Gå til innhold

Lykkepille..?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg sliter ganske kraftig for tiden...

Har vært hos legen min som gav meg et klapp på skulderen og sendte meg ut med resept på "lykkepillen" Cipramil, og et glass sovetabeletter.

Jeg er på randen av total kollaps men er likevel skeptisk til disse pillene.....

Er det noen som har erfaringer med disse eller andre lignende "lykkepiller"?

Hjalp de EGENTLIG?

*sukk* :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mzfire

Moren min gikk på lykkepiller for noen år siden. Hun tålte de ikke. Fikk de værste bivirkningene. For henne passet det ikke med lykkepiller.

Ellers er min mening at det er lite lurt å gå på lykkepiller på lang sikt. Det er jo en grunn til at du trenger de og da syns jeg det hadde vært best om du fikk psykologisk hjelp og bearbeiding. Tror en kan bli veldig avhengi av de også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første liker jeg ikke ordet "lykkepille" - det er missvisende- man blir ikke lykkelig. Jeg synes ikke du kan dra erfaringer fra folk her inne på kg, da disse pillene virker så individuelt. Det er som sagt mange bivirkninger, men det er jo ikke sikkert det blir slikt på deg. Det eneste du kan gjøre er å prøve. Men ingen kan tvinge på deg disse pillene. Det som er det avgjørende er jo hvor syk du er. Jeg anbefaler at du snakker med en annen lege og retter spørsmålene til de som har peiling.

P.s hvis du er på paragraf må du jo selvsagt ta dine piller....men regner ikke med at du er der. Lykke til :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Care: Enig! Saken er jo også at INGEn blir frisk av piller alene, da den ikke gjør noe med det som er PROBLEMET.... De gjør deg bare i stand til å bli så oppegående at du kan gjøre noe med dem....

Man burde vel attid gå på noe annet ved siden av pillene, det være en eller anne terapi samt fysisk aktivitet.

ALT for mange leger skriver ut piller og det-var-det-200-kr-takk.... :roll:

Lykke til, men råder deg til å gå til en annen lege....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med sCare - helt missvisende å kalle det Lykkepiller :x

Men -utifra egen erfaring så hjelper de hvertfall meg. Jeg har ikke blitt lykkeligere av pillene..........men jeg blir istand til å takle hverdagen. Jeg merker veldig godt hvis jeg justerer på mengden.........

Og bivirkninger: Tja - har ikke merket det jeg....... bortsett fra at jeg blir litt "flat i humøret" hvis jeg tar for stor dose........ Men da er spørsmålet: Hva er best: Gråte og fortvile hele dagen? Eller - være "flat" og takle hverdagens utfordringer??

Sjøl velger jeg hvertfall å være "flat"...........

Det hender jeg justerer dosene mine - men KUN ETTER AVTALE med legen min - ALDRI på egen hånd!

Men - du må være så snill å lytte til fagfolk......... Om vi her inne har en postiv eller negativ erfaring å komme med - så gjelder det for et enkelt tilfelle........vi har fagkunnskapen om "oss selv" - men ikke om alle andre. Snakk med legen - oppsøk gjerne en annen lege - før du foretar deg noe.

Hver og èn må finne ut "hva er best for meg".......... stole på seg sjøl - og ikke tenke på hva andre synes og mener!

Og husk at dette er en lidelse som ikke leges "på et blunk" - det tar tid før pillene begynner å virke! Du må være tålmodig........

Ønsker deg lykke til 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du blir IKKE avhengig av SSRI-preparater som f.eks Cipramil.De er ikke vanedannende.Det går fint an å kombinere medisiner med psykologisk behandling. Dette temaet har vært oppe før,prøv å søke på eldre tråder, kanskjefor du noen flere tips der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar...

Ja, jeg skulle jo egentlig tatt tak i roten til denne tilstanden jeg er i nå for lenge siden. Jeg har i stedet overvurdert meg selv som såkalt "sterk" og skulle takle det på egenhånd. Jeg har også hatt det travelt med å komme meg igjennom studier. (med et nødskrik)

Jeg har nå fortsatt med studier i utlandet og er fryyyyktelig langt hjemmefra... Jeg er redd jeg ikke klarer å stå løpet ut, til tross for at jeg bare har oppløpsiden igjen før jeg er i mål. Det er som jeg har havnet i en mørk brønn der veggene er såpeglatte. Jeg VET hva jeg må gjøre for å komme ut, men hver gang jeg prøver, kommer jeg ikke særlig langt før jeg glipper og sklir rett tilbake igjen...

Vet ikke om disse pillene er svaret da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader ikke å prøve ihvertfall...selv om de ikke hjelper andre kan det jo være at det er det du trenger..Har selv gått på cipramil og fikk masse bivirkninger og ga opp før de i det hele tatt fikk sjanse til å virke.

Håper du klarer å komme deg ovenpå igjen, med eller uten piller..

Stor klem fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...