Gjest Pupsilure Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 Hvor mye har dere sjekket før dere kjøpte? Tenker da på regnskap o.l. Og er dette noe vanlige folk klarer å forstå noe av? Er det enkelte ting man bør styre unna? Vi er unge og uerfarne, og tar imot alle råd med stor takknemlighet
Gjest Pax Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 Jeg overlot alt til mamma, siden hun jobber med - og har utdannelse innen økonomi. Kjøpte en OBOS leilighet, og fikk den informasjonen jeg trengte fra OBOS.
punkyB Skrevet 27. januar 2008 #4 Skrevet 27. januar 2008 Uten å kunne økonomi så kan man sjekke hvor mye vedlikehold som er gjort. Er viktig at man jevnlig gjør et eller annet. Hvis man også kan fremlegge plaer for framtidig vedlikehold så er det jo et seriøst styre som driver det hele. Det er jo også bare å kikke på bygningen om den ser ut til å være i bra stand. Sjekk hvordan det er med avløps/vannrør og stigeledninger. Er greit at det ikke er altfor mye fellesgjeld og at de har litt penger på bok.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2008 #5 Skrevet 27. januar 2008 Pass på at fellesgjelden ikke er for høy ift innskuddet. Dette er det mange skrekkeksempler på, spesielt i nye borettslag. Sjekk om borettslaget har avdragsfrihet eller ikke (Om de har avdragsfrihet kan dette føre til økning i felleutgiftene når lånet skal nedbetales). det er også bra om borettslaget har en forsikring ift om noen av eierne ikke betaler det de skal. Husker ikke hva denne forsikringen heter. Jeg ville også sjekket om det er vedtatt store oppussingsprosjekt i borettslaget som vil føre til høyere fellesutgifter de nærmeste årene. Og jeg har inntrykk av at jo nyere borettslagene er jo viktigere er det å sjekke økonomien. I litt eldre, store, godt etablerte borettslag er ikke faren så stor som i nyere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå