Gå til innhold

Misjonerende bestemor, og vi er ikke religiøse.

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Min mor er religiøs, og ønsker tydeligvis denne troen for sine barnebarn. Dette er vi i mot, vi ønsker at ungene skal få lære om alle trosretninger og selv velge det som passer dem best når de er store nok til å ta stilling til det "på ordentlig".

Hun gir dem religiøse bøker, leker osv. og forteller dem historier om Jesus når vi er der.

Dette misliker jeg.

Hvordan kan jeg si fra om dette på en ordentlig måte, jeg vil ikke såre henne?

Noen med lignende erfaringer her, som vil fortelle hvordan de gjør det?...

Barnebarna er begge ganske små (under 6 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest-M-

Du sier jo at du ønsker at barna skal lære om alle religioner. Hva er da galt med at de lærer om den religionen som faktisk praktiseres i Norge?

Hvis det blir for mye misjonering, kan du jo be henne på en pen måte å begrense seg litt.

Min barneskolelærer var svært religiøs, og ville i dag sikkert fått sparken for indoktrinering. Jeg syntes bibelhistorie var veldig spennende den gangen, og sidestilte det med eventyr.....

Jeg er overhodet ikke religiøs, bare for å ha nevnt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_B._*
Du sier jo at du ønsker at barna skal lære om alle religioner. Hva er da galt med at de lærer om den religionen som faktisk praktiseres i Norge?

Det er forskjell på læring og misjonering. Veldig stor forskjell.

Det er du som forelder som bestemmer hvordan barna dine skal oppdras og dersom en person ikke kan respektere det, så er det du som må sette foten ned. Jo før jo heller, for hun kommer garantert til å fortsette. Og det er bedre å ta det nå, når barna dine er så små og ukritiske til sånt. Større barn klarer faktisk lettere å skille på hva som er foreldrenes/familiens oppfatning og hva andre tror på.

Du kan jo begynne med å si at du ikke ønsker at barna dine skal få slike bøker og leker. Hva hun snakker med dem om når dere er der er litt vanskeligere å styre. Du må nesten bare si det rett ut. Erfaring tilsier at misjonerende, enten det nå er besteforeldre eller andre, må ha det med teskjeer. Og vær forberedt på sure miner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigermor proklamerte for meg at hun kom til å synge kristne nattasanger, og be kveldsbønn med barnebarna sine når de blir født og skal være der.

Dette sa jeg nei til med en gang.

Mine barn skal døpes osv, men de skal på ingen måte utsettes for påvirkning fra familien på hvilke religiøse valg de selv gjør seg senere i livet.

Dette er et valg man gjør seg som et relativt voksent menneske mener jeg. Ikke noe som skal inn med morsmelken.

Jeg hadde helt klart sagt i fra, og bestemor må bare bli så sur og såret hun bare vil, men det er faktisk ikke hennes barn, og hun har ingen rett til å bestemme dette over deres hoder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer - hvorfor skal barnet døpes om man selv ikke ønsker at barnet skal påvirkes av en kristen religion på andre områder i livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer - hvorfor skal barnet døpes om man selv ikke ønsker at barnet skal påvirkes av en kristen religion på andre områder i livet?

Det har jo ikke noe med ts sitt problem å gjøre da. Men jeg mener å tror at det er lettere for et barn å velge å konfirmere seg i kirken om h*n allerede er døpt enn det ville være hvis ikke. SÅ enkelt er det.

Gidder ikke å diskutere det en gang til da jeg har gjort det før, det er en personleig mening og bryr meg egentlig ikke hva andre måtte mene om den saken.

Min far er døpt men ikke konfirmert, så det er vel derfra jeg har den ideen tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo faktisk spennendes å lære om Jesus, selv som liten unge. Barna trenger ikke å bli kristne på grunn av den grunn!

(men alle burde riktignok, uansett kristen eller ei, kunne litt om Jesus..Og nei, jeg er ikke kristen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jaja_*

Ja, det lurer jeg også på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo faktisk spennendes å lære om Jesus, selv som liten unge. Barna trenger ikke å bli kristne på grunn av den grunn!

(men alle burde riktignok, uansett kristen eller ei, kunne litt om Jesus..Og nei, jeg er ikke kristen)

Ja, og det lærer de nok av på skolen mener jeg.

Der lærer de om flere religioner, og om det blir spm om noe hjemme må man jo prøve å svare så godt man kan der også.

Det blir allikevel feil om en bestemor skal begynne å ta rollen som misjonær ovenfor barna til noen som ikek ønsker å oppdra barna sine i den kristne tro da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir allikevel feil om en bestemor skal begynne å ta rollen som misjonær ovenfor barna til noen som ikek ønsker å oppdra barna sine i den kristne tro da..

Hva er da poenget med kristen dåp? Hvis de ikke ønsker å oppdra barna i den kristne troen? Dåp er jo et kristen ritual, hvor du bekrefter at du skal oppdra barnet i den kristne troen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel en sånn situasjon som kan og bør løses gjennom praktiske kompromisser. Det handler om respekt for hverandre. Bestemor bør respektere at dere ikke deler hennes tro, og begrense noe hvor mye hun forteller om sin tro til barna. Samtidig mener jeg at hun også har krav på respekt for hvem hun er og står for, og hvilke verdier holder for viktige. det kan bli mange viktige samtaler mellom dere ut fra denne utfordringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ville kjørt hardt mot hardt, og sagt at dersom det misjoneres, så kommer ikke bestemor til å få tilbringe noe tid alene med barna, og grepet inn dersom hun prøvde seg med oss tilstede. Hvordan vi ville lagt det frem kommer litt an på, skjønner hun forskjellen på misjonering og å fortelle om sin tro ville vi tillatt det siste, men hvis dette bare ble ansett som ett smutthull for å misjonere, ville vi sagt nei til begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor er religiøs, og ønsker tydeligvis denne troen for sine barnebarn. Dette er vi i mot, vi ønsker at ungene skal få lære om alle trosretninger og selv velge det som passer dem best når de er store nok til å ta stilling til det "på ordentlig".

Hun gir dem religiøse bøker, leker osv. og forteller dem historier om Jesus når vi er der.

Dette misliker jeg.

Hvordan kan jeg si fra om dette på en ordentlig måte, jeg vil ikke såre henne?

Noen med lignende erfaringer her, som vil fortelle hvordan de gjør det?...

Barnebarna er begge ganske små (under 6 år).

Fint at de får disse bøkene...for emg er det helt rett at de ser bøker...Gud skapte...... Når mener du barna er gamle nok til å ta stilling til dette da?

Du er på villspor...

Lær barna samtidig med oppdragelsen at noen tror på andre ting osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigermor proklamerte for meg at hun kom til å synge kristne nattasanger, og be kveldsbønn med barnebarna sine når de blir født og skal være der.

Dette sa jeg nei til med en gang.

Mine barn skal døpes osv, men de skal på ingen måte utsettes for påvirkning fra familien på hvilke religiøse valg de selv gjør seg senere i livet.

Dette er et valg man gjør seg som et relativt voksent menneske mener jeg. Ikke noe som skal inn med morsmelken.

Jeg hadde helt klart sagt i fra, og bestemor må bare bli så sur og såret hun bare vil, men det er faktisk ikke hennes barn, og hun har ingen rett til å bestemme dette over deres hoder..

Når du velger å døpe barna, så har du godtatt å oppdra de i den kristne tro. Eller hvorfor døpte du dine barn egentlig?Hva har du tenkt å lære dine barn om du skal utelate alt det andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at de får disse bøkene...for emg er det helt rett at de ser bøker...Gud skapte...... Når mener du barna er gamle nok til å ta stilling til dette da?

Du er på villspor...

Lær barna samtidig med oppdragelsen at noen tror på andre ting osv...

For deg er dette kanskje helt rett, men for andre igjen er det helt feil. Har du tenkt på det?

Kanskje mange syns det er nok å lære barn om forkjellige religioner når de er gamle nok til å ta denne avgjørelsen selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Når du velger å døpe barna, så har du godtatt å oppdra de i den kristne tro. Eller hvorfor døpte du dine barn egentlig?Hva har du tenkt å lære dine barn om du skal utelate alt det andre...

Dette har jeg forklart om du bare gidder å lese det jeg skriver. Jeg er ikke interessert i å ruidenre tråden til noen.

Hva mener du egentlig med at jeg utelater alt det andre?

Jeg lar barnet ta avgjørelsen selv den dagen det er gammelt nok til å forstå omfanget. I mens er barnet medlem av statskirken, noe jeg tror barnet kommer til å sette pris på den dagen det kommer til konfirmasjonstid og det er på tide å ta et standpunkt..

Bare fordi noen har en annen mening enn deg betyr ikke at det er feil.

Det finnes utrooolig mange i Norge i dag som døper barna sine kun ut fra at det er tradisjon innad i familien, dette syns jeg er mye værre enn å faktisk ha en mening om hvorfor man gjør det, slik det er i mitt tilfelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk også en haug Jesus-ting av både bestemor og gamle tanter da vi var små, i tillegg til at vi hadde en kristen lærer på barneskolen som misjonærte ved enhver anledning.

Skadevirkningene av dette var ikke andre enn at vi hadde mang en god latter på bekostning av andres overbevisning og tro. Mamma også.

Idag er jeg typisk passiv kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lurt å legge fram saken for besteforeldrene på en måte som tar utgangspunkt i at dere ønsker respekt for deres valg. Det er sikkert en sorg for besteforeldrene at de ikke får dele det de synes er viktig med barnebarna, men da må de bearbeide det på en måte som dere kan leve med, ikke ved å gå bak deres rygg.

Det er ikke for og imot kristendom som bør diskuteres, her er dere uenige og er klar over at dere er uenige. Så på det punktet kan dere sikkert diskutere til dere blir blå, uten at det fører noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun høres helt lik ut som min religiøse farmor.

Sendte oss kristne barneblader, fortalte om jesus osv osv.

Mamma og pappa er ikke religiøse, men blandet seg ikke inn.

Ingen av oss 3 barna er spesielt religiøse i dag, og tok nok heller ikke noen skade av det. Annet en at vi kunne finse litt av farmor bak ryggen hennes.

Hadde ikke lagt meg opp i det jeg. Bar velger uansett selv, og hva om de har ett par år som gla kristne når de er små??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...