Gå til innhold

Hvem skal være med på utdrikningslaget deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et dillemma.

Forloveren min må få liste over hvem jeg vil ha med i utdrikningslaget mitt da hun ikke kjenner alle mine venner. Problemet er at jeg aner ikke hvor grensen går for hvem som skal være med på u.lag. Er det dumt å be folk som ikke kommer til å bli bedt i selve bryllupet med på u.lag? Dette er gode venner av meg som jeg jobber sammen med, men har av prinsipp ikke bedt noen fra jobben fordi jeg vil ikke gjøre forskjell, siden det ble for mange å be alle fra jobben i bryllupet bestemte jeg meg ikke å be noen. Men synes det hadde vært gøy å ha dem med på u.laget.

Jeg får høre så mye forskjellig om hva som er vanlig å gjøre at jeg blir helt forvirret. Noen sier at man burde be alle unge jenter som skal i bryllupet, slik at de kan bli bedre kjent. Andre sier at man kan be hvem man vil, selv om de ikke skal i bryllupet. Har også hørt at det er frekt å be folk som ikke blir bedt i bryllupet fordi de må være med å betale for bruden på u.laget og at det ikke er særlig pent. Hvis kun de nermeste venninnene mine som skal i bryllupet blir med blir vi 6 personer inkludert meg. Hvis de andre kommer også blir vi 5 til.

Vil bare ikke være frekk, eller dumme meg ut...så blir glad hvis dere kan fortelle hvem som var med på deres u.lag

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har vært på flere utdrikningslag der det har vært venner som ikke er invitert i selve bryllupet. Er jo bare koselig å blir tatt med som venninne vel? Alle forstår jo at lista til bryllupet ville blitt fryktelig lang hvis ikke... :)

Trenger forresten ikke å invitere alle "unge jenter" som skal i bryllupet heller. Inviter alle vennene dine, og gjerne søstera til din kommende mann o.l.

Endret av smaksløk
Gjest Gjest_fil_*
Skrevet

I de utdrikkningslag jeg har vært med i har det bare vært sammen med de som skulle i bryllupet.

Gjest Eline80
Skrevet

Jeg har sagt at jeg ønsker å ha med mine nærmeste venninner, og de er også bedt i bryllupet. Jeg ønsker å ha med de jentene "jeg" har bedt i bryllupet, har ikke tatt med de som samboeren "har bedt", dvs. damene til hans venner.

Skrevet

Jeg har gitt min forlover en slik liste. Den inkluderer de som kommer i bryllupet som jeg regner som mine venninner, inkl. brudgommens søster. I tillegg har jeg satt på arbeidskolleger som jeg regner som venninner, men som ikke er invitert i bryllupet. Jeg har ikke satt opp samboere/kjærester av vennene til min kjære. Synes ikke det er frekt å sette opp de som ikke er invitert i bryllupet, de må jo for all del bare si nei dersom de ikke har lyst:) :jepp:

Skrevet

På min liste er det alle venninnene mine (inkl. søsteren min og kusinene mine), søsteren til min kjære, samboeren til toastmasteren og samboeren til min manns forlover.

Gjest snazaroo
Skrevet

Dette var en fin side med masse tips.

Håper ikke jeg "kupper" tråden, med mine spørsmpl lenger ned...?

Utifra denne siden tror jeg at jeg gjør sånn noenlunde riktig ved å be;

*Mine søstre

*Svigerinne

*Mine venninner

*Min manns søster

*Av felles vennepar, ber jeg jentene i mitt utr.lag.

Det vil si at vi blir; ca 15 stk.

Så til spørsmålene;

*Forloveren til min mann er hans bror, skal jeg be hans samboer? (kjenner henne ikke så veldig godt, vi er svært forskjellige. Hun er hyggelig altså, men vi ses nesten aldri. De har nettopp blitt samboere, kan jo være vi møtes mer fremover...)

*Jeg ber et par-tre kompiser som jeg møtes jevnlig, kjent siden barneskolen. Kan jeg be dem i utr laget, eller er det kun for jenter?

*toastmaster er en felles kompis. Skal jeg be hans kone? (kjenner ikke henne så godt, hun er sjelden med på ting vi gjør i vennegjengen)

Skrevet

Jeg er forlover i min bestevenninnes bryllup og har nå Invitasjonslisten klar.

Har kun invitert jenter selvfølgelig, men 3 av de er kun invitert på utdrikningslaget, og ikke i bryllupet.

Skrevet
Så til spørsmålene;

*Forloveren til min mann er hans bror, skal jeg be hans samboer? (kjenner henne ikke så veldig godt, vi er svært forskjellige. Hun er hyggelig altså, men vi ses nesten aldri. De har nettopp blitt samboere, kan jo være vi møtes mer fremover...)

*Jeg ber et par-tre kompiser som jeg møtes jevnlig, kjent siden barneskolen. Kan jeg be dem i utr laget, eller er det kun for jenter?

*toastmaster er en felles kompis. Skal jeg be hans kone? (kjenner ikke henne så godt, hun er sjelden med på ting vi gjør i vennegjengen)

Jeg ville bedt samboer til forlover. For øyeblikket har ingen av våre forlovere kjærester engang, men kommer til å invitere kjærester dersom de får dette før bryllupet. Synes forloverne er personer som står oss såpass nær at vi bør invitere eventuelle kjærester/samboere selv om vi kanskje ikke kjenner dem så godt på den tiden vi gifter oss. Det er jo folk vi er endel sammen med, og da blir det naturlig at vi treffer den personen endel...

Når det gjelder utdrikningslaget er det etter min mening en ren jente/gutte-ting, men jeg vet jo om personer som har en av det motsatte kjønn som forlover, så her kan du sikkert gjøre det du synes er riktig for deg... jeg har også endel gode guttevenner, men tror likevel det hadde blitt feil at de hadde blitt med på utdrikningslag for min del, så her blir det nok en ren jentekveld :)

Jeg synes også du burde be deres toastmasters kone. Selv om dere ikke kjenner henne så godt er de faktisk gift, samt han har en sentral rolle i bryllupet deres, synes det blir litt rart å ikke invitere dem sammen da...

Gjest snazaroo
Skrevet
Jeg ville bedt samboer til forlover. For øyeblikket har ingen av våre forlovere kjærester engang, men kommer til å invitere kjærester dersom de får dette før bryllupet. Synes forloverne er personer som står oss såpass nær at vi bør invitere eventuelle kjærester/samboere selv om vi kanskje ikke kjenner dem så godt på den tiden vi gifter oss. Det er jo folk vi er endel sammen med, og da blir det naturlig at vi treffer den personen endel...

Når det gjelder utdrikningslaget er det etter min mening en ren jente/gutte-ting, men jeg vet jo om personer som har en av det motsatte kjønn som forlover, så her kan du sikkert gjøre det du synes er riktig for deg... jeg har også endel gode guttevenner, men tror likevel det hadde blitt feil at de hadde blitt med på utdrikningslag for min del, så her blir det nok en ren jentekveld :)

Jeg synes også du burde be deres toastmasters kone. Selv om dere ikke kjenner henne så godt er de faktisk gift, samt han har en sentral rolle i bryllupet deres, synes det blir litt rart å ikke invitere dem sammen da...

Takk for tips ;-D

Gjest Gjest_Lone_*
Skrevet

Hei!

Det er mulig jeg ser på dette med utdrikningslag ganske ulikt. Jeg ser på det som en "siste" fest med dine beste venner, (fortrinnsvis jentevenner, men). Her er det de venninnene bruden synes det er gøy å henge/feire med som skal kjøre showet. Ingen inviteres på grunn av skikk og bruk. Og det trenger overhode ikke å ha sammenheng med bryllupsinvitasjonene. Dette er en feiring av deg før du blir gift! Selv om jeg har en helt topp svigersøster er det helt uaktuelt for meg å be henne i utdrikningslaget mitt. Her er det fest med gamlegjengen som teller. Hun blir på en måte del av det "nye" livet og bryllupet.

Skrevet

På min liste har jeg skrevet alle jentene rundt min alder som skal i bryllupet + et par som ikke er invitert som er mine venninner her jeg bor, men som forlovede ikke kjenner.

Skrevet
På min liste har jeg skrevet alle jentene rundt min alder som skal i bryllupet + et par som ikke er invitert som er mine venninner her jeg bor, men som forlovede ikke kjenner.

Veldig artig å lese. Forloveden min har også bedt om en slik liste men har ikke fått tenkt det engang. Synes også at dette er en happening med gode venninner som man ikke ser altfor ofte. Ville ikke falt meg inn å invitere dama til forloveden til kjæresten, eller søstrene hans osv...selv om jeg går godt overens med de så blir det litt påtatt å invitere dem.

Vil det si at min kjæreste skal innvitere mennene til mine venninner?? Det blir jo bare pinlig og en rar affære.....

Nei de møtes alle i bryllupet....utdrikiningslaget skal være med de som kjenner meg godt..........

Skrevet

Jeg skal ikke ha utdrikkningslag. Tror heller jeg skal invitere mine forlovere med ut på en god middag når det skal skrives under på forlover-erklæringene.

Skrevet

Jeg synes det er litt rart å be noen til utdrikningslag når de ikke er bedt i bryllupet. Jeg ville synes det hadde vært litt merkelig å bli bedt i utdrikningslag men ikke bryllup. Synes det er litt sånn "smålig" - bra nok til å være med i u.lag, men ikke bra nok for bryllupet liksom. Blir litt av det samme som å be kaffegjester synes jeg. Men folk har jo veldig delte meninger om dette - du må nesten bare finne ut hva du vil og hva du føler er naturlig og ikke minst høflig.

Skrevet
Jeg synes det er litt rart å be noen til utdrikningslag når de ikke er bedt i bryllupet. Jeg ville synes det hadde vært litt merkelig å bli bedt i utdrikningslag men ikke bryllup. Synes det er litt sånn "smålig" - bra nok til å være med i u.lag, men ikke bra nok for bryllupet liksom. Blir litt av det samme som å be kaffegjester synes jeg. Men folk har jo veldig delte meninger om dette - du må nesten bare finne ut hva du vil og hva du føler er naturlig og ikke minst høflig.

Jeg syns ikke det er smålig i det hele tatt! Jeg har vært invitert i flere utdrikningslag der jeg ikke har vært invitert i bryllupet - gjør da ikke noe, det. Det kan være mange grunner til at man ikke er invitert i bryllupet, men aldri har jeg da trodd at jeg ikke er bra nok!

Jeg er enig med flere andre her som sier du skal invitere de du ønsker å feire med, enkelt og greit. Hvis noen blir fornærmet eller sur fordi de blir invitert eller ikke invitert syns jeg ikke du skal bekymre deg over det. Ha det gøy!

Gjest Gjest_Dorthe_*
Skrevet

Jeg ble en gang invitert i et utdrikningslag som fant sted før bryllupsinvitasjonen kom i posten. Laget var i Trondheim og jeg bor i Oslo. Jeg vurderte å dra, men fikk ikke tid. Da jeg så invitasjonen, som var til kaffe - og brullupet fant sted i Arendal, da var jeg like glad. Jeg syntes det var smålig. Veldig smålig.

Det der med kaffeinvitasjoner er jeg veldig skeptisk til. Det er én ting hvis du inviterer folk som bor i nærheten til kaffe, men ikke inviter folk utenbys fra til å reise så langt for å henge rundt i timesvis etter vielsen i en fremmed by mens alle de andre hygger seg i middagen. Det er rett og slett for teit. Og IKKE annonsér ankomsten til kaffegjestene når disse kommer. Det er dritflaut! Ta det fra en som har opplevd det og aldri kommer til å være kaffegjest igjen hele sitt liv.

Skrevet

Vi skal bare være med forloverne med følge på utdriknings"dagen", på kvelden skal vi ha en liten fest med våre venner, og som vanlig kommer det til å bli folk som blir sure og grinete fordi de ikke er invitert, men jeg gir beng, kan ikke invitere folk som man var litt med for noen år siden og ellers bare treffes tilfeldig på byen..hehe men det var noen som faktisk vi ikke har noen omgang med , bortsett fra at vi møter de en sjelden gang på byen, som presterte å bli sure og grinete fordi de ikke var invitert...... før vi i hele tatt hadde laget gjestelista.... makan sier jeg bare... mye rare bekjente der ute som tror at det er billig med bryllup og at alt rundt det er en eneste stor fyllefest. Men tilbake til topic, vi inviterer noen vennepar og søskene til sambo + forloverene til en fest på kvelden i regi av forloverne..

Skrevet

Jeg har både arrangert utdrikningslag med folk som ikke er invitert i bryllupet og vært i utdrikningslag hvor jeg ikke var invitert i bryllupet og synes det har vært kjempe kos!

Det er jo "en siste fest med gjengen", dvs. man skal ha det moro sammen vennene sine, og hvorfor bare invitere de som er invitert i bryllupet?

Selv skal jeg bare ha en kveld på byen sammen min forlover.... passer meg akkurat. :)

Skrevet

Hei!

Jeg har lest litt rundt om kring for å finne ut hva som er vanlig.

Det som er tradisjonelt er at alle unge jenter som skal i bryllupet blir bedt.

Uten om hva som faktisk står at er "tradisjon" har jeg inntrykk av at begge deler er vanlig.

Jeg synes du skal invitere de du har lyst til å ha med selv, er jo fler av dem slik at det ikke bare er en som ikke får komme i bryllupet.

De fleste har forståelse for at bryllup koster og at man ikke har råd til å invitere alle, dessuten syns stortsett de fleste det er artig å få være med i utdrikningslag :)

Utdrikningslaget skal jo være for deg!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...