Gjest Gjest_Mamma_* Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 Vi har nylig flyttet tilbake til et sted, og har søkt våre barn inn i barnehage igjen. Sist vi var her ble vi litt sene med å betale inn, slik at noe havnet til inkasso. Vi fikk skriftlig beskjed om saldo, betalte dette inn. Likevel, noen måneder senere kom det et nytt krav, da de hadde glemt å kreve oss for et salær. Dette ble det lagt på et nytt salær på. Jeg orket ikke krangle på det, men klarte likevel å få skriftlig nedskrevet gjelden, som jeg så betalte. Vi har i dag ikke noe utestående hos barnehagen/ kommunen. 1. Vi gjorde opp sluttsaldo fullt ut. 2. Til tross for etterkrav, som vi føler er et brudd på overstående avtale om sluttoppgjør, så har vi gjort opp også denne. Her er beløpet redusert, som følge av en avtale med inkassobyrået. Likevel hevder kommunen at de må nekte oss inntak i barnehagen på ny, da det står en restanse på oss. Det virker som at salæret på gammel sak likevel ikke er gjort opp for slik de ser det, slik jeg ser det mangler det litt kommunikasjon mellom inkassobyrået og kommunen. Vi stanger hodet litt i veggen her. For å gjøre det lettvint kunne jeg selvsagt betalt enda en gang, men føler at rett skal være rett, vi skal ikke lide for deres rot. Likevel, mens de finner ut av dette, er det riktig at dette skal gå ut over mine barn? Er det riktig å nekte barn å komme inn i barnehage, når det dreier seg om et omtvistet krav, og som ellers ikke er barnehageavgift, men et salær til et inkassobyrå. Vil legge til at den eldste skal begynne i skolen til høsten, og vi forstår det slik at barnehagene tar med 6-åringene til skolen en gang i uken på et opplegg der. Dette får ikke barnet mitt være med på. Er det noen som kan henvise til et lovverk som kommunen forholder seg til når det gjelder blant annet nekting av opptak til barnehage.
Gjest Gjest-M- Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 Hvordan lovverket fungerer, er jeg ikke sikker på, men dere har vel kvitteringer på at alt er betalt. Send kopier til kommunen, prøv å komme i dialog med barnehagekontoret om problemet. Lettere å kommunisere direkte med de som faktisk driver opptak, enn med kommunekasserer osv. Eller søk privat barnehage, hvis det finnes noen av dem i din kommune.
Gjest Gjest_Mamma_* Skrevet 27. januar 2008 #3 Skrevet 27. januar 2008 Hvordan lovverket fungerer, er jeg ikke sikker på, men dere har vel kvitteringer på at alt er betalt. Send kopier til kommunen, prøv å komme i dialog med barnehagekontoret om problemet. Lettere å kommunisere direkte med de som faktisk driver opptak, enn med kommunekasserer osv. Eller søk privat barnehage, hvis det finnes noen av dem i din kommune. Det finnes dessverre bare kommunal mulighet akkurat her. Vi har full barnehagedekning, og søkere kommer inn "på dagen", så og si. Jeg har levert dem alle papirer; kvitteringer samt avtalen som viser at saken skal være ute av verden. Jeg regner med at de finner ut av dette. Og jeg skal ringe dem i morgen og få berammet et møte snarlig, da de ikke svarer på skriftlige henvendelser. Det økonomiske er ok. Jeg antar at saken løser seg snart også. Likevel, det jeg ønsker å vite, er om det er riktig av dem å drenere en barnehagesøknad ved å skylde på det beløpet? Jeg skal ikke si at barna våre lider under dette, men jeg har vondt av dem. Jeg er sikker på at det kommunen gjør er galt. Vi har hatt personlige uoverensstemmelser med et menneske som sitter med beslutningsmyndighet, og jeg frykter derfor at noen ikke opptrer så profesjonelt som de burde her. Jeg vet ikke hvilken lov jeg skal lete i. Hvis noen kan gi et pekepinn, så hadde det vært fint.
Gjest StoreSky Skrevet 27. januar 2008 #4 Skrevet 27. januar 2008 Så lenge dere har NOE uoppgjort angående manglende betaling, så blir dere utestengt fra barnehage/SFO. Ikke at dere skal lide for andres evne/vilje: men tro meg, er et kjempeproblem med foreldre som ikke betaler barnehageregninger! Ble helt sjokkert faktisk da jeg ble styrer og fikk innsikt i dette. Og det gjelder stooore summer! Som man som styrer etc bruker masser av tid på. (og nei, er ikke bare ressurssvake som ikke betaler, har familier som tjener sammenlagt 800 000 som ikke betaler!) Eneste sanksjonen man er er oppsigelse av barnehageplass eller nekt av opptak.
Serene Skrevet 27. januar 2008 #5 Skrevet 27. januar 2008 Hm. Beløpet dere snakker om er et såkalt omtvistet beløp. Høres rart ut at det skal gå ut over saksgangen ja. Beste er å få ordnet til et møte med alle beslutningsparter slik at man er sikker på at de har fått rett informasjon, og slik få rettet opp i eventuelle misforståelser. Lovverk: Barneloven, barnehageloven?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå