Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2003 #1 Skrevet 27. april 2003 Jeg vil gjerne dele en sjokoladekakeoppskrift med der her inne. Det er en helt hærlig sjokoladekake som alle elsker og kjempelett å lage: Sjokoladekake: 200 gr dronning kokesjokolade 200 gr melange - Smeltes sammen på svak varme (160° - 250°) til en røre. 4 egg 2 dl sukker - Vispes til eggedosis. 250 gr hvetemel 1 ts bakepulver 1 ts vaniljesukker - Bland det tørre godt. - Tøm den smelta smør og sjokoladeblandingen over i eggedosisen og visp godt til røra er jevn. - Ha i melblandingen og visp til en jevn og fin røre. - Røra helles over i en smurt rundform (mellomstor). - Stekes midt i ovnen på 250° i 10-12 min. - Når kaka tas ut, skal den "gynge" på midten når du vugger på den. - Den skal være bløt og rennende inni. - Dryss på melis til pynt. - Ettersom kaka er så bløt skal den ikke takes av forma, fjern kun sidedekslene. - Serveres varm med vaniljeis. Detter er ei helt utrolig enkel og god sjokoladekake. Veldig søt. Nesten som blanding av kake og varm sjokoladesaus til vaniljeisen. NB: Kaka bør serveres varm, den den ikke blir god dagen etter, ettersom den bløte delen har tyknet. Hvis det er igjen dagen etter kan du varme den i micro for å få den myk. (Den blir bare mere stekt i ovnen)
Gjest Jamila Skrevet 27. april 2003 #2 Skrevet 27. april 2003 Nam! Høres kjempegod ut! Skal prøve den, så skal du få en tilbakemelding på hva jeg virkelig syns.
~nette Skrevet 27. april 2003 #3 Skrevet 27. april 2003 Hm, lurer på om det er denne venninna mi kaller for "Mislykket sjokoladekake"? Uansett, denne hørtes god ut og skal definitivt testes, takk skal du ha!
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2003 #4 Skrevet 27. april 2003 Hm, lurer på om det er denne venninna mi kaller for "Mislykket sjokoladekake"? JEPP!!! Den heter det også ja.
~nette Skrevet 27. april 2003 #5 Skrevet 27. april 2003 Da gleder jeg meg til å prøve oppskriften din :D
Engeline Skrevet 27. april 2003 #6 Skrevet 27. april 2003 Høres ut som en kake som jeg smakte på restaurant i Belgia. Den var bare sååå god! Forskjellen var bare at der var den tilberedt i porsjonsformer (muffins-former kanskje?). For det blir vel lett grisete når man begynner å forsyne seg av kaken? Skal ihvertfall prøve denne! Takk skal du ha...
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2003 #7 Skrevet 27. april 2003 Jeg lagde noe helt utrolig godt i påsken som heter Sjokoladefondant. Fant oppskriften i Dagbladets lørdagsvedlegg: 300 gram mørk sjokolade 250 gram usaltet smør 5 eggeplommer 5 hele egg 150 gram sukker 120 gram hvetemel Smelt smør og sjokolade i ei lita gryte (helst over vannbad) eller i mikroen i rundt tre min. Taes av varmen. Pisk eggeplommer, hele egg og sukker og bland det inn i sjokoladen. Sikt inn mel. Smør små former eller folie formet til små former med litt smør. Hell i sjokoladeblandingen. La stå inntil du skal spise. Forvarm ovnen til 200 grader - 175 grader hvis du har varmluftsovn. Bak formene nederst i ovnen om lag ti min. Kommentar: Jeg brukte LYS kokesjokolade fordi jeg ikke er så glad i mørk sjokolade. Brukte vanlig meierismør med salt. Ellers så halverte jeg blandingen og fikk 8 kaker ut av den i muffinsstørrelse. (brukte et muffinsbrett som jeg puttet folie oppi) De skal være helt flytende inni. Serverte is til. Tror aldri jeg har smakt noe så godt før ! Og ja, de blir faste hvis de står en stund..men er fremdeles "rå" inni og kan fint spises sånn..synes jeg iallefall.
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2003 #8 Skrevet 27. april 2003 Rettelse..brukte selvfølgelig margarin og ikke meierismør :oops:
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2003 #9 Skrevet 28. april 2003 De skal være helt flytende inni. Serverte is til. Tror aldri jeg har smakt noe så godt før ! Og ja, de blir faste hvis de står en stund..men er fremdeles "rå" inni og kan fint spises sånn..synes jeg iallefall. Det er vel noe av det samme ja, må prøve denne å jeg da....... Begynner nesten å sikle nå... :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå