Trebarnsmor Skrevet 27. april 2003 #1 Skrevet 27. april 2003 Vi har små-planer om å reise til England etter jul en gang,flytte inn i huset vårt der. Men jeg er skikkelig beskymret for eldste jenten vår på 6 år.Hun vil være 7 år når vi drar.Jeg tenker:Nei jeg vil ikke dra pga.skolen og fordi det er en stor forandring i livet hennes.Hvordan skal det gå når hun må begynne på skolen der,og lære alt på et annet språk? Kan hun begynne med "privatundervisning" for å komme seg litt inn i det? Vi har bodd der før,hun kan engelsk.Men ikke flytende nå lenger.Det vil ta ett par mnd. før hun kan snakke det flytende. Hun er en veldig sosial og utadvent jente.Full av energi og er skikkelig "voksen" på den måten at hun vet hvordan hun skal oppføre seg i mot voksne og andre barn.Populær er hun også. Min mann er engelsk,har problemer med å få jobb her.Han skal jobbe t.o.m 13 oktober.Og vi har tenkt sånn at hvis han ikke får jobb etterpå,da MÅ vi av økonomiske grunner reise til england.Alt annet er fint her.Alt er stabilt og fint utenom det med jobbproblemene for han. Hva mener dere? Er det litt dramatisk for henne hvis vi drar? Jeg må bestemme meg.Det kan være at han må være i england og at jeg blir her en stund med ungene.
Silfen Skrevet 27. april 2003 #2 Skrevet 27. april 2003 Hvor skal dere bo da? Har de norsk skole der? Det høres ut på jenten din som om det bare er å flytte. Slik du beskriver henne høres det ut som ting vil gå kjempefint!
Gjest Lottemor Skrevet 27. april 2003 #3 Skrevet 27. april 2003 Tror ikke det er dramatisk for henne å reise til england...hadde det vert afrika eller lignende . Om hun kan engelsk og forstår det gått så tror jeg at hun vil takkle dette bedre enn hva du gjör. hun er et barn og får lett kontakt med andre barn,de lärer seg allt så fort serskillt dette med språk for de vil jo så gjerne komunisere med omverden. Ser ikke problemmet jeg hun har jo mamma`n sin og pappan sin og de er jo de tryggeste i hele verden.
Trebarnsmor Skrevet 27. april 2003 Forfatter #4 Skrevet 27. april 2003 Nei jeg tror ikke det er noen norsk skole der. Jeg tenkte at hun kanskje skulle ha spesial-timer sånn at hun kunne lært seg det "basics" liksom. Eller blir det litt for dumt? Vil hun føle seg utenfor? Er det like greit å ta henne rett inn i en klasse der og la det gå sin gang?Hun vil jo klare/mestre den engelske grammatikken etterhvert. Masse tanker .....ser du
Silfen Skrevet 27. april 2003 #5 Skrevet 27. april 2003 Hvorfor er Afrika mer dramatisk? De fleste snakker da engelsk der.
Silfen Skrevet 27. april 2003 #6 Skrevet 27. april 2003 Barn lærer seg språk utrolig fort. Jeg tror du kan ta henne rett inn i en vanlig klasse uten de store problemene.
Gjest Lottemor Skrevet 27. april 2003 #7 Skrevet 27. april 2003 starfish jeg tenkte kulturellt sett da og sammfunnet og klimaet er det större forskjell på i fra afrika til Norge. og dess uten var det et eksempel for å vise at det ikke er en så stor endring som om det hadde vert afrika.... Og du hvorfor gjöre deg så vannskelig ? sorry tobarnsmor for avsporingen. tror kansje det kunne vert lurt å ta litt ekstra unnervisning her i Norge? Så mye er vel ikke nödvenndig er jo ikke så mye grammatikk hun lärer på norsk skole i hennes alder heller
Silfen Skrevet 27. april 2003 #8 Skrevet 27. april 2003 Tror ikke hun trenger undervisning i det hele tatt. Tror det er nok å gjøre selve hjemmet helt engelskspråklig i tiden før avreise.
Trebarnsmor Skrevet 27. april 2003 Forfatter #9 Skrevet 27. april 2003 Starfish Ja jeg satt akkurat å tenkte på det med hjemmeundervisning. :D
Tiger Skrevet 27. april 2003 #10 Skrevet 27. april 2003 Kanskje det vil være lurt å flytte når skolene er ferdig neste vår. Da vil hun ha hele sommeren på å praktisere engelsken sin og kanskje få noen venner. Tror ikke hun vil ta noen skade av å flytte, men det er viktig å gjøre det på en så skånsom måte som mulig. Om ikke kulturen og klimaet er nevneverdig forskjellig, så er skolesystemet i England ganske annerledes enn det norske. Forbered henne på å gå i skoleuniform, og sett dere litt inn i hvordan pensum blir lagt opp der. Den nye skolen hennes vil sikkert være behjelpelig slik at hun kan få tilsendt litt matriell og kanskje besøke skolen før hun begynner. 1
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2003 #11 Skrevet 27. april 2003 Barn er kjempeflinke til å inrette seg i nye system og lærer språk svært fort. Lærene kjenner sikkert til barna slik at det går sikkert bedre enn forventet. Det er også en fordel for senere språkutvikling at barne snakker flere språk. Tror ikke det er dramatisk for henne å reise til england...hadde det vert afrika eller lignende . Har et vennepar som flyttet gjennom jobben for å jobbe i Afrika i tre år. Begge barna begynte på skole der nede, og det gikk kjempebra. De snakker begge flytende engelsk i dag og har også en stor opplevelse for livet liggende bak seg. Skolesystemet i Afrika er noe helt annet enn i Norge. Barna har lengre skoledager, men det er flettet inn både skole, idrett, måltid og div andre gjøremål. I norge er barna ferdig tidliger på skolen, noen må på SFO, så må de bli kjørt til trening og det er et stress med middag når foreldrene kommer hjem.
Elisjeba Skrevet 27. april 2003 #12 Skrevet 27. april 2003 Jeg tror ikke det vil være noe stort problem for henne. Det er mange som må flytte til et annet land av ulike grunner og som regel går det bra, og da særlig for barna (de lærer språk ganske kjapt).
Gjest Tutta fra Calcutta Skrevet 27. april 2003 #13 Skrevet 27. april 2003 Tror heller ikke dette byr på noe stort problem. Far til jenta er jo engelsk? Da bør jo pappaen snakke litt engelsk med datteren deres. Tutta
Gjest Gjest_Rea6813 Skrevet 3. oktober 2015 #14 Skrevet 3. oktober 2015 Hei har planer om å flytte til England med ungene mine på 9-7 og 2 år. Hva er praktisk å gjennomføre før reisen. Har dere god ide om varnevennlig by???hvordan er d med barnehage der?
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #15 Skrevet 3. oktober 2015 Tråden er fra 2003. Anonymous poster hash: da674...dde 4
Serafina. Skrevet 3. oktober 2015 #16 Skrevet 3. oktober 2015 Hei har planer om å flytte til England med ungene mine på 9-7 og 2 år. Hva er praktisk å gjennomføre før reisen. Har dere god ide om varnevennlig by???hvordan er d med barnehage der? Den norske skolen ligger i Wimbledon, rett syd for London. Kanskje det til og med tilhører London. Det kan være et alternativ hvis det passer med jobb og dere kun skal være der en tilmålt tid. Du kan sjekke hjemmesiden til skolen. Naturlig nok er det masse norske familier i området der.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #17 Skrevet 3. oktober 2015 Barn er kjempeflinke til å inrette seg i nye system og lærer språk svært fort. Lærene kjenner sikkert til barna slik at det går sikkert bedre enn forventet. Det er også en fordel for senere språkutvikling at barne snakker flere språk. Har et vennepar som flyttet gjennom jobben for å jobbe i Afrika i tre år. Begge barna begynte på skole der nede, og det gikk kjempebra. De snakker begge flytende engelsk i dag og har også en stor opplevelse for livet liggende bak seg. Skolesystemet i Afrika er noe helt annet enn i Norge. Barna har lengre skoledager, men det er flettet inn både skole, idrett, måltid og div andre gjøremål. I norge er barna ferdig tidliger på skolen, noen må på SFO, så må de bli kjørt til trening og det er et stress med middag når foreldrene kommer hjem. Afrika er et enormt kontinent...som består av flere afrikanske land! Mener du Kongo, Namibia, Zimbabwe, Kenya, Tanzania, Etiopia, Kongo, Madagaskar, Mali, Sør-Afrika, Sudan...hva tenker du på her - liksom...?Anonymous poster hash: 48e6c...e69 3
Gjest Gjest_Rea6813 Skrevet 4. oktober 2015 #18 Skrevet 4. oktober 2015 Hei serafina. Takk for svar. Ser at tråden er fra 2003, men da jeg er helt fersk igår i forumet var d litt klønette av mg å skrive videre på en annens tråd. Prøver å opprette egen tråd senere. Mannen min er skadet og blitt uføre. Jeg er ikke på jobb. Så tenkte at vi hele gjengen på 5 skulle praktisere engelsken og finne et annet sted for kortere periode 1-2 år. Da vi har hus og leier den ene etasjen. Tanken er at vi beholder fast bosted og leieinntekten og lever med dn økonomien
Serafina. Skrevet 4. oktober 2015 #19 Skrevet 4. oktober 2015 Det er fryktelig dyrt i London-området og også i Wimbledon. Uten at jeg vet noe om leieinntektene deres, er det mulig dere flytte til billigere område enn London. 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #20 Skrevet 4. oktober 2015 Barnehage i England er kjempedyrt. Du må regne med å flytte til en liten landsby godt utpå landet. Dere vil ikke klare dere på kun en uføretrygd og overskuddet av boligutleie i noe som likner på sentrale strøk. Anonymous poster hash: 30e7e...fcc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå