mia83 Skrevet 26. januar 2008 #1 Skrevet 26. januar 2008 Er det noen av dere som skal gi gave til forloverne? Hva skal dere i så fall gi, og hvor mye skal dere gi for? Er dette veldig vanlig?
Gjest rikkerikke Skrevet 26. januar 2008 #2 Skrevet 26. januar 2008 Jeg fikk ingen gave som forlover, og forventet det for såvidt ikke heller, men jeg synes ikke det er noen dum ide å gi en liten ekstra hilsen. Forloverne bruker mye tid og mye penger på den de er forlover for. Jeg tar ikke hardt i om jeg sier jeg brukte i alle fall 9.000,- kroner totalt, med kjole (bruden hadde spesielle ønsker for denne) og gave og alt det som ble ekstra i forbindelse med utdrikningslaget. Jeg hadde nok satt pris på et kort, blomst og en liten kopi av bildene som ble tatt av fotograf med forloverne for eksempel.
mia83 Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. januar 2008 Jeg fikk ingen gave som forlover, og forventet det for såvidt ikke heller, men jeg synes ikke det er noen dum ide å gi en liten ekstra hilsen. Forloverne bruker mye tid og mye penger på den de er forlover for. Jeg tar ikke hardt i om jeg sier jeg brukte i alle fall 9.000,- kroner totalt, med kjole (bruden hadde spesielle ønsker for denne) og gave og alt det som ble ekstra i forbindelse med utdrikningslaget. Jeg hadde nok satt pris på et kort, blomst og en liten kopi av bildene som ble tatt av fotograf med forloverne for eksempel. Det var jo en kjempegod ide!!!
liv Skrevet 26. januar 2008 #4 Skrevet 26. januar 2008 Våre forlovere fikk bildet vi tok hos fotografen av alle oss.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2008 #5 Skrevet 26. januar 2008 Jeg var forlover, men ordnet ikke utdrikningslag eller noe, bare stilte opp i bryllupet. Brukte kun penger på ny kjole og sko... Forventet ikke gave, og fikk det ikke heller. Det er jo brudeparets dag, ikke forlovernes.
Gjest Linn24 Skrevet 26. januar 2008 #6 Skrevet 26. januar 2008 Både jeg og samboern min skal ha kvinnelige forlovere. Vi betaler frisøren for dem, og de får nok et bilde hver som fotografen tar. Noe mer har vi ikke tenkt ut enda.
Kristin Skrevet 26. januar 2008 #7 Skrevet 26. januar 2008 Da jeg var forlover, så betalte bruden for sminking og frisør.Også fikk jeg bilde av oss som ble tatt hos fotografen.
minemor Skrevet 26. januar 2008 #8 Skrevet 26. januar 2008 Aldri hørt om gave til forlovere.... Det er jo en frivillig "jobb"....
Kristaa Skrevet 26. januar 2008 #9 Skrevet 26. januar 2008 På selve dagen sminket jeg meg selv. Bruden er frisør, så kollegaene hennes hjalp oss hjemme hos moren hennes Det kostet ingenting, var en vennetjeneste. Nå til jul fikk jeg et bilde fra fotografen med bruden og meg
Betsy Skrevet 27. januar 2008 #10 Skrevet 27. januar 2008 Jeg skal i hvertfall gi en liten gave til mine forlovere (skal ha to stk.). Regner med at det blir et søtt smykke eller noe sånt, men ikke altfor dyrt, selvfølgelig. Siden forloverne faktisk kommer til å bruke masse energi og penger på mitt bryllup, så synes jeg de fortjener en liten oppmerksomhet. Ja, det er en "frivillig jobb", men synes likevel ikke at det skader med en liten "takk for hjelpen-hilsen". Også skal jeg sørge for å få tatt et litt morsomt bilde med bare oss tre jentene på fra bryllupsdagen, som jeg skal forstørre, ramme inn og gi ved siden av smykket.
Gjest Gjest_fil_* Skrevet 27. januar 2008 #11 Skrevet 27. januar 2008 Jeg har vært forlover 3 ganger og aldri hverken forventet eller fått noen gave for det, bortsett fra takkekort. Skal være forlover til høsten og forventer ingenting der heller. Men et takkekort og en klem blir jeg glad for.
skogis Skrevet 27. januar 2008 #12 Skrevet 27. januar 2008 Har kjøpt et smykkesett som jeg vet hun ønsket seg og som passer til kjolen hun skal ha på i bryllupet. Hun forventet ikke noe men jeg syntes det var koselig å vise at jeg setter pris på henne som forlover og en god venninne. Etter bryllupet skal vi be begge forlovere med følge på middag som takk, der vil de får et bilde av oss alle (ikke så stort for vet ikke om jeg selv ville hatt det fremme men et lite som kan settes på en hylle eller et annet egnet sted)
Marge Skrevet 27. januar 2008 #13 Skrevet 27. januar 2008 Jeg spanderer frisør og sminke på min forlover. I tillegg tenkte vi at begge forloverne skulle få et innrammet bilde av enten meg pluss min forlover og han pluss sin, eller av alle fire, tatt av fotografen. Jeg synes det er en fin gest å gi en liten oppmerksomhet som takk ja
Gjest smotti Skrevet 27. januar 2008 #14 Skrevet 27. januar 2008 Dere sier at forloverne bruker så mye penger og tid... på hva da må jeg spørre??
Veslejenta Skrevet 27. januar 2008 #15 Skrevet 27. januar 2008 Jeg kommer til å spandere frisørtime på bryllupsdagen og gi henne noen bilder fra dagen. Om jeg også skal kjøpe en liten ting til henne har jeg ikke bestemt meg for. smotti: Min forlover kommer til å hjelpe meg med å finne kjole, kanskje arrangere utdrikningslag, hun må lage tale, hun må kanskje ha ny kjole til bryllupet og hun skal være der for meg på den store dagen. Dette behøver ikke å koste så mye for min forlover, men hun har ihvertfall lagt ned en del tid og da synes jeg det er hyggelig å vise at det settes pris på.
Betsy Skrevet 27. januar 2008 #16 Skrevet 27. januar 2008 (endret) Dere sier at forloverne bruker så mye penger og tid... på hva da må jeg spørre?? I mitt tilfelle: Hjelp til å lage invitasjoner (har allerede fått), planlegging og utgifter i forbindelse med utdrikningslaget (vet at de kommer til å legge sjela si i dette), utgifter til nytt antrekk og til reise/opphold i forbindelse med selve bryllupet (gifter meg i utlandet). Ellers vet jeg at de kommer til å være godt selskap og god støtte for meg. De hjalp meg forresten også med kjolejakten! Endret 27. januar 2008 av Betsy
annema Skrevet 27. januar 2008 #17 Skrevet 27. januar 2008 Hei:) Då eg var forlover til min venninne, forventa eg ikkje noko tilbake, det er jo frivillig. Du kan jo si nei om du i kkje vil. Men eg fekk vere med i bryllupet og det og sjå kor glad venninna mi var og kor vakker ho var, var meir enn nok gave for mag altså... Men eg fekk faktisk bilder frå då vi var hos fotografen, det var ein veldig hyggelig overrskelse Så det er rjo en mulighet å gjere om du vil gi dei noko tilbake Eg brukt så klart litt tid med det, men det var da ingenting eg tenkte på. Eg gjorde det med glede og synst det var hyggelig at eg fekk vere med på desse tinga.
Gjest Gjest_sommernatt_* Skrevet 27. januar 2008 #18 Skrevet 27. januar 2008 Betaler oppsett av hår og overnatting på hotellet hvor festen er. Når jeg leser om div kravstore bridezillas her inne så er jeg ikke sikker på om forloverne dems føler det meste er frivillig gitt
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2008 #19 Skrevet 27. januar 2008 Ja det er jo forsåvidt frivillig, men mange føler det kanskje ikke sånn, bestevenninner og sånn som forventer at man er forlover. Det er kjempekoselig å bli spurt, ikke misforstå det! Men man bruker litt tid og en god del penger, regner med at jeg bruker ca 7000 hvertfall på "min brud". Dette er da med kjole, gave og utdrikningslag. Og dette gjør jeg med glede for en god venninne, men det er jo veldig hyggelig for oss med denne oppgaven og få en liten oppmerksomhet som viser at vi også blir satt pris på... Skjønner ikke dere som mener det er heeelt unødvendig, dere må legge av dere de holdningene om at bruden er dronning og alle andre skal være glad for å få sole seg i glansen!
Gjest rikkerikke Skrevet 27. januar 2008 #20 Skrevet 27. januar 2008 Dere sier at forloverne bruker så mye penger og tid... på hva da må jeg spørre?? Brukte mye penger på en kjole som bruden hadde diverse krav/ønsker for, der gikk det ca 3.000,- tilbehør ca 1.000. Måtte få hjelp til å sy på stropper, det tok tid. Var med bruden på kjolejakten, en del reisevei til og fra kjolebutikken. Gaven var vel drøye 3.000,- (etter at hun tydelig hadde fortalt hva kuvertprisen var for middagen, for så å tilføye at det vel var vanlig å gi gave omtrent tilssvarende denne for gode venner, meg pluss samboer til middag.. regne selv..) I tillegg kom tre ettermiddager pluss en søndag på planlegging av utdrikningslag for ikke å snakke om all mailing med alle som skulle delta i dette for å finne dato, gjøre avtaler mm. I utdrikningslaget og i forbindelse med gjennomføringen tilkom det litt ekstra som vi ikke hadde beregnet, og dermed gikk det ca 2.000,- der også. Skrive tale tok også litt tid, man ønsker jo at den skal være personlig. Selvfølgelig var jeg svært glad for å bli spurt, og har bare gode minner etter det hele. Jeg unnet virkelig min (fortsatt) svært gode venninne en strålende dag, og føler ikke at jeg satt igjen med en følelse av at hun skylder meg noe. Mitt poeng er bare at jeg synes det er en svært god ide å legge litt ekstra i takken, for det er faktisk en del jobb som ligger bak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå