Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2008 #1 Skrevet 26. januar 2008 er det litt sent å fryse den ned i dag? planen var hjemmelaget pizza, men jeg kan ikke være så kjip å lage det og spise den alene, mens ungene ligger syke... så, hva gjør jeg? fryser den ned, eller lar den vente en dag eller 2 i kjøleskapet over holdbarhetsdato? eller kanskje lage noe helt annet? hmmm...
Vici Skrevet 26. januar 2008 #2 Skrevet 26. januar 2008 er det litt sent å fryse den ned i dag? planen var hjemmelaget pizza, men jeg kan ikke være så kjip å lage det og spise den alene, mens ungene ligger syke... så, hva gjør jeg? fryser den ned, eller lar den vente en dag eller 2 i kjøleskapet over holdbarhetsdato? eller kanskje lage noe helt annet? hmmm... Frys den ned Om den har vært oppbevart riktig frem til i dag, så er det ingen fare. Så tiner du den samme dag du skal bruke den
Pasjonsblomst Skrevet 26. januar 2008 #3 Skrevet 26. januar 2008 (endret) Ok.. har studert mat, så jeg antar at jeg kan komme med et fornuftig svar: Karbonadedeigen er gasspakket? (dvs at man bytter ut lufta med gasser som gjør at maten holder seg lengre-fordi bakteriene trenger luft for å vokse) Gilde osv er gasspakket. Dersom deigen ser grei ut i pakken, dvs rel. tørr og fin, er den fint brukande(fargen blir jo blassere, det som er viktig er å se at det ikke ser slimete ut) Normalt så vil en deig iallfall holde til best før datoen/minst holdbar til.. Og fryser du den nå, så stopper du liksom tiden. Samme om du bruker den idag, eller om du tar den ut om en uke og bruker den! Jeg ville ikke vært redd for å bruke den på mandag f.eks heller.. så lenge du ser på den, og gjerne lukter også! (lukter den litt surt er det best å kaste den). Minner samtidig om: Aldri frys ned varm mat, la avkjøle så raskt som mulig, og frys når den er romtemperatur Ved tining: aller helst skal tining foregå i kjøleskap. (for ved romtemp koser bakteriene seg). Ikke la mat stå i grytene på komfyren i mange dager, og varm opp ved behov. fyfy! Endret 26. januar 2008 av Aurelia
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2008 #4 Skrevet 26. januar 2008 takk for svar! hiver den i fryser'n jeg.
Hermes Skrevet 26. januar 2008 #5 Skrevet 26. januar 2008 takk for svar! hiver den i fryser'n jeg. Koffår ska eg svara når Aurelia alt har gitt svarå? Hvis 'an stinke så hiv'an, hvis ikkje frys'an
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2008 #6 Skrevet 26. januar 2008 Koffår ska eg svara når Aurelia alt har gitt svarå? Hvis 'an stinke så hiv'an, hvis ikkje frys'an litt vanskelig å sjekke siden jeg ikke gidder å sprette pakningen før frysing. men sevfølgelig, lukter den helt jævlig så spises den heller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå