Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye har en sykepleier i brutto årslønn egentlig? Medregnet tillegg osv. Og hvor mye mer tjener dere som er spesialsykepleiere? Jeg skjønner at dette bare blir omtrentlige tall, men er nysgjerrig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvor mye har en sykepleier i brutto årslønn egentlig? Medregnet tillegg osv. Og hvor mye mer tjener dere som er spesialsykepleiere? Jeg skjønner at dette bare blir omtrentlige tall, men er nysgjerrig.
Skrevet

Bedriftssykepleier, egenordning. Tjener 400 000,-

Skrevet

Kan bare svar for de jeg kjenner, de jobber på et kommunalt sykehjem i en mindre kommune. Hun ene er 40 år og tjener ca 380 000. Den andre er avdelingssykepleier og har en lønn på 470 000.

Tillegg for kveld, natt, turnus og helg kommer som tillegg utover den vanligel lønnen de står oppført med.

Skrevet

Er intensivsykepleier med full ansiennitet (10 år), og har 355 000 i grunnlønn, samt tillegg for kveld/natt og helg. Blir vel i overkant av 400 000 brutto da. Ikke så mye når man tenker på ansvaret for kritisk syke pasienter på en intensivavdeling... Ellers er det verdt å merke seg at ansiennitetsstigen ikke går lenger enn 10 år :sur:

Gå inn på www.sykepleierforbundet.no, der står alt om lønn.

Skrevet

Det er en del lønnsklaging blant lærere og sykepleiere. men lønningene til disse yrkesgruppene er faktisk ganske gode.

Dere kan ikke forvente å starte som nyutdannet på en million. De aller fleste av oss andre (med lengre utdanning og mer kompleks utdanning enn dere) må også starte et sted.

Det er for mye syt og klaging i yrkene sykepleier og lærer. Tror folk er ganske lei det.

Skrevet (endret)

Det en del sykepleiere "syter" over er vel å måtte jobbe ufrivillig deltid pga små stillingsbrøker, hvilket jeg kan forstå. Ellers kan jeg i likhet med noen lenger oppe i tråden henvise til hjemmesiden til sykepleierforbundet.

Endret av Julie
  • 11 måneder senere...
Gjest Florence Nightingale
Skrevet

Det er nok ikke helt riktig det som står om lønn nedenfor. Jeg er tillitsvalgt i Norges Sykepleierforbund (NSF) ye nyttig finner du på sykepleierforbundet.no

Men, angående lønn - NSF hadde som mål ved det store lønnsoppgjøret i 2008 i løfte alle minstelønnssatsene slik at ingen sykepleiere ingen sykepleiere i Norge skulle tjene under 300.000 i grunnlønn når de var ferdig med skolen. Dermed vil det etterhvert bli lettere hevet lønna til de med lang fartstid.

Det er viktig å få hevet grunnlønna, for det er den som er pensjonsgivende, av alle vakttillegg er det kun inntil en viss sats som gir pensjonsgivende inntekt. Så kjemp for grunnlønna framover, det er viktig for en god alderdom med bedre økonomi! Men når det er sagt, så kan man fort komme høyt opp i lønn om mann jobber en del overtid eller ubekveme- og helligdaggsvakter. Da kan fort ha en total årslønn på 500.000 og mer enn det.

Det er forskjell på lønn og forhandlingene etter hvor man er ansatt; Oslo Kommune har eget oppgjør, det samme har resten av alle kommunene i Norge (KS), De aller fleste sykehusene (Spekter) osv osv.

Her linken til de nye minstelønnssatsene for medlemmer av NSF:

http://www.sykepleierforbundet.no/article....categoryID=2294

Håper dette var til hjelp.

Mvh Florence Nightingale ;-)

Gjest Florence Nightingale
Skrevet
Det er en del lønnsklaging blant lærere og sykepleiere. men lønningene til disse yrkesgruppene er faktisk ganske gode.

Dere kan ikke forvente å starte som nyutdannet på en million. De aller fleste av oss andre (med lengre utdanning og mer kompleks utdanning enn dere) må også starte et sted.

Det er for mye syt og klaging i yrkene sykepleier og lærer. Tror folk er ganske lei det.

Hei, det er ikke ofte jeg ser slike innlegg som dette lenger, heldigvis. Det er heller ikke ofte jeg møter mennesker som både er utdannet både lærer og sykepleier. Men du er visst tydelig det, og måtte ta en lengre utdanning som var mer "kompleks".

Jeg for min del som arbeider på en svært krevende intensivavdeling på et av Norges største sykehus og har 4,5 års utdannelse som spesialsykepleier, er i bunn og grunn ganske fornøyd med den lønn som jeg får utbetalt hver måned. Problemet er at grunnlønna kun er halvparten av det som vi får utbetalt fordi vi får tillegg for når vi jobber kveld, natt, helger, helligdager - altså når alle andre sover eller har fri. Og tillegget får vi ikke pensjon for.

Når det er sagt, så kan jeg faktisk ikke forstå hvilken jobb som skulle være mer kompleks enn å behandle, utøve intensivsykepleie med respirator og diverse andre maskiner - for å redde liv eller å gi en verdig død.

Det måtte vel i tilfelle vært lærere og førskolelærere som er vår fremtid...?

Skrevet
Hei, det er ikke ofte jeg ser slike innlegg som dette lenger, heldigvis. Det er heller ikke ofte jeg møter mennesker som både er utdannet både lærer og sykepleier. Men du er visst tydelig det, og måtte ta en lengre utdanning som var mer "kompleks".

Jeg for min del som arbeider på en svært krevende intensivavdeling på et av Norges største sykehus og har 4,5 års utdannelse som spesialsykepleier, er i bunn og grunn ganske fornøyd med den lønn som jeg får utbetalt hver måned. Problemet er at grunnlønna kun er halvparten av det som vi får utbetalt fordi vi får tillegg for når vi jobber kveld, natt, helger, helligdager - altså når alle andre sover eller har fri. Og tillegget får vi ikke pensjon for.

Når det er sagt, så kan jeg faktisk ikke forstå hvilken jobb som skulle være mer kompleks enn å behandle, utøve intensivsykepleie med respirator og diverse andre maskiner - for å redde liv eller å gi en verdig død.

Det måtte vel i tilfelle vært lærere og førskolelærere som er vår fremtid...?

Ganske lett å svare på hvilken jobb som er mer kompleks enn å utøve intensivsykepleie: Legegjerningen, foreksempelvis kirurgi og indremedisin, er nok en del vanskeligere enn det å være sykepleier!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

JA! Gjett om! :kjefte:

Skrevet
Ganske lett å svare på hvilken jobb som er mer kompleks enn å utøve intensivsykepleie: Legegjerningen, foreksempelvis kirurgi og indremedisin, er nok en del vanskeligere enn det å være sykepleier!

Verken kirurgen eller indremedisineren har mye å stille opp med hvis han/hun ikke har sykepleiere som tar vare på pasienten etter det kirurgiske inngrepet eller administerer medisinene som pasienten skal ha..... Vet ikke hvor mange kirurger som kan "noe" om innstilling av respirator, feks.

Kommer ikke langt hvis ikke teamet rundt den kritisk syke pasienten fungerer, og det teamet består også av mange sykepeleiere.

Skrevet
Verken kirurgen eller indremedisineren har mye å stille opp med hvis han/hun ikke har sykepleiere som tar vare på pasienten etter det kirurgiske inngrepet eller administerer medisinene som pasienten skal ha..... Vet ikke hvor mange kirurger som kan "noe" om innstilling av respirator, feks.

Kommer ikke langt hvis ikke teamet rundt den kritisk syke pasienten fungerer, og det teamet består også av mange sykepeleiere.

Here we go again... :roll:

Det er utrolig mange komplekse jobber i samfunnet. Noen innen helse, mange innen forskning og utvikling. Hvordan skulle intensivsykepleieren klart seg uten sykehusingeniørene, som holder utstyret de bruker i orden, og som tester ut nye løsninger for å gjøre jobben til helsearbeiderne enklere?

Skrevet

Og visa versa...en indremedisiner vet mye mer om innstilling av cpap og bipap enn en sykepleier. Herlighet...det er en grunn til at jeg har studert dobbelt så lenge som deg.

Skrevet
Og visa versa...en indremedisiner vet mye mer om innstilling av cpap og bipap enn en sykepleier. Herlighet...det er en grunn til at jeg har studert dobbelt så lenge som deg.

Hun sier ikke at hun har mer kunnskap om ditt felt enn deg, men at sykepleiers kunnskap og kompetanse er viktig for legen og vice verca. Uten sykepleiers observasjoner er det ikke lett å utføre legearbeid. Har selv jobbet med turnusleger som var overlykkelige da sykepleiere var der for å utføre prosedyrer de ikke var klare for selv enda.

Også en ting å tenke på; Da jeg begynte på sykepleierutdannelsen, gjorde jeg det fordi jeg ville bli sykepleier. Ikke fordi det var siste utvei, eller fordi jeg ikke hadde gode nok karakterer til å bli lege. Folk må skjønne at leger og sykepleiere utfyller hverandre, men det er ikke slik at sykepleiere er legens assistenter. Vi har mye kunnskap som leger ikke har, bla om pasientens grunnleggende behov, og har større fokus på det psykiske men pasienten; trivsel, pårørende, livssituasjon osv. Jeg jobber som sykepleier og har senere blitt helsesøster. Og forresten! Du har ikke dobbelt så lang utdannelse som meg. Jeg har 6 års utdannelse. Tre år på sykepleier, to år helsesøster og et år psykisk helsearbeid. :)

Skrevet
Hun sier ikke at hun har mer kunnskap om ditt felt enn deg, men at sykepleiers kunnskap og kompetanse er viktig for legen og vice verca. Uten sykepleiers observasjoner er det ikke lett å utføre legearbeid. Har selv jobbet med turnusleger som var overlykkelige da sykepleiere var der for å utføre prosedyrer de ikke var klare for selv enda.

Også en ting å tenke på; Da jeg begynte på sykepleierutdannelsen, gjorde jeg det fordi jeg ville bli sykepleier. Ikke fordi det var siste utvei, eller fordi jeg ikke hadde gode nok karakterer til å bli lege. Folk må skjønne at leger og sykepleiere utfyller hverandre, men det er ikke slik at sykepleiere er legens assistenter. Vi har mye kunnskap som leger ikke har, bla om pasientens grunnleggende behov, og har større fokus på det psykiske men pasienten; trivsel, pårørende, livssituasjon osv. Jeg jobber som sykepleier og har senere blitt helsesøster. Og forresten! Du har ikke dobbelt så lang utdannelse som meg. Jeg har 6 års utdannelse. Tre år på sykepleier, to år helsesøster og et år psykisk helsearbeid. :)

Korrektur: Grunnutdannelsen er dobbelt så lang. Etter spesialisering har jeg 12, 5 år.

Skrevet
Korrektur: Grunnutdannelsen er dobbelt så lang. Etter spesialisering har jeg 12, 5 år.

Åh, herregud! Se selv på det du akkurat skrev! Noen av oss ble helsepersonell pga at vi ville hjelpe mennesker, ikke pga status...

Skrevet

Den som påpekte forskjellen i utdanningslengde, snakket vel ikke om status? Det er bare en påpekning av at en legespesialist og en spesialsykepleier ikke har like lang utdannelse - slik som det ble feilinformert om i et tidligere innlegg. Det er ikke det samme som å si at leger blir helsepersonell pga status...??!! Jeg tror de aller fleste, både leger og sykepleiere, blir helsepersonell fordi de ønsker å hjelpe mennesker. Synes det blir urettferdig, og dumt, å påstå noe annet i forhold til en spesiell yrkesgruppe.

Skrevet
Den som påpekte forskjellen i utdanningslengde, snakket vel ikke om status? Det er bare en påpekning av at en legespesialist og en spesialsykepleier ikke har like lang utdannelse - slik som det ble feilinformert om i et tidligere innlegg. Det er ikke det samme som å si at leger blir helsepersonell pga status...??!! Jeg tror de aller fleste, både leger og sykepleiere, blir helsepersonell fordi de ønsker å hjelpe mennesker. Synes det blir urettferdig, og dumt, å påstå noe annet i forhold til en spesiell yrkesgruppe.

Ja, som du påpeker så snakket jeg overhodet ikke om status. Jeg konstaterte kun et faktum, og nei, jeg ble ikke lege pga. status. Da hadde jeg valgt en annen vei. Jeg utøver mitt yrke med stolthet fordi jeg liker det jeg driver med, og ikke fordi utdannelsen min kommer til å bli 12,5 år. Både sykepleiere, hjelpepleiere (spesiell applaus for dere hjelpepleiere:-)) og andre grupper i helsevesenet er mine gode, flinke medhjelpere. Takk!

Skrevet
Åh, herregud! Se selv på det du akkurat skrev! Noen av oss ble helsepersonell pga at vi ville hjelpe mennesker, ikke pga status...

Og det kommer fra sykepleierene som ikke gjør annet enn å klage over den "dårlige" lønnen de har? Hva sier det om motivet? En sykepleier har halvparten av studielånet til en lege og nesten like godt betalt, så det er faktisk sykepleieren som sitter igjen med mest.

Gjennomsnitts alderen for spesialist godkjenning på leger er 41.5 år, mens sykepleierene har maks lønn ved 30 års alderen.

Ellers er jeg enig i det Wadjet skriver, alle jobber i et team og trenger hverandre. Når sykepleierene klager over den komplekse jobben sin så må jeg le....

Men det er klart at det er sikkert komplekst for de som gikk ut fra videregående med et snitt på en 3/4.....hahahaha!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...