Gjest Gjest_mor_* Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 Jeg har en gutt på 1,5 år med astma, og sist gang han fikk problem med pusten måtte vi på sykehus og få innhalasjoner der. siden den gang har han fått helt skrekken for sånne masker i ansiktet. Nå er han tung i pusten igjen og har fæl hoste, men jeg får ikke i han medisinen. han hylskriker og river vekk den babyhaleren når jeg skal prøve å gi han noe. Noen som har tips til hvordan man kan gjøre det til en litt mindre kamp? Man må vel ha den babyhaleren, synest å ha hørt at den innhalasjonen blir for mye for barnets lungekapasitet til å ta imot. og at ved bruk av babyhaleren så kommer dosen i mindre mengder av gangen.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 Jeg har en gutt på 1,5 år med astma, og sist gang han fikk problem med pusten måtte vi på sykehus og få innhalasjoner der. siden den gang har han fått helt skrekken for sånne masker i ansiktet. Nå er han tung i pusten igjen og har fæl hoste, men jeg får ikke i han medisinen. han hylskriker og river vekk den babyhaleren når jeg skal prøve å gi han noe. Noen som har tips til hvordan man kan gjøre det til en litt mindre kamp? Man må vel ha den babyhaleren, synest å ha hørt at den innhalasjonen blir for mye for barnets lungekapasitet til å ta imot. og at ved bruk av babyhaleren så kommer dosen i mindre mengder av gangen. Synest å ha hørt at?? SLike ting skal du vite når du har et sykt barn. Du plikter å ta rede på dette. Barnet ditt ahr det tydeligvis vondt i dag, og du sitter her og synser. Vet du hva du skal gjøre? Du skal ringe legevakten og spørre. Det er derfor de er der...
tuji Skrevet 27. januar 2008 #3 Skrevet 27. januar 2008 Hva med å la en bamse få ta medisin først, og så gutten etterpå? Du kan også la ham få leke litt med babyhaleren sånn at han blir fortrolig med den.
Donpedro Skrevet 27. januar 2008 #4 Skrevet 27. januar 2008 (endret) slettet Endret 16. februar 2008 av Donpedro
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2008 #5 Skrevet 27. januar 2008 Oppmuntre og skryte masse. Se i bok og fortelle historie samtidig, med spennende stemme. Avlede så godt du kan, og prøve å gjøre det så positivt som mulig. Og ignorere slem gjest.
Gjest StoreSky Skrevet 27. januar 2008 #6 Skrevet 27. januar 2008 Har ei venninne som sin sønn var redd den. Så en ettermiddag jeg skulle passe han, så tok jeg frem den lenge før medisintid. Lekte med den, så på den, jeg tok den på meg, bamsen hadde den, kilte barnet på magen med den, til slutt da jeg faktisk trykket inn dosen med medisin så gikk det greit. Etterpå sa venninen min " hva i all verden har du gjort??, går helt greit nå".
Gjest StoreSky Skrevet 27. januar 2008 #7 Skrevet 27. januar 2008 Man må vel ha den babyhaleren, synest å ha hørt at den innhalasjonen blir for mye for barnets lungekapasitet til å ta imot. og at ved bruk av babyhaleren så kommer dosen i mindre mengder av gangen. Grunnen til at barn bruker babyhaler er fordi barn ikke kan time inhalasjonen til riktig tid, PRESIS når man trykker på utløseren. Mitt barn på 9 år, bruker fremdeles babyhaler (for større barn) ved sykdom, for da klarer hun ikke innhalere ordentlig. Babyhaleren fordeler medisinen slik at det ved hver pust (innhalering) kommer litt medisin i lungene. Derfor kan barnet puste normalt. Småbarn skal puste 8-10 ganer Mitt barn som er 9 puster 4 ganger. Fordi større barn har større lungekapasitet. (dette burde legen/etc forklart da dere fikk babyhaler)
estrella Skrevet 27. januar 2008 #8 Skrevet 27. januar 2008 Søsteren min var også veldig redd denne i begynnelsen, og hos henne hjalp ikke så mye. Vi prøvde å distrahere henne med andre ting, men det nyttet ikke når hun var så redd..etterhvert ble hun vandt med hele greia! Det hjalp nok å synge og snakke med henne, for å roe henne ned etter hun hadde tatt medisinen, fordi når hun tok den var det en kamp for å holde den mot ansiktet hennes. Nå er hun 3 år, og kaller den for medisinen sin. Hun teller nå til 30 selv, når hun tar den(for at hun skal holde den der ei liten stund). Hun merker selv når hun bør ta den(hun kjenner når det samler seg for mye slim i lungene o.l). Sønnen din vil nok uansett en dag forstå hva som skjer når han får medisinen på denne måten;-)
Gjest lillebøll Skrevet 27. januar 2008 #9 Skrevet 27. januar 2008 La han holde den selv. Pleier å hjelpe masse siden han da har kontrollen.
monja Skrevet 27. januar 2008 #10 Skrevet 27. januar 2008 Vi har og brukt den et par ganger etter anfall med falsk krupp, og det har kke vært enkelt. Men han fikk leke en del med den og da gikk det bedre.
Kipa Skrevet 27. januar 2008 #11 Skrevet 27. januar 2008 leke med den som de andre sier. vi lot som om det var en trompet.. Vi lot som om vi brukte den selv og bamsen fikk også prøve... sang virker også beroligende, evt premie..(?)
Helen Skrevet 27. januar 2008 #12 Skrevet 27. januar 2008 Sønnen min hadde astma da han var liten, noen ganger var det helt greit å bruke babyhaleren, andre ganger ikke. De gangene han slo seg helt vrang holdt jeg han fast på fanget mens jeg tvang han til å bruke den. Etterpå var han blid og fornøyd, var så glad for at pusten var bedre. Etterhvert skjønte han at han ble bedre av å bruke den og da gikk det helt greit. Han kalte haleren for "pusten min".
MarianneE Skrevet 27. januar 2008 #13 Skrevet 27. januar 2008 Hva er en babyhale? (har rare bilder i hodet nå...)
Helen Skrevet 27. januar 2008 #14 Skrevet 27. januar 2008 Hva er en babyhale? (har rare bilder i hodet nå...) http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...;documentid=318
liv Skrevet 27. januar 2008 #15 Skrevet 27. januar 2008 Vi bruker og sånn, hver morgen og hver kveld pluss ved behov. Vi har en som er for liten (orange) for gutten som han får leke med og så har vi en større som han selv bruker (gul). Det er en kamp å få i han den og det hender jeg må holde han fast. Dvs holde hendene med ene hånda rundt han og hodet litt klemt inntil kroppen mens jeg holdet masken mot han. Den må stå helt inntil huden. Om han skriker så er det egentlig ganske bra for da må han også trekke inn luft og den går lenger ned i lungene
Gjest Gjest_Gunne_* Skrevet 14. februar 2008 #16 Skrevet 14. februar 2008 Prøv å holde den tett inntil ansiktet, men uten å berøre huden. Han får pustet inn det han trenger da også. (Men jeg skal ikke påstå det er lett å gi inhalasjon til barn som ikke vil ha...) Dette stemmer ikke, det er en ventil der som gjør at medisinen ikke kommer ut hvis ikke munnen er helt inntil. Vi har to barn med astma, forsøkte alt i begynnelsen (premie, spille trompet o.l) for å få de til å ta medisin, men ingenting nyttet, de skrek som bare det, så vi endte med å holde de fast og gjøre det den harde vegen. Høres brutalt ut, men etter noen dager så var det ikke lenger noen protest. Medisinen MÅ de jo ha...
Donpedro Skrevet 16. februar 2008 #17 Skrevet 16. februar 2008 (endret) Sorry, ser at jeg blandet med en annen type inhalasjonsapparat. Har slettet svaret mitt. Endret 16. februar 2008 av Donpedro
Rubina D Skrevet 16. februar 2008 #18 Skrevet 16. februar 2008 Vi prøvde også alt, men til slutt ble det den vanskelige veien med tvang. Etter noen dager ble det jo bedre, siden han da brukte den 4 ganger om dagen. Som noen andre her også sa, så blir den kalt pusten min. Selv om vi nå har gått over til å bruke aerochamber ( samme prinsipp, men med bare 1 ventil og mindre og enklere å ta med seg.) Han har også fått diskus, men bruker fortsatt aerochamber ved anfall for å få i seg medisinen og han er 6.
Karry Skrevet 16. februar 2008 #19 Skrevet 16. februar 2008 Hei! Vi hadde det samme med vår nå 7 åring. du er bare nødt til å tvinge han til det, ingen vei utenom. dere har sikkert også fått instruksjoner, og fått to typer medisiner- den ene som skal tas morgen og kveld hver dag, den andre etter behov og tilstand. dette skal du ikke slumse med, og ta konsekvent. har er for liten til å bestemme hva som er best for han, og for oss har det vært på samme måte med noe lang tmer trivielt- tannbørsting. Det går nok greiere etterhvert, men dere må antakelig være to sammen for å gjøre det i begynnelse, en til å holde han fast og prate beroligende, den andre til å gi ham selve inhalatoren. og ja, du må bruke den, ikke munnstykket på selve medisinen rett i munnen.
trollmor77 Skrevet 16. februar 2008 #20 Skrevet 16. februar 2008 Ufaligjør den! Slik som de andre sier så vil jeg anbefalle deg å la han leke litt med den når han ikke har behovet. La bamsen eller ett annet favoritt leketøy få litt medisin. la han gi det til den. Det var slik vi lært opp våre to barn, og ingen har hatt store problemer. Eldstemann slet i starten, men etter at vi gjorde slikt så fungerte det mye bedre. han fikk t.o.m gi oss det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå