Gjest Shayla Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 Jeg er helt ny i dette giftemål greiene.. Jeg og sambo skal til den franske rivieran i sommer, tanken har slått meg at vi kanskje kunne giftet oss der nede, veldig spontant men også veldig romantisk. Men dette fungerer vel ikke i praksis?` Må noen ordnes her i Norge før man evt kan gifte seg i utlandet? Må noen papirer være i orden? Er det mulig å gifte seg helt spontant? Eller må noe ordnes her hjemme? Selvfølgelig må det være godkjent og alt det der. Men det finnes vel prester i frankrike også? Som dere skjønner har jeg null peiling.. Noen som kan hjelpe meg??
Pastor Knut Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 Jeg er helt ny i dette giftemål greiene.. Jeg og sambo skal til den franske rivieran i sommer, tanken har slått meg at vi kanskje kunne giftet oss der nede, veldig spontant men også veldig romantisk. Men dette fungerer vel ikke i praksis?` Må noen ordnes her i Norge før man evt kan gifte seg i utlandet? Må noen papirer være i orden? Er det mulig å gifte seg helt spontant? Eller må noe ordnes her hjemme? Selvfølgelig må det være godkjent og alt det der. Men det finnes vel prester i frankrike også? Som dere skjønner har jeg null peiling.. Noen som kan hjelpe meg?? Det er jo noen som sier at man er spontane, bare man for tenkt seg om Om ikke annet gjelder dette mer enn andre steder for vigsler. Det er en del papirer som må ordnes før dere kan gifte dere. Ta kontakt med Folkeregisteret, så får dere alle opplysningene der. Fin informasjon får dere også her http://www.norge.no/emne/samfunn.asp?id=126
*Emma* Skrevet 27. januar 2008 #3 Skrevet 27. januar 2008 Jeg er litt usikker på om man faktisk må ordne noe på forhånd. Vi snakket m likningskontoret som sa at de vi måtte fylle ut prøvingspapirer for det ville de be om å sei USA. Men vi måtte aldri vise noenting der borte.... Vi fylte inn prøvingspapirer her hjemme,men lurer litt på om vi hadde trengt det siden de bare ble kastet uansett.... Da vikom hjem fra USA fikk vi ettersendt vår marriage licence som måtte ha med ett apostillebrev (ett slags godkjennelsesbrev). Så lenge dette var i orden var også ekteskapet gyldig her hjemme. Jeg ville tatt en telefon til Likningskontoret. Jeg ville også tatt en telefon til en eventuellprest/dommeri Frankrike i tilfelle de ønsker at dere har med noenting fra Norge... Kanskje ikke 100% spontant..men nesten
Pastor Knut Skrevet 27. januar 2008 #4 Skrevet 27. januar 2008 Jeg er litt usikker på om man faktisk må ordne noe på forhånd. Jeg er ganske sikker på at man i det minste må ha med papirer som viser at det ikke er noe til hinder for at man gifter seg. Her hos oss kalles dette for prøvingsattest. Jeg er helt enig med deg i at trådstarter bør ta en telefon til Folkeregisteret og undersøke. Kjempefint hvis vi her på tråden også kan ta del i svaret
Molly80 Skrevet 27. januar 2008 #5 Skrevet 27. januar 2008 Ambassadene krever at man må ha "prøvd ekteskapet", at man selv (du og partner), og forlovere har skrevet under på pairer, og at man av ligningskontoret har fått en prøvingsattest (den er gyldig i fire mnd.).. har undersøkt dette skjønner du. Det var ikke slikt før, men for et par år sida ble det der nedfelt i lov, så da er det ikke lett å være spontan lenger...
Gjest Shayla Skrevet 27. januar 2008 #6 Skrevet 27. januar 2008 Ambassadene krever at man må ha "prøvd ekteskapet", at man selv (du og partner), og forlovere har skrevet under på pairer, og at man av ligningskontoret har fått en prøvingsattest (den er gyldig i fire mnd.).. har undersøkt dette skjønner du. Det var ikke slikt før, men for et par år sida ble det der nedfelt i lov, så da er det ikke lett å være spontan lenger... Takk for svaret Hvis jeg fikser dette her hjemme før jeg drar, hvem må vi kontakte i Frankrike? Hvem kan vies oss? Vil jo gjerne at dette evt gjøres på ett romantisk sted. Hvis det blir sånn at vi har denne prøveattesten men ikke gifter oss likevel, får vi ny ved en annen anledning?
*Emma* Skrevet 27. januar 2008 #7 Skrevet 27. januar 2008 Jeg er ganske sikker på at man i det minste må ha med papirer som viser at det ikke er noe til hinder for at man gifter seg. Her hos oss kalles dette for prøvingsattest. Jeg er helt enig med deg i at trådstarter bør ta en telefon til Folkeregisteret og undersøke. Kjempefint hvis vi her på tråden også kan ta del i svaret Men altså vi viste aldri frem noe slikt da vi giftet oss i USA. Vi signerte på papirer om at vi ikke var eller hadde vært gift før, og forloverne våre signerte på attesten - men det var ingenting av det amerikanerne så som var bekreftet av "autoriteter" i Norge. Men nå var det jo ikke snakk om usa her uansett....
Gjest Gjest Julie Skrevet 27. januar 2008 #8 Skrevet 27. januar 2008 Hvis det blir sånn at vi har denne prøveattesten men ikke gifter oss likevel, får vi ny ved en annen anledning? Skulle tro det... Norge har ennå ikke innført lover og begrensninger som sier at folk bare får lov til å gifte seg x antall ganger. Men det kommer nok snart et lovforslag!
Kosemose Skrevet 27. januar 2008 #9 Skrevet 27. januar 2008 Unnskyld meg, men hvordan kan du få til å gifte deg spontant på ferie hvis du skal planlegge og ordne ting på forhånd?
Molly80 Skrevet 27. januar 2008 #10 Skrevet 27. januar 2008 Ja, etter fire mnd. er det bare å skrive på nye papirer... men det er vel ikke noe man orker å hold epå med i flere år...
Concertina Skrevet 27. januar 2008 #11 Skrevet 27. januar 2008 (endret) På websiden til den Norske Ambassaden i Frankrike står det endel om å vigsel i Frankrike: der står det bla annet at: "Ønsker dere å inngå ekteskap for franske myndigheter, må en av dere ha vært registrert bosatt i Frankrike i minst en måned før vigselen eller være eier av en bolig i Frankrike." ...dette betyr vel i hovedsak at dere kun kan gifte dere på ambassaden i Paris, er vel kanskje litt vel søkt å melde flytting for å kunne gifte seg Endret 27. januar 2008 av Concertina
Molly80 Skrevet 29. januar 2008 #12 Skrevet 29. januar 2008 Men det må jo gå an å ringe ambassaden i det aktuelle landet og spørre? Det finnes jo sjømannskirker og slikt... kan til og med hende reisebyråer kan hjelpe dere med det her.. men snart er det ikke fullt så spontant lenger da.. Vi gjør det ikke spontant, men uten at noen vet, bare oss to. Tror det blir herlig romantisk jeg, og overraskende for alle rundt:)
Bandida Skrevet 30. januar 2008 #13 Skrevet 30. januar 2008 Men det må jo gå an å ringe ambassaden i det aktuelle landet og spørre? Det finnes jo sjømannskirker og slikt... kan til og med hende reisebyråer kan hjelpe dere med det her.. men snart er det ikke fullt så spontant lenger da.. Vi gjør det ikke spontant, men uten at noen vet, bare oss to. Tror det blir herlig romantisk jeg, og overraskende for alle rundt:) Frankrike er et av de landene det er vanskeligst å gifte seg i. I de fleste andre land kan man ha en sivil seremoni som er gyldig i norge, men ikke i frankrike. Der teller det kun om dere gifter dere på ambassaden i Paris. Det du kan gjøre er å kontakte en bryllupsplanlegger i sør-frankrike og be om en "spontan" seremoni bare for dere to.....men det krever at dere etterpå må gifte dere lovlig i norge eller på ambassaden. Blir jo litt pes tilslutt for krever uansett litt planlegging med å få satt opp en seremoni.
Gjest Shayla Skrevet 30. januar 2008 #14 Skrevet 30. januar 2008 Frankrike er et av de landene det er vanskeligst å gifte seg i. I de fleste andre land kan man ha en sivil seremoni som er gyldig i norge, men ikke i frankrike. Der teller det kun om dere gifter dere på ambassaden i Paris. Det du kan gjøre er å kontakte en bryllupsplanlegger i sør-frankrike og be om en "spontan" seremoni bare for dere to.....men det krever at dere etterpå må gifte dere lovlig i norge eller på ambassaden. Blir jo litt pes tilslutt for krever uansett litt planlegging med å få satt opp en seremoni. Jeg skal til Nice, så da får jeg gifte meg her hjemme ved en annen anledning da. Så dumt at det skal være så vanskelig å gjøre noe spontant.....
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #15 Skrevet 30. januar 2008 Så dumt at det skal være så vanskelig å gjøre noe spontant..... Vel, nå syne jeg ikke at det er så ille at det ikke er enkelt å gifte seg "spontant". Men det ER fatisk veldig enkelt å gifte seg på kort varsel. Gifter du deg på tinghuset el kan du få "time" på veldig kort varsel.. Særlig om du velger en ukedag. Fri kan du jo gjøre så spontant du bare vil.. Og da er jo ikke selve vielsen egentlig så spontan lenger uansett.. ? Lykke til med å finne en fin måte å gifte dere på.. (selv kan jeg anbefale ambassadebryllup.. og det finnes mange av dem å ta av.. det er bare de mest populære dere må bestille langt fram i tid.. og vi fikk forresten time i Roma på bare 4 måneders varsel.. pga lite populær tid på året.. så da gjelder det sannsynligvis Paris også)
Pastor Knut Skrevet 30. januar 2008 #16 Skrevet 30. januar 2008 (endret) Vel, nå syne jeg ikke at det er så ille at det ikke er enkelt å gifte seg "spontant". Men det ER fatisk veldig enkelt å gifte seg på kort varsel. Gifter du deg på tinghuset el kan du få "time" på veldig kort varsel.. Særlig om du velger en ukedag. I samme øyeblikk som dere har levert prøvingsattesten til vigsler og et par vitner er gravd fram kan vigselen i teorien finne sted umiddelbart Men det spørs jo om dere finne en vigsler som har det så travelt, da ... Men uansett nytter det ikke å være på mer veldig kort varsel enn at prøvingsattesten er ordnet. Endret 30. januar 2008 av Pastor Knut
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #17 Skrevet 31. januar 2008 Men uansett nytter det ikke å være på mer veldig kort varsel enn at prøvingsattesten er ordnet. Den får man jo på ca en uke.. Og det ER absolutt kort varsel mhp å gifte seg, mener jeg..
marsy Skrevet 2. februar 2008 #18 Skrevet 2. februar 2008 Jeg er helt ny i dette giftemål greiene.. Jeg og sambo skal til den franske rivieran i sommer, tanken har slått meg at vi kanskje kunne giftet oss der nede, veldig spontant men også veldig romantisk. Men dette fungerer vel ikke i praksis?` Må noen ordnes her i Norge før man evt kan gifte seg i utlandet? Må noen papirer være i orden? Er det mulig å gifte seg helt spontant? Eller må noe ordnes her hjemme? Selvfølgelig må det være godkjent og alt det der. Men det finnes vel prester i frankrike også? Som dere skjønner har jeg null peiling.. Noen som kan hjelpe meg?? For at bryllupet skal bli godkjent i Norge må dere fylle ut prøvingspapirene, og forlovererklæringene, og returnere. Ring folkeregistret, så sender de dere papirene dere trenger. Vi giftet oss i England, men ingen der så på papirene. Dere har to valg: 1-gifte dere "norsk", altså gjennom sjømannskirke eller ambassade - disse kommer nok til å se igjennom papirene deres 2-gifte dere for "utenlandsk rett", altså en fransk dommer eller prest. Da må du høre med ambassaden i Norge. De forskjellige landene har forskjellige krav. Vi måtte reise til England noen måneder før bryllupet, kunne dokumentere at vi hadde vært der i 1 uke før vi fikk ordnet med papirene vi trengte til vielsen
Concertina Skrevet 2. februar 2008 #19 Skrevet 2. februar 2008 For at bryllupet skal bli godkjent i Norge må dere fylle ut prøvingspapirene, og forlovererklæringene, og returnere. Ring folkeregistret, så sender de dere papirene dere trenger. Vi giftet oss i England, men ingen der så på papirene. Dere har to valg: 1-gifte dere "norsk", altså gjennom sjømannskirke eller ambassade - disse kommer nok til å se igjennom papirene deres 2-gifte dere for "utenlandsk rett", altså en fransk dommer eller prest. Da må du høre med ambassaden i Norge. De forskjellige landene har forskjellige krav. Vi måtte reise til England noen måneder før bryllupet, kunne dokumentere at vi hadde vært der i 1 uke før vi fikk ordnet med papirene vi trengte til vielsen Som jeg skrev tidligere i denne tråden så er det mer eller mindre umulig å gifte seg for fransk rett, slik at dersom ts ønsker å gifte seg i Frankrike er på den norske ambassanden /sjømannskirke (hvis det går i Frankrike?): På websiden til den Norske Ambassaden i Frankrike står det endel om å vigsel i Frankrike: der står det bla annet at: "Ønsker dere å inngå ekteskap for franske myndigheter, må en av dere ha vært registrert bosatt i Frankrike i minst en måned før vigselen eller være eier av en bolig i Frankrike." ...dette betyr vel i hovedsak at dere kun kan gifte dere på ambassaden i Paris, er vel kanskje litt vel søkt å melde flytting for å kunne gifte seg
Pastor Knut Skrevet 3. februar 2008 #20 Skrevet 3. februar 2008 Den får man jo på ca en uke.. Og det ER absolutt kort varsel mhp å gifte seg, mener jeg.. Jeg ville nok ikke satse på at prøvingsattesten alltid kommer på én uke. Den kan komme på én uke, men det kan også ta lengre tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå