Gjest mor med to barn Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 Hei Jeg er da en dame som har to barn, og en kjærest som ikke er far til disse to barna. Vi bor i hjembygda til min kjærest. Vi stortrives her alle sammen. Og om det skulle komme et brudd så vil jeg fortsette å bo her. Saken er den at jeg eller vi skal bygge hus. Vi har regnet ut at det vil komme på i underkant av 2 000 000. Han vil at vi skal ta felles huslån, noe jeg ikke ser noe i veien med hvis jeg får førsteretten til å kjøpe huset . I tillegg til dette vil jeg gå med på å betale han ut det han har lagt i huset av penger. Dette er ikke noe han uten videre vil gå med på. han mener jeg skal petale halvparten av verdien av huset hvis samlivsbrudd. Dette vil jeg økonomisk tape kraftig på, da det er ikke usansynlig at verdien øker til nærmere 3 000 000 kr på ti år. En annen ting som jeg vurdere er å søke startlån gjennom kommunen. Da står jeg alene på lånet , men får gode lånebetingelser og renter. Dette vil han ikke være med på. spørsmålet mitt er jo om hva skal jeg gjøre? Jeg vil jo selvfølgelig sikre meg og ungene mine at vi har en plass og bo, uten at jeg skal være nødt til å betale meg ihjel på dette huset. Når jeg da sier sikre så mener jeg arvemessig i tillegg til at jeg og mine barn ikke plutselig står på gata.
Nabodama Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 (endret) Hei Jeg er da en dame som har to barn, og en kjærest som ikke er far til disse to barna. Vi bor i hjembygda til min kjærest. Vi stortrives her alle sammen. Og om det skulle komme et brudd så vil jeg fortsette å bo her. Saken er den at jeg eller vi skal bygge hus. Vi har regnet ut at det vil komme på i underkant av 2 000 000. Han vil at vi skal ta felles huslån, noe jeg ikke ser noe i veien med hvis jeg får førsteretten til å kjøpe huset . I tillegg til dette vil jeg gå med på å betale han ut det han har lagt i huset av penger. Dette er ikke noe han uten videre vil gå med på. han mener jeg skal petale halvparten av verdien av huset hvis samlivsbrudd. Dette vil jeg økonomisk tape kraftig på, da det er ikke usansynlig at verdien øker til nærmere 3 000 000 kr på ti år. En annen ting som jeg vurdere er å søke startlån gjennom kommunen. Da står jeg alene på lånet , men får gode lånebetingelser og renter. Dette vil han ikke være med på. spørsmålet mitt er jo om hva skal jeg gjøre? Jeg vil jo selvfølgelig sikre meg og ungene mine at vi har en plass og bo, uten at jeg skal være nødt til å betale meg ihjel på dette huset. Når jeg da sier sikre så mener jeg arvemessig i tillegg til at jeg og mine barn ikke plutselig står på gata. Forstår jeg deg rett når du sier det er greit at han vil tape på dette ved et samlivsbrudd, men ikke at du gjør det? For han vil selvsagt tape på å ikke få med seg verdiøkningen hvis forholdet tar slutt og du skal overta huset etter noen år. Da vil jo ikke han sitte igjen med noe å begynne på nytt med, mens du sitter med et billig hus. Skjønner godt at han vil sikre seg, jeg. Du vil jo også det. En anne ting er at med dagens byggekostnader, tror jeg det blir vanskelig å komme på 2 mill når man bygger hus. Minst 2,5 vil jeg si. Har dere egenkapital, kan dere nok greie dere med lån på 2 mill, kanskje. Tillegg: hvorfor kan dere ikke sammen søke om startlån? Det vil han da vel være med på. Endret 27. januar 2008 av Nabodama
smaksløk Skrevet 27. januar 2008 #3 Skrevet 27. januar 2008 Jeg ser heller ikke problemet..Slik du skriver virker det jo nesten som om det kommer et samlivsbrudd.
Dru Skrevet 27. januar 2008 #4 Skrevet 27. januar 2008 Så du vil gjerne slippe å tape penger på huset ved evt brudd, mens det er helt ok at han taper? Skjønner godt at han ikke går med på dette. Det er ikke noe poeng for han å bli med på å bygge huset engang, ikke så lenge han etter flere år ikke vil tjene en eneste krone på det. Mens du plutselig sitter med hundretusener i pluss.
Østlandet Skrevet 27. januar 2008 #5 Skrevet 27. januar 2008 Kort svar fra meg. Jeg skjønner han veldig godt. Tror det er du som er urimelig her.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2008 #6 Skrevet 27. januar 2008 Forstår jeg deg rett når du sier det er greit at han vil tape på dette ved et samlivsbrudd, men ikke at du gjør det? For han vil selvsagt tape på å ikke få med seg verdiøkningen hvis forholdet tar slutt og du skal overta huset etter noen år. Da vil jo ikke han sitte igjen med noe å begynne på nytt med, mens du sitter med et billig hus. Skjønner godt at han vil sikre seg, jeg. Du vil jo også det. En anne ting er at med dagens byggekostnader, tror jeg det blir vanskelig å komme på 2 mill når man bygger hus. Minst 2,5 vil jeg si. Har dere egenkapital, kan dere nok greie dere med lån på 2 mill, kanskje. Tillegg: hvorfor kan dere ikke sammen søke om startlån? Det vil han da vel være med på. Det stemmer ikke. Det kommer an på hvor i landet man bygger. Om mannen feks er snekker, om de får tomt gratis gjennom familien, om mannen er rørlegger / elektriker, eller kjenner folk som er det. Det går da fint å komme under den prisen. Faktisk kjenner jeg flere som etter ferdig byggeprosess har kommet på 1,7 mill. Selv havner vi på 2.7 mill, men da kjøper vi tomt og gjør ikke fuillt så mye selv. Ellers vil jeg vel si at den beste løsningen ved evt samlivsbrudd er å selge huset og dele fortjenesten. Det er vel det eneste som blir rettferdig i denne saken siden det ikke er hans barn en gang. Hvorfor skal han gå ut som tapende part da? Det hadde stillt seg annerledes om barna var hans, da ville han vel kanskje tenkt på deres beste i saken. Kjenner et par der han er med og betaler på exdama sin leilighet for at de skal slippe å flytte for barnets skyld, og selv sitter med en billig leilighet for å få råd til det. Men da er det snakk om hans eget barn, og det å holde familien samlet tross et samlivsbrudd. Tenk om alle menn var som han
Nabodama Skrevet 27. januar 2008 #7 Skrevet 27. januar 2008 Det stemmer ikke. Det kommer an på hvor i landet man bygger. Om mannen feks er snekker, om de får tomt gratis gjennom familien, om mannen er rørlegger / elektriker, eller kjenner folk som er det. Det går da fint å komme under den prisen. Faktisk kjenner jeg flere som etter ferdig byggeprosess har kommet på 1,7 mill. Selv havner vi på 2.7 mill, men da kjøper vi tomt og gjør ikke fuillt så mye selv. Ellers vil jeg vel si at den beste løsningen ved evt samlivsbrudd er å selge huset og dele fortjenesten. Det er vel det eneste som blir rettferdig i denne saken siden det ikke er hans barn en gang. Hvorfor skal han gå ut som tapende part da? Det hadde stillt seg annerledes om barna var hans, da ville han vel kanskje tenkt på deres beste i saken. Kjenner et par der han er med og betaler på exdama sin leilighet for at de skal slippe å flytte for barnets skyld, og selv sitter med en billig leilighet for å få råd til det. Men da er det snakk om hans eget barn, og det å holde familien samlet tross et samlivsbrudd. Tenk om alle menn var som han Oi oi, da blir det jo enda verre at mannen skal tape penger på noe han har lagt ned så mye arbeid i! En regner jo som regel med noe egeninnsats når en bygger hus....og det er vel som oftes mannen som står for det meste.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2008 #8 Skrevet 27. januar 2008 Kjenner et par der han er med og betaler på exdama sin leilighet for at de skal slippe å flytte for barnets skyld, og selv sitter med en billig leilighet for å få råd til det. Men da er det snakk om hans eget barn, og det å holde familien samlet tross et samlivsbrudd. Tenk om alle menn var som han Han må være klar over at hun om noen år kan gifte seg med en ny mann, få barn med han, selge huset og kjøpe nytt hus med sin nye familie. Kanskje hun da gir blanke i barna fra første forhold og de sitter igjen i farens lille leilighet uten å ha noen glede av morens gode økonomi. Jeg opplevde noe tilsvarende med min eksmann. Både barna og jeg ble skikkelig lurt.
Malama Skrevet 30. januar 2008 #9 Skrevet 30. januar 2008 Kort svar fra meg. Jeg skjønner han veldig godt. Tror det er du som er urimelig her. Må igrunnen sitere denne ja. Det er ikke du som TAPER penger om dere følger "hans ordning" da deler dere likt. Om dere følger din løsning derimot, så taper han mye penger han "rettmessig" har krav på. Den løsningen du ønsker deg, er at du skal få mye penger ekstra, for å slippe å "tape" penger du ikke har rett på. Skjønner han godt ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå