Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 Hei! Har jobbet nå på et og samme uteplass i snart tre år. Stedet går bra, og det er jo over den kritiske grensen for konkurs av utesteder som er 2 år. Jeg har nå lyst å kjøpe meg inn i liten del der, det er et as og jeg ønsker å kjøpe ca 20 %. Plassen er hundre prosen "ren"! Altså alt går lovlig for seg, og umulig med svindel og svinn på arbplassen.. som sagt jobbet der en stund og kjenner sjefen ganske godt så sånn sett er det ingen risiko. Men, er det noen som kan svare på meg hvordan det vil fungere i praksis? Altså jeg ønsker å ta opp et lån i banken..Hvordan fungerer det med inntekt når jeg eier en del der? Og hvordan er det bankene forholder seg til slikt? Vet egentlig ikke så mye om dette, så om det er noen som har peil og kan forklare meg litt så hadde jeg satt kjempestor pris på det!
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 Hei! Har jobbet nå på et og samme uteplass i snart tre år. Stedet går bra, og det er jo over den kritiske grensen for konkurs av utesteder som er 2 år. Jeg har nå lyst å kjøpe meg inn i liten del der, det er et as og jeg ønsker å kjøpe ca 20 %. Plassen er hundre prosen "ren"! Altså alt går lovlig for seg, og umulig med svindel og svinn på arbplassen.. som sagt jobbet der en stund og kjenner sjefen ganske godt så sånn sett er det ingen risiko. Men, er det noen som kan svare på meg hvordan det vil fungere i praksis? Altså jeg ønsker å ta opp et lån i banken..Hvordan fungerer det med inntekt når jeg eier en del der? Og hvordan er det bankene forholder seg til slikt? Vet egentlig ikke så mye om dette, så om det er noen som har peil og kan forklare meg litt så hadde jeg satt kjempestor pris på det! Hvorfor vil eieren at du ska kjøpe deg inn?? Skaff deg en sm KAn regnskap. la den personen gå igjennom hele bedriften. da vil du få svar på alt du lurer på. greit at alt er lovlig osv...Du erganske naiv om du går rundt og tror at det ikke er svinn på arb.plassen din. Og hvorfor er det umulig med svindel der? Hva tar eieren ut i lønn i dag? Hva er netto overskudd. Det er så mye du bør vite, så skaff deg hjelp før du begir deg ut på det her.
Gjest jente37 Skrevet 28. januar 2008 #3 Skrevet 28. januar 2008 Ikke finn på å kjøpe deg inn, før du har kontaktet regnskapsfolk. La dem gjennomgå alt. Kun da vil du få et klart bilde av alt. Det er bedre at du investerer et par tusen kroner for at et regnskapsfirmaet gjennomgår alt, fremfor å ta opp et banklån og kjøpe deg inn i et firma som du ikke vet noe om hvordan økonomien er.
Frey Skrevet 28. januar 2008 #4 Skrevet 28. januar 2008 (endret) Det du gjør er å kontakte en regnskapsfører som ikke har noe med utestedet og gjøre. Be så stedets eier pr i dag om regnskapet for de tre årene det har eksistert som regnskapsfører da får gjennomgå. Så får du høre hvordan det virkelig står til.. Edit: hvis eier skulle vegre seg for å levere ut regnskapet så vet du hva du ikke skal gjøre i alle fall håper jeg. Endret 28. januar 2008 av Frey
Gjest Blondie65 Skrevet 28. januar 2008 #5 Skrevet 28. januar 2008 Det skulle holde lenge å få en prat med stedets revisor evt. lese det siste offentlige regnskap (2006) og snakke med revisor. Hvem som er revisor kan du selv sjekke ved å slå opp firma i Brønnøysundregisteret - og her kan du også bestille regnskapet for 2006 dersom du vil gjøre undersøkelsene i det stille. Det å være medeier i et foretak som går godt er vel noe mange kunne ønske seg og at din arbeidsgiver ønsker deg som partner vitner om at vedkommende er godt fornøyd med deg. Men det kan være lurt å sjekke slik som flere her har påpekt, og hvis dagens eier ikke er interessert i å gi deg ut regnskapene for 2007 (som ikke er offisielle enda) eller oppgi navn på revisor så er det grunn nok til å ikke investere. Svinn og svindel - SPESIELT i restaurantbransjen - kan dessverre forekomme. Det er et godt tegn at det er etablert gode rutiner i dette firmaet - jeg antar at dette er i form av tappesystemer, kasseoppgjørsrutier, lagerkontroll og lignende. Vær imidlertid oppmerksom på at man ALDRI skal undervurdere mulighetene for svinn og kreativiteten til enkelte uærlige sjeler - det blir aldri helt umulig å svindle. Men med gode kontrollrutiner kan man oppdage svindelen raskere og få gjort noe med det før det blir en rutine av det.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2008 #6 Skrevet 28. januar 2008 Huff, sa litt lite her! Vet hvem regnskapsfører er, er ganske godt klar over hvordan økonomien forholder seg på plassen! Sjefen snakker veldig åpent om dette med meg! Og det er ikke sjefen som pusher på at jeg skal kjøpe meg inn. Svinn er jeg fullt klar over, har jo jobbet der selv så jeg er nok grunne til en liten del av svinnet!Opplevd mye bra og dårlig der, har jobbet der som sagt ganske lenge.. Og plassen er snart 5 år gammel.. Det jeg lurer på er hvordan det økonomiske blir for min del om jeg kjøper meg inn med lån fra banken?
Gjest Blondie65 Skrevet 28. januar 2008 #7 Skrevet 28. januar 2008 Det jeg lurer på er hvordan det økonomiske blir for min del om jeg kjøper meg inn med lån fra banken? Det er vel banken best til å svare på - og evt. skattemyndigheter. Og revisor - de skal jo ha god greie på lønn i forhold til eierskap?
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2008 #8 Skrevet 28. januar 2008 Sjekk denne siden for oversikt over selskapets tall de siste fire år hvis du ikke allerede har det: http://www.purehelp.no Vedrørende det økonomiske. I As-et er du ansatt og får lønn for den jobben du gjør. Utover dette kan du få utbetalt utbytte hvis det er fri egenkapital til det. Utbytte vedtas av generalforsamling. Lånet vil vel bli som et hvilket som helst annet banklån. Betingelser må du diskutere med banken. Dersom selskapet har fri egenkapital kan du muligens få lån der etter innkjøpet til bedre betingelser enn i banken. Du kan få lån til normrentesatsen uten at det innberettes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå