Gå til innhold

Foto som hobby, er det flere av oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet jo at det er det, altså. Men det hadde vært interessant å høre hva slags kamera folk bruker og hva som er hovedinteressen innen fotografi.

Jeg har hatt fotointeresse lenge, jeg har bare aldri hatt midler til å sette meg inn i det. Film er dyrt og digitalt var veldig lenge dyrt. Jeg hoppet i det da jeg fikk et tilbud på en Samsung GX-1L med to objektiver til den nette sum av 3000 kroner, fremdeles usikker på om jeg kom til å bruke tid på hobbyen. Dette var i januar i fjor. Etter et halvt år hadde jeg vokst ut av det kameraet, så jeg kjøpte et Pentax K10D. Jeg har noen få objektiver, blant annet kit-objektivet, Tamron 70-300mm, Pentax 50mm, pentax 35-80mm og Sigma 105mm macro. Jeg bruker en del penger på utstyret, men så har vi verken bil eller anlegg eller andre dyre hobbyer.

Min samboer er utdannet fotograf, og han er Canon-mann.

Det jeg liker best å ta bilde av er rett og slett gateliv. Mye her i Oslo, men også andre steder, både småbyer, bygder og storbyer. I februar har jeg tenkt å portrettere København, samtidig med at jeg forsøker å ha en noenlunde romlemantisk kjærestetur. Vi er jo heldigvis fotogeeker begge to. Det hjelper veldig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er gift med en fotograf, og har nettop fått en Nikon D40X, og håper å få brukt det masse fremover.

Har ønsket meg en speilrefleks i flere år, syns det er mye morsommere å ta bilder når man kan bruke forskjellige instillinger enn på et lite kompaktkamera.

Samtidig er jo kameraet mitt lite og nett å ha med seg på ferie i forhold til kameraene mannen min bruker på jobb.

Liker best å ta portretter og ekteriør tror jeg. Syns det er værre med natur og sånn... Stemningsbilder er jeg også glad i. Altså sånn rundt matbordet og bilder av matretter.

Skrevet (endret)

Hei!!

Jeg er hobbyfotograf, nybegynner sådan. Har nylig gått over til digital.

Tar mest landskap, dyr, natur, makro , reisebilder og portretter.

Har store planer om å bli en bedre fotograf, men tid og økonomi begrenser meg. Leser bøker og eksperimentere så mye som jeg har muligheten til.

Endret av Ebano
Skrevet

*rekker opp hånda*

Jeg har et godt, gammelt Canon Powershot S2 IS. Skulle forsåvidt gjerne hatt et fyre-fra-hofta-kompaktkamera også, og et digitalt speilreflekskamera, og og og...

Men jeg er på ekstremt hobbynivå, altså.

Skrevet

Samboeren er på vei til Las Vegas akkurat nå, og med litt flaks kommer han hjem med en Lensbaby 3G til meg på lørdag. Man må ha noen moro-objektiver også.

Skrevet

:vinke:

Jeg har tuslet med foto siden den gang i steinalderen det populært det var populært å fremkalle og kopiere selv. Har hatt endel forskjellig utstyr, som tidvis har blitt byttet ut.

For tiden har jeg et Canon EOS 350D, en 28-105 USM, en 50mm 1.8, en Tamron 70-210, kit objektivet 17-55, en dårlig Soligorblitz, et Velbonstativ, et EOS30 (analogt) hus, samt to digitale Ixus og et Nikon coolpix kompaktkamera.. Ønsker med diverse - IS 10-22, et skikkelig macroobjektiv (har ikke bestemt meg for hvilket), samt et allroundobjektiv å ha på ferie, et Sigma 18-200 kanskje? *drømme*

Tar mye bilder i perioder, og har det rimelig dødt innimellom. Hverdagsmotiver blir det flest av, når øyeblikkets inspirasjon slår til.

Jeg skulle gjerne vært en racer på Photoshop, men er selvlært og har bare Elements, så det blir bare enkel redigering.

Hobbyen min tar ganske mye tid- jeg tar vel i snitt 5000 bilder i året, og etterarbeidet krevet sitt.

Foto er vel den eneste hobbye jeg har klart å beholde over så lang tid- :hjerter_rundt: foto, og tar gjerne en fotoprat når tid og anledning melder seg.

Skrevet

Jag älskar att fotografera och det är väl min främsta hobby bortsett från hunden min då... =)

Har desvärre inte råd med så mycket utstyr, men har en Canon Eos400D som min snälla sambo köpte till mig i julklapp förra året... :)

Har tagit över 1800 bilder sedan dess... :D

Jag är väldigt fascinerad av porträttbilder, hur ett ansikte kan säga så mycket och vilka känslor en blick kan visa. Dessvärre sliter jag med PTSD, vilket gör att jag har svårt att komma ut bland folk ibland. Som tur är har min hund ett väldigt talande "ansikte" och låter mig gärna fotografera honom... haha.

Gjest Mayamor
Skrevet

Vi kjøpte oss et Canon 400D kamera, men det ble til at vi diskuterte hvem som skulle ta bilder nå da begge var like ivrige...

Har nå kjøpt et 5D kamera og byttet ut 400D kameraet med et 40D også. Det har blitt mye utstyr etterhvert, kanskje vel mye - men vi er ivrige hobbyfotografer begge to. Jeg har meldt meg inn i en fotoklubb og stortrives. Det er så inspirerende å gå på møter, og ikke minst sosialt.

Det sies at det er ikke kameraet eller utstyret som er det viktigste, men heller fotografen. Jeg kjøper bladet "Fotografi", og skal abbonere videre nå slik at jeg slipper å gå glipp av noen utgaver. Har flere fotobøker og har lært mye av de andre i klubben, samboer, samt på nettet i tillegg. Prøve og feile er prinsippet.

Jeg tar bilder av forskjellige ting:

* barn i bevegelse; kjører gokart, spiller fotball, hopper på trampoline, svømmer, løper, disser etc

* natur og dyr

* byliv

* fjellturer

* 11 åringen min har et Olympus kamera som kan ta bilder under vann

Utstyr vi har:

* 2 kamera

* Tripod

* 50 mm fast linse

* 80 mm fast linse

* 200 mm fast linse

* 24-105 zoom

* 100-400 zoom

* 2 ulike makrolinser

* 22-55(?) vidvinkel (husker ikke helt)

* 2 eksterne blitser

* en stor sekk

* en medium sekk

* en liten sekk

* en skulderveske

* hylstere til alle linsene

* 5 minnekort på 2-8 gb

* 6 ekstra batterier

* stoff fra Ikea i naturbeige til bakgrunn til portretter til 5,- pr meter

* 2 paraplyer for refleksjon

* filter

* mellomring

* blåsebelg til å fjerne støv

* renseservietter til linser

* selvutløser (slik vi alle kan være med på bilder)

I tillegg har samboers jente et brukt 10D kamera.

Så du kan si at vi er kanskje over gjennomsnittet interessert fotofamilie. Vi bruker mye tid på dette og det har vært en forutsetning for oss at vi har samme kamera slik at vi kan dele på linsene. Noen ganger er en liten bag å foretrekke, andre ganger større, så derfor har vi flere bager/sekker. Hva jeg vil anbefale er ikke så lett å si; noen har kun 1 linse og er fornøyd med det, mens jeg finner glede i de fleste linsene vi har.

Den linsen jeg bruker mest er nok 24-105 linsen.

Skrevet
Samboeren er på vei til Las Vegas akkurat nå, og med litt flaks kommer han hjem med en Lensbaby 3G til meg på lørdag. Man må ha noen moro-objektiver også.

*sikle*

Dette minner meg på at jeg hadde planer om å kjøpe et Holga-kamera. Dessverre stengte Lømork akkurat da jeg hadde bestemt meg, og da ble det herkete å finne noen fotobutikk i nærheten som kunne fremkalle 120-film med en viss forståelse for Lomo-type fotografi. Jeg glemte hele greia en stund.

Nå har jeg kommet over en fotobutikk som virker lovende, så nå vurderer jeg å bestille meg et Holga i burdagsgave til meg selv.

Skrevet (endret)

Vi har et Hasselblad hjemme, men det er lite i bruk. Vi snakker selvsagt om film, digitalt ville tatt knekken på økonomien i uoverskuelig framtid. Filmen framkaller vi selv, har alt utstyr til det.

Samboeren og jeg kjører forskjellige systemer, jeg Pentax og han Canon. Det er fordi vi gjerne vil ha hvert vårt samtidig som det er greit at vi kan låne hverandres saker. Han kjøper uansett optikk som er så dyr at jeg nesten begynner å grine (f.eks. EF 85mm f/1.2), og det hadde nok blitt noen mellomløsninger hvis jeg også skulle vært med å finansiere dette her. Ikke for det, jeg har planer om å bruke nærmere 20 000 på optikk det nærmeste året selv.

Endret av Dru
Skrevet

Jeg har nylig kjøpt Samsung GX10D og forsøker å sette meg inn i i alle funksjoner og muligheter. Foreløpig veldig fornøyd med kameraet. Jeg har bare kit linsen 18-55, men sikler veldig på Sigma 10-18 vidvinkel zoom. Tror det blir innkjøpt til årets påskeferie.

Skrevet

*rekker opp hånda*

Er veldig fotointr, har vært det i mange år. Har fremkalt noe i mørkerom, og likt og fotografere lenge. Men digital speilreflekskamera kjøpte jeg først for 6 mnd siden.

Jeg har Olympus 510, og er meget fornøyd. Kjøpte dobble-kit pakke, så har to objektiver og klarer meg foreløpig med det.

Siden vi nylig fikk ei datter, har jeg selvfølgelig tatt mest barnebilder. Har ikke hatt den tiden jeg kunne ønske til å sette meg mer inn i kameraet og de manuelle funksjonene. Kunnskapene fra fotokurset og mørkerommet for mange år siden, er rustne...

Men jeg er over gjennomsnittet intr i å ta bilder. Da spesielt nærbilder av ymse slag!

Gjest GossipGirl
Skrevet

Hei.

Jeg har en far som er genuint fotointeressert, i tillegg har vi faren til kjæresten min som er over gjennomsnittet interessert i foto. Sistnevnte fyker rundt med et diiiigert speilreflekskamera i tide og utide, hvorvidt han klarer å bruke det, er en annen sak. :fnise: Pappa er svært dyktig, da, har vunnet ulike fotokonkurranser med profesjonelle fotografer som dommere, så jeg har fått mange gode tips fra den kanten.

For å si litt om min egen interesse, så begynte den i fjor, da jeg begynte på folkehøgskole og valgte foto som fordypningsfag en dag i uka. Vi ble oppfordret til å eksperimentere i vei, og det var rett og slett kjempespennede. Jeg har fotografert i jobbsammenheng i flere år, men nå føler jeg at jeg begynner å mestre fotokunsten på et litt dypere nivå enn gjennomsnittlige journalister, og det er en veldig god følelse.

Jeg benytter både Canon og Nikon-kameraer, og ettersom faren min er svært fotointeressert, har jeg mange objektiver, etc. å velge mellom.

Jeg spesielt glad i mitt nyeste kamera, Canon Eos 40D, som jeg fikk i julegave av foreldrene mine. Jeg liker å ta alle typer bilder, men føler mine sterkeste sider er portrett, og mer kunstpregede stillebenbilder.

Jeg vet jo at det er det, altså. Men det hadde vært interessant å høre hva slags kamera folk bruker og hva som er hovedinteressen innen fotografi.

Jeg har hatt fotointeresse lenge, jeg har bare aldri hatt midler til å sette meg inn i det. Film er dyrt og digitalt var veldig lenge dyrt. Jeg hoppet i det da jeg fikk et tilbud på en Samsung GX-1L med to objektiver til den nette sum av 3000 kroner, fremdeles usikker på om jeg kom til å bruke tid på hobbyen. Dette var i januar i fjor. Etter et halvt år hadde jeg vokst ut av det kameraet, så jeg kjøpte et Pentax K10D. Jeg har noen få objektiver, blant annet kit-objektivet, Tamron 70-300mm, Pentax 50mm, pentax 35-80mm og Sigma 105mm macro. Jeg bruker en del penger på utstyret, men så har vi verken bil eller anlegg eller andre dyre hobbyer.

Min samboer er utdannet fotograf, og han er Canon-mann.

Det jeg liker best å ta bilde av er rett og slett gateliv. Mye her i Oslo, men også andre steder, både småbyer, bygder og storbyer. I februar har jeg tenkt å portrettere København, samtidig med at jeg forsøker å ha en noenlunde romlemantisk kjærestetur. Vi er jo heldigvis fotogeeker begge to. Det hjelper veldig.

Gjest Grafica
Skrevet

Sambo og jeg er hobbyfotografer, vi har et Olympus, ehm, E510i tror jeg *for lat til å gå og sjekke* Linsene våre husker jeg ALDRI nummerne på... Men vi har et normalobjektiv, et makroobjektiv, og en telelinse. I tillegg til stativ og en blits vi aldri bruker, fordi den suger batterier som bare pokker...

Elsker det nye kameraet vårt, den gamle olympusen var det noe galt med, hvitbalansen ble ALDRI riktig, og autofokusen var ødelagt. Det nye er deilig, med realtime skjerm, kjempelang batteritid, og innebygget blitz. Ah <3

Noen av bildene våre finnes HER, men vær oppmerksom på at for uregistrerte brukere vil endel av bildene ikke synes, da de inneholder nakenhet. Disse er, typisk nok, de beste...

Vi foretrekker å ta bilder av hverandre, fordi begge to elsker å være både foran og bak kameraet. I vinter har vi ikke fått gjort så mye, fordi vi er ganske avhenging av utendørs locations...

Vi tar både litt mer fashionbilder, smakfulle nakenbilder, og alt annet som faller oss inn egentlig :)

Skrevet

::rekker-opp-hånda::

Jeg er over middels fotointeressert. Har vært det i mange år, men begynte med litt mer seriøs hobby for to år siden.

Har Canon 20D med kitlinsa, 10-22mm, 50mm, 30-700mm og en Sigma 30-125mm (?).

Skal snart til New York og da blir det 5D (mannen og jeg krangler om kameraet, så det blir det ett til..). Min. 24-105mm objektivet, en macrolinse, et bedre zoomobjektiv, filtre, flash, bager, monopod (har tripod) pluss litt diverse. Ikke helt bestemt enda, men foreløpig er lista på 19000,- og det ville kommet på 34000,- her hjemme med billigste pris rundt omkring. Sparer jo inn reisa bare på kamerautstyr!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...