Gå til innhold

Tapa - hva da "tapas"?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest Julie
Skrevet

Jeg har inntil nå klart å styre unna "tapas". Det virker som om tapas er så veldig mye...det er masse småretter?

Nå må jeg spise dette, så er det noen tapas-tilhengere her som kan gi eksempler på alle de ulike tapas-smårettene og hva slags ingredienser som brukes?

Er det fetende/kaloririk mat?

Er det fritt fram å velge hva tapas er, eller er det faste ingredienser i en slik rett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tapas er småretter/fingermat, inspirert av det som serveres som tiltygg til drikke på barer i Spania. Rettene varierer veldig, eksempler kan være asparges rullet i serranoskinke, eller marinerte, grillstekte scampi med chili og hvitløk. Noen er kaloribomber mens andre er sunne. Du får servert flere typer, og kan plukke det du vil.

Gjest rikkerikke
Skrevet (endret)

Sosial mat uten regler

Tapaskulturen er en egen spise- og samværsform. Den sosiale settingen er like viktig som maten. Tapas nytes i en avslappet og uformell atmosfære, i selskap med gode venner eller med tilfeldige nye bekjentskaper – ved en bardisk eller ved et bord, stående, sittende eller vandrende rundt. Det er meningen at du skal prøve alle de velsmakende munnfullene som blir servert. Det aller hyggeligste er å bestille mange forskjellige tapasretter og la alle smake litt på alt – fra samme tallerken. I følge Peter Reeves ved San Leandro på Majorstuen, er det først da du spiser tapas på ekte spansk vis.

Sakset det som står over fra Aperitif.no.

Tapas er små porsjoner av ulike typer mat, spekeskinke, poteter, kjøttboller, reker, tomater, oliven osv osv. Er man flere velger man gjerne mange retter fra en meny, og forsyner seg av det man måtte ønske å spise, og så mye man ønsker å spise. Man får gjerne brød ved siden av.

Det høres ut som du bekymrer deg for maten og spisemåten, noe spesielt du frykter som vi som har prøvd kan gi mer informasjon om?

Endret av rikkerikke
Gjest Gjest Julie
Skrevet
Sosial mat uten regler

Tapaskulturen er en egen spise- og samværsform. Den sosiale settingen er like viktig som maten. Tapas nytes i en avslappet og uformell atmosfære, i selskap med gode venner eller med tilfeldige nye bekjentskaper – ved en bardisk eller ved et bord, stående, sittende eller vandrende rundt. Det er meningen at du skal prøve alle de velsmakende munnfullene som blir servert. Det aller hyggeligste er å bestille mange forskjellige tapasretter og la alle smake litt på alt – fra samme tallerken. I følge Peter Reeves ved San Leandro på Majorstuen, er det først da du spiser tapas på ekte spansk vis.

Sakset det som står over fra Aperitif.no.

Tapas er små porsjoner av ulike typer mat, spekeskinke, poteter, kjøttboller, reker, tomater, oliven osv osv. Er man flere velger man gjerne mange retter fra en meny, og forsyner seg av det man måtte ønske å spise, og så mye man ønsker å spise. Man får gjerne brød ved siden av.

Det høres ut som du bekymrer deg for maten og spisemåten, noe spesielt du frykter som vi som har prøvd kan gi mer informasjon om?

Takk for svar!

Som fryktet var det slik. Man må altså dele, og spise av hverandres tallerkner.

Spekeskinke er jo bra, men poteter, og ikke potetsalat?

Kjøttboller er jo så mangt, de pleier kanskje å bli laget av ren karbonadedeig?

Disse ulike typene pleier å ligge på hvert sitt fat eller, og ikke blandet?

:)

Skrevet (endret)

.......

Endret av Asti
Gjest Gjest Julie
Skrevet
Her

Høsten er tid for omeletter, løk og poteter. Vinterstid følger gjerne sopp og skinke i utallige varianter."

Det hørtes jo bra ut. Kanskje høstsesongen kan strekkes langt til å gjelde nå. :)

Gjest rikkerikke
Skrevet
Takk for svar!

Som fryktet var det slik. Man må altså dele, og spise av hverandres tallerkner.

Spekeskinke er jo bra, men poteter, og ikke potetsalat?

Kjøttboller er jo så mangt, de pleier kanskje å bli laget av ren karbonadedeig?

Disse ulike typene pleier å ligge på hvert sitt fat eller, og ikke blandet?

:)

Når jeg har spist tapas, kommer maten i hver sine skåler, kjøtt, evt. fisk, poteter (ulike typer, saltbakte for eksempel), alt hver for seg. Det er gjerne mengder av retter å velge mellom når man bestiller. Sist jeg spiste var det fullt mulig å velge magre kjøttvarianter og kylling for eksempel. Man får hver sin talerken, og forsyner seg fra skålen over på sin talerken hvor man spiser maten. Jeg har ikke vært med på at man må dele talerken med andre noen gang. Det er også en spiseform som gjør at man ikke nødvendig vis må spise så store mengder om man ikke er komfortabel med det. Du velger jo selv hvor mye du forsyner deg, og har du spist litt før du kommer kan du jo velge de magre variantene, og la det bli med det

Skrevet

Du trenger jo ikke å dele rettene med andre. Sist jeg var ute på en tapasrestaurant og spiste med 6 venner så bestilte vi 2-3 retter hver og spiste uten å dele med andre.

Og det er jo ingen som sier at du må bestille så veldig mange småretter, det bestemmer du jo selv :) Men uansett så er det jo alltid lettere når en vet hvor mye en smårett faktisk består av. Så du får prøve og se!

Skrevet

Jeg har spist på mange tapas-restauranter - både i Norge, Spania og andre land.

I Spania får man hver sin skål! Dvs. er vi to stykker som begge bestiller kjøttboller så får vi hver vår lille skål med kjøttboller. Dette er det vanlige!!

Løsningen med at man må spise fra samme fat har jeg mest opplevd i forbindelse med at catering-firmaer leverer til arrangement på jobben eller privat. Men da har man da som regel hver sin tallerken også forsyner man seg fra fatene.... Det er ikke noe problem det heller.

Hvis du er nybegynner på tapas og redd for at det bli for mye småretter (luksus-problem.....) så begynner du med å bestille 3-4 ting du har lyst på. Fortsatt sulten? Bestill mer.

Ta en titt her her så finner du masse tapas og oppskrifter. Også er de litt morsomt å lese historien bak tapas. Nemlig at en spansk konge bestemte at det ikke var lov å servere vin uten en liten matbit ved siden av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...