eventyret hadde det vært veldig fint =) Hvis noen har boka eller vet hvem som har skrevet det eller vet hva det heter, så kanskje vi klarer å finne det igjen. =)
Amalie_85 Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 Tre kalde karer Før jul 1942 utgav Sælen imidlertid ei ny bildebok, Tre kalde karer. Der møter leseren snømennene Trommelom, Snømann Tømann og Knirk som sprer kulde i verden. De symboliserte aksemaktene Tyskland, Italia og Japan, mens sola representerte de allierte. Utgivelsen førte til at Sælen ble kalt inn til forhør hos Gestapo, der han fikk en advarsel og ble rådet til å slutte å lage slike bøker. Fordi det politiske budskapet her var bedre skjult enn i Snorre sel, ble boka imidlertid ikke forbudt. Den kom ut i tre opplag og solgte i 23500 eksemplarer under krigen. Snorre Sel ble siden oversatt til engelsk, svensk, islandsk og gresk. Frithjof Sælen var en periode sjef for Milorg i Bergen, men måte i februar 1944 flykte med Shetlands-Larsen til Shetland og så videre til London der han arbeidet for Hærens overkommando til krigens slutt. http://no.wikipedia.org/wiki/Frithjof_S%C3%A6len Google er min venn
Amalie_85 Skrevet 27. januar 2008 #3 Skrevet 27. januar 2008 http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link her kan du og få kjøpt den
MayaMyhr Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 28. januar 2008 Tusen takk! =) Nå har jeg "meldt min interesse" hos selgeren av boka.
Gjest Fisk73 Skrevet 4. februar 2008 #5 Skrevet 4. februar 2008 Du finner også en ny utgave av boken hos Bokkilden. Litt rimeligere enn den hos Finn... Tusen takk! =) Nå har jeg "meldt min interesse" hos selgeren av boka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå