Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri tatt i en bolledeig før, men har fått i oppdrag å bake en bunch i morgen. Derfor lurer jeg på om noen mer erfarne bollebakere der ute kan komme med et par tips.

Det er ikke først og fremst oppskrift til deigen jeg trenger, jeg har en som visstnok skal være ganske ålreit. Derimot er jeg ute etter tips til hvordan man får fin form og konsistens på bollene!

Jeg husker at foreldre til barn jeg kjente som liten alltid klarte å lage perfekte boller, sikkert med noe penslet oppå, så det ut som, og det er noe sånt jeg ønsker å få til. Jeg kjenner nemlig noen (jeg skal ikke nevne navn, mamma!) som alltid lager litt grove, klumpete boller, og det vil jeg jo ikke ha noe av. Fine, trill runde og velsmakende er målet mitt.

All hjelp mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, litt hjelp skal du få.

Jeg har alltid vært heldig med bollene, de hever seg godt, blir luftige og fine.

Jeg pleier å smelte smøret i en kjele, heller deretter melk oppi, og varmer til LITT varmere enn fingervarmt. Deretter har jeg lunken melk/smør nedi bakebollen, og tilsetter tørrgjær, som jeg rører ut. Ha i resten.

Bruk kjøkkenmaskin, ha i såpass mye mel at deigen ikke klistrer seg til fingrene, men ikke så mye at den blir kjempetung heller.

La deigen heve ca en time etterpå til dobbel størrelse.

Så bruker jeg kjevle, kjevler ut hele deigen til 2-3 cm tykkelse. Bruker litt store glass som jeg trykker ut boller med. Jeg ruller dem ikke i hendene. Sånn sett blir de trillrunde.

Så hever de litt igjen mens ovnen varmer seg. Visp sammen et egg med en gaffel, og pensle med det.

Skrevet

Ah, hjertelig takk for tipset, kjære nabodame! Flere av tingene du nevnte har jeg ikke tenkt på i det hele tatt, så det var kjempemessig. Flotte greier!

Skrevet

Konsistens er litt vanskelig å forklare skriftlig ;) Deigen skal være spenstig, når den slutter å klisse er det nok mel. Det er viktig at deigen er godt eltet, og at den ikke hever for mye. Til dobbel størrelse er bra. Kutt den i like store biter, jeg triller først pølser av deigen, da er det lett å beregne. Når du skal trille ut bollen, gjør du det ved å trykke deigen ned i bordet, beveg hånden i rask sirkelbevegelse. Slipp trykket opp gradvis mens du gjør sirkelbevegelser, slik at bollen går fra å være flattrykket til å bli rund, fin og høyere inni hånden din. Til slutt bare "koser" du med den mellom hånden og bordet, nå er den en kule. Ikke overdriv hevetiden etter utbaking, 10 minutter eller litt mer holder. Plast over er best. Hever de for lenge mister de spenstigheten. Du pensler dem med sammenvispet egg før du setter dem i ovnen, og sjekker dem de siste minuttene av steketiden, så de blir passe mørke. Ta dem av brettet når de kommer ut og la dem avkjøle på rist, evt håndkle. Får de stå på det varme brettet, kan de virke rå inni.

Skrevet
Ah, hjertelig takk for tipset, kjære nabodame! Flere av tingene du nevnte har jeg ikke tenkt på i det hele tatt, så det var kjempemessig. Flotte greier!

Bare hyggelig:)

Håper de blir bra!

Skrevet

Takk til gjesten også! Nå føler jeg meg langt bedre rustet til å ta fatt på bakingen:)

Skrevet

Husk å fortell hvordan resultatet ble da;)

Skrevet

Det skal jeg gjøre! Jeg er en elendig baker, men jeg håper tipsene deres bidrar til å forhindre fullstendig katastrofe:)

Skrevet

Hei igjen!

Vel, nå hr jeg prøvd meg som bollebaker. Jeg må innrømme at jeg glemte rundt halvparten av tipsene herfra, men jeg er sikker på at de ville ha blitt fullstendig katastrofale dersom jeg ikke hadde fått med meg de fleste:)

Dessverre klarte jeg nok å overdrive vesken i deigen, og etter gode ti minutter med elting var den fortsatt ganske klissete. Det var vanvittig vanskelig å få til en rund form på bollene, deigen var for klissete til det. Jeg kom på at Nabodama tipset om å bruke glass, og det gikk forholdsvis greit helt til jeg fant ut at det takket være den klissete konsistensen på deigen var vanskelig å løfte glasset igjen uten å ødelegge bolleformen.

Dette, i tillegg til min manglende tålmodighet, førte til at et par av bollene ble forholdsvis fine og runde, mens resten ble litt klumpete og rare.

Vel, de smakte i alle fall litt bollete.

Jeg har ikke fullstendig gitt opp, og har store planer om å gjøre et nytt forsøk så snart jeg har tid, muligens allerede neste søndag. Nei, da jobber jeg visst. Uansett, en vakker dag skal jeg triumfere over klissedeigen!

Hjertelig takk for tipsene:)

Skrevet

Sånn til neste gang.. Deigbakst skal aldri (vel, så godt som aldri) være klissete. Tilsett mel til du har en smidig deig.

Runde boller får du ved å trille de hardt mot underlaget..

Skrevet

venus*:

Haha, jeg skjønner jo egentlig det! Problemet oppstod først da jeg forstod at jeg ikke hadde mel. Nokså frustrerende, skal jeg si deg.

Skrevet
venus*:

Haha, jeg skjønner jo egentlig det! Problemet oppstod først da jeg forstod at jeg ikke hadde mel. Nokså frustrerende, skal jeg si deg.

Ah, kjedelig. Jeg har selv måttet kjevle ut pizzadeig med sammalt rugmel engang :filer:

Skrevet

^

Jøssda! Heh, jeg tror jaggu jeg skal begynne å sørge for at jeg alltid har typiske basisvarer, som mel og lignende, og late som jeg i det hele tatt hører hjemme på et kjøkken. Sånt vil jeg slippe å oppleve:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...