Gjest Gjest_Lise_* Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 Vi sitter med et lån på ca. 900.000,-. Nabo leilighetene går for ca. 1,5 til 1.7 mill (det siste når de er nyopp-pusset) Vi ville nok ikke fått så mye for vår, da kjøkken og bad er litt gammelt. I tillegg er det litt slitt her. Jeg har lyst til å pusse opp og kostnadene vil bli ca. 250.000,-. Jeg har lyst til å ta opp lån og refinansiere. Mannen min vil helst ikke at vi skal låne noe. Han mener det blir dyrere for oss i mnd. da. Men vi har jo egentlig god råd så det er da ikke noe argument. Vi tjener tilsammen ca. 800.000,- i året. Jeg mener også at det må være bedre å ha en leilighet som er verdt mer (den blir jo det når vi pusser opp) og at vi også bør sørge for vedlikehold. Jeg har lite greie på sånne bank-greier. Kan noen gi meg litt info om hvordan dette med refinansiering og sånn fungerer?
punkyB Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 Så lenge dere har sikkerhet nok er det fra bankens side helt ok at dere øker lånet. Det holder sanns. med en verdivurdering av leil. deres. Ringer du banken din så vil jeg tro de ganske kjapt kan gi deg et svar på om dette er ok eller ikke.
Fakse Skrevet 27. januar 2008 #3 Skrevet 27. januar 2008 Med såpass bra inntekt og så lite i boutgifter tror jeg ikke at jeg ville ha tatt opp lån for å pusse opp. Se heller på det daglige forbruket, og se om dere kan stramme inn litt på noe annet, for dere bør glatt ha råd til å pusse opp uten å ta opp lån.
Gjest Gjest_Lise_* Skrevet 27. januar 2008 #4 Skrevet 27. januar 2008 Med såpass bra inntekt og så lite i boutgifter tror jeg ikke at jeg ville ha tatt opp lån for å pusse opp. Se heller på det daglige forbruket, og se om dere kan stramme inn litt på noe annet, for dere bør glatt ha råd til å pusse opp uten å ta opp lån. Hvordan gjør man det da? Nytt kjøkken og bad. Nytt gulv på to rom. (+++)Kan ikke betale det ut av vanlig inntekt. Å fikse badet vårt vil koste ca. 80.000,-. Kjøkkeninnredningen koster 30.000,- + fliser og snekkerjobben. Hvordan mener du at jeg/vi skal betale det uten å ta opp lån. Ingen av oss har 200.000,- i cash. Vi må i så fall spare i et par år - og oppussinga bør vi begynne med nå....
Fakse Skrevet 27. januar 2008 #5 Skrevet 27. januar 2008 Hvordan gjør man det da? Nytt kjøkken og bad. Nytt gulv på to rom. (+++)Kan ikke betale det ut av vanlig inntekt. Å fikse badet vårt vil koste ca. 80.000,-. Kjøkkeninnredningen koster 30.000,- + fliser og snekkerjobben. Hvordan mener du at jeg/vi skal betale det uten å ta opp lån. Ingen av oss har 200.000,- i cash. Vi må i så fall spare i et par år - og oppussinga bør vi begynne med nå.... Det er klart man kan betale oppussint med vanlig inntekt, dere bør glatt kunne sette til side 10000,- eller mer per måned uten å leve alt for sparsommelig, og sånn sett bør dere ha nok til å starte på oppussingen før året er omme. Dere skal neppe ta begge rommene samtidig, så da trenger dere i første omgang bare halvparten av pengene. Siden finansieringen ikke er planlagt regner jeg med at dere ikke akkurat er klare til å starte i morgen, spesielt ikke siden du ikke engang er enig med samboeren din om at dere faktisk skal pusse opp. Dermed kan dere begynne å sette til side alt dere har til overs nå, samtidig som dere bruker tida på å planlegge godt, samt finne ut hva det faktisk koster å pusse opp sånn som dere ønsker (å tro at badet kommer på 80000,- dersom dere har tenkt å ha inn håndtverkere er urealistisk). Når dere har en god plan, har fått anbud fra håndtverkere og har budsjettet klart er det på tide å ta en samtale med banken dersom dere ikke har klart å spare opp nok og har det travelt med å komme i gang.
Gjest Lise TS Skrevet 28. januar 2008 #6 Skrevet 28. januar 2008 Takk Fakse. Men mitt spørsmål gikk mer på hvordan man går frem for å refinansiere. Hvordan vil utgiftene våre på lånet bli påvirket. Min mann er ikke uenig i at vi bør pusse opp. Han er mest uenig i at vi skal låne penger. Han mener at de vil koste oss veldig mye å låne ca 200.000-250.000. Mens jeg mener at vi som har så lite lån og en leilighet som blir verdt mye mer enn hva lånet er på har råd til å låne. Jeg trenger å få vite hvordan dette egentlig fungerer slik at jeg kan overbevise mannen min om at dette ikke er så ille som han tror. Hvis det er tilfelle. Jeg er klar for å gå i banken i morgen og starte oppussingen pronto!!
Gjest Morgan le Fay Skrevet 28. januar 2008 #7 Skrevet 28. januar 2008 Uten at jeg er ekspert på noen måte, vil jeg tro det er veldig avhengig av hva dere får i takst/verdivurdering, og graden av belåning. Sånn som dere beskriver det nå, har dere kanskje lån som ligger under 60% av verdien på boligen? Et slikt lån har lavere rente enn lån som overstiger 60%, og forskjellen er faktisk ganske betydelig, noe du også bør kalkulere inn.
Gjest TS Skrevet 28. januar 2008 #8 Skrevet 28. januar 2008 Uten at jeg er ekspert på noen måte, vil jeg tro det er veldig avhengig av hva dere får i takst/verdivurdering, og graden av belåning. Sånn som dere beskriver det nå, har dere kanskje lån som ligger under 60% av verdien på boligen? Et slikt lån har lavere rente enn lån som overstiger 60%, og forskjellen er faktisk ganske betydelig, noe du også bør kalkulere inn. Leilighetene her har steget ca. 500.000,- i verdien fra den gang da vi kjøpte. Vi har ikke hatt noen takst/verdivurdering noen gang. Dvs. at lånet ikke var under 60% av verdien den gang vi kjøpte. Vi hadde bare 10% i egenkapital den gang og lånte resten. Betyr det noe?
punkyB Skrevet 28. januar 2008 #9 Skrevet 28. januar 2008 Alt må vurderes på nytt nå - og banken må ha bevis på hva boligen er verdt - det får de gjennom verdivurdering evnt. takst. Så får dere et nytt boliglån med sikkerhet i den økte verdien i leil. Et tips hvis dere skal pusse opp er å ta boligkreditt for da tar dere ut det dere trenger - ikke et fast beløp. Da må dere ha minst 60% sikkerhet. Sjekk med banken deres ang. hvordan dette fungerer og hva det er.
Fakse Skrevet 28. januar 2008 #10 Skrevet 28. januar 2008 Det første dere må gjøre da er å få verdivurdering på leiligheten, gjerne fra flere forskjellige meglere (flere har tilbud om å gjøre dette gratis). Deretter tar dere kontakt med flere forskjellige banker og ser hva dere får av tilbud på lån. Å refinansiere er i praksis det samme som å ta et nytt lån for å løse inn det gamle, og det er ingen grunn til å holde seg til den gamle banken med mindre tilbudet der er det beste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå