Gå til innhold

Måtte hente datteren min og hennes venninne inatt,faren var drita full

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min skulle sove hos ei venninne,så hun ble med henne hjem rett etter skoletid igår. Jeg ringer henne for å si god natt kl 22.00

Fordi jeg har søvnproblemer til tider bruker jeg sovemedisin av og til. Ikke ofte, det kan gå ukesvis mellom hver gang jeg må ha hjelp for å hente meg inn igjen.

Kl 00.00 ringer datteren min, hun gråter ( blir 13 år dette året )......faren til venninna var drita full,masse folk i huset som skremte dem og salongbordet var full av flasker.

Hun vil at jeg skal hente dem,hjernen min var ikke helt med pga sovemedisin,så jeg skulle aldri ha kjørt inatt. Men jeg gjorde det.

Da jeg henta jentene inatt så sto de ute på veien å venta og de gråt begge 2.

Jeg tok med venninna hjem her også....uten å spørre.

Tror ikke faren skjønte eller visste helt hvor datteren var,han har ennå ikke ringt eller prata om dette her.

sendte sms for en liten stund siden om at han må hente datteren sin før kl 16.00

Datteren min skal ikke sove der på en stund. Jeg skal aldri kjøre i en slik tilstand igjen, da vekker jeg heller noen naboer å spør om hjelp.

Men hvordan skal jeg legge det fram for denne faren.

Jeg er oppvokst i et grovt alkoholisert hjem,husker magevondten,angsten og redselen og bestemte meg for at dette skulle aldri unga mine oppleve, noe jeg også har holdt.

Jeg er ikke avholdskvinne,men jeg drikker ikke så mye at ungene ser en annen mamma eller at jeg ikke ser hva som skjer rundt meg.

Så da jenta mi ble utsatt for dette ble jeg lei meg og sint. Han ødela jo alt på noen timer.

Hva skal jeg si til ham og hvordan skal jeg si ting ??

Jeg vil ikke være formanende,alle kan bæsje på leggen å gjøre en brøler,tror jeg vil tilby meg at jenta hans kan være her når han vil rase fra seg en helg.

Å ta en fest er jo ikke fy fy....men unga trenger ikke være midt oppi det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ts

Han kom å henta datteren sin og jeg snakket lavt så jentene ikke skulle høre noe. De var i 2 etasje og hørte ikke noe.

Han skjemtes....det syntes lang vei.

Jeg sa at dette igår ikke måtte skje igjen,jentene gråt og at datteren min ikke hadde sett sånt før.

Helt greit å ta seg ei rotbløyte sa jeg,for det kan jeg gjøre selv,men bruk meg da sa jeg til ham,vil du ha avlastning eller en fest så ringer du bare meg å spør om hu kan være her , så kan jeg spørre deg en annen gang om du kan ha mi sa jeg til han.

han bare smilte og prøvde å le det vekk.

Jeg mener det sa jeg, du ringer meg en annen gang,er det greit sa jeg........han svarte ikke. Alenefar og greier,kanskje litt vanskelig å ta imot hjelp .....ikke vet jeg.

Jeg må innrømme en ting sa han, det gikk over stokk og stein igår. Det var ærlige ord og han la seg paddeflat.

Selv om han ikke er av den snakkesalige typen så tror jeg dette gikk rett hjem,han var flau og det er bra, verre hvis han hadde syntes at denne oppførselen var helt ok.

Gjest StoreSky
Skrevet

Sa venninnen til datteren din noe om dette pleide og skje ofte..?

Men som du sier, alle kan gjøre en feil! Får håpe han neste gang spør om "barnevakt"!

Skrevet
Sa venninnen til datteren din noe om dette pleide og skje ofte..?

Men som du sier, alle kan gjøre en feil! Får håpe han neste gang spør om "barnevakt"!

ts.

ja at faren drikker i helgene og blir litt full er hun vant medmen at det ble slik som det ble igår var visst en sjeldenhet.

Snakket med datteren min idag etter at venninna reiste,og da fikk hun ut litt forskjellige saker og ting.

Synes faren hadde klådd litt uanstendig på datteren sin og jeg da,han befølte henne på ryggen slik som kjærester gjør sa datteren min.

Da hadde en av farens venninner snakket med babystemme til ham at dette måtte han ikke gjøre,det er bare da han hører på noen mamma sa datteren min.

Gjest Tikktakk
Skrevet

Stakkars jente som må oppleve dette.

På meg virker det som om du vil hjelpe denne familien uten å ta de store skrittene. Det er bra.

Du sier denne faren pleier å ta seg ei fyll i helgene, og du vet selv hvordan det er å vokse opp i et alkoholisert hjem. Hadde jeg vært deg ville jeg ha sagt til jenta at om hun vil ha noen å prate med så er du der. Trenger hun å "rømme" hjemmet flere ganger er døra deres åpen.

Nå vet hun at du vet, og det kan være godt å ha noen trygge voksenpersoner for jenta.

Vet ikke hva du har sagt til jenta di, men jeg, som mor ville pratet om at dette er noe ikke hele skolen har behov for å vite.

Skrevet

Veldig fint at du prøver å stille opp for veninna til jenta di, det er alt for mange som bare lukker øynene. Fortsett å være der, fortsett å følge med på hva som skjer, og hvordan jenta egentlig har det! :klem:

Skrevet

Det kan hende at dette var det som skulle til for at han skulle få seg et støkk. La oss håpe det. Stakkars dattera hans!

Skrevet

Du burde kanskje vurdere en beskymringsmelding til barnevernet?

Skrevet
ts.

ja at faren drikker i helgene og blir litt full er hun vant medmen at det ble slik som det ble igår var visst en sjeldenhet.

Snakket med datteren min idag etter at venninna reiste,og da fikk hun ut litt forskjellige saker og ting.

Synes faren hadde klådd litt uanstendig på datteren sin og jeg da,han befølte henne på ryggen slik som kjærester gjør sa datteren min.

Da hadde en av farens venninner snakket med babystemme til ham at dette måtte han ikke gjøre,det er bare da han hører på noen mamma sa datteren min.

Befølte på ryggen? Hva legger du i det?

Er det ikke vanlig å holde rundt barna sine, evt stryke dem på ryggen da?

Det gjør jeg, men jeg er jo dame (og har to jenter i tenårene), kanskje det er forskjellen?

Jeg synes ikke en skal svartmale alt her. Dette kunne jo vært en helt uskyldig berøring, så å si at han hadde klådd uanstendig på datteren, dvs befølt henne på ryggen, synes jeg er å trekke det for langt.

Ikke rart menn er forsiktige med normal omgang med ungene sine, det skal ikke mye til før noen kaller det å "klå".

Skrevet
Befølte på ryggen? Hva legger du i det?

Er det ikke vanlig å holde rundt barna sine, evt stryke dem på ryggen da?

Det gjør jeg, men jeg er jo dame (og har to jenter i tenårene), kanskje det er forskjellen?

Jeg synes ikke en skal svartmale alt her. Dette kunne jo vært en helt uskyldig berøring, så å si at han hadde klådd uanstendig på datteren, dvs befølt henne på ryggen, synes jeg er å trekke det for langt.

Ikke rart menn er forsiktige med normal omgang med ungene sine, det skal ikke mye til før noen kaller det å "klå".

Jeg svartmaler det ikke,men når datteren min forteller at hun og en annen voksen dame reagerte på dette og fikk han til å stoppe, så begynner jo tankene. Jeg mener ikke at han har gjort noe mer........men i den fyllesituasjonen så var det både et barn og en voksen som reagerte på dette.

Hvis faren er full kan kanskje omsorgen bli litt vel mye......og det kan skremme små jenter.

Skrevet

Jeg synes absolutt ikke at barn bør utsettes for at en forelder jevnlig, og opptil hver helg, drikker seg beruset når barnet er tilstede. Bekymringsmelding til barnevernet er nok ikke så dumt. Kanskje far her våkner og skjerper seg. Kan hende han til og med kan få litt hjelp, hvis det er sånn at han er helt alene med datteren. Å vokse opp med helgefyll kan vel neppe kalles bra.

Skrevet

Huff!

Det er skremmende for unger å oppleve at voksne er fulle og "blir en annen". Nå har du jo snakket med han, men hvis han fortsetter slik, ville jeg ha sendt bekymringsmelding til BV.

Skrevet

Jeg er så stolt av deg!

Skulle ønske noen hadde stil opp for meg om mine søsken på den måten da jeg vokste opp...

Gjest Labellamia
Skrevet
Jeg svartmaler det ikke,men når datteren min forteller at hun og en annen voksen dame reagerte på dette og fikk han til å stoppe, så begynner jo tankene. Jeg mener ikke at han har gjort noe mer........men i den fyllesituasjonen så var det både et barn og en voksen som reagerte på dette.

Hvis faren er full kan kanskje omsorgen bli litt vel mye......og det kan skremme små jenter.

Man skal være litt forsiktig med å dra sine antagelser vel langt. Og hva din datter svarer kommer an på hvordan du stiller spørsmålene.

Skrevet
Jeg er så stolt av deg!

Skulle ønske noen hadde stil opp for meg om mine søsken på den måten da jeg vokste opp...

nå ble jeg litt rørt! så enkelt kan det altså være, noen voksne som

bryr seg.

jeg er selvfølgelig i mot helgefyll og unger. men, la oss si at barnevernet og det hele kobles inn, det trenger da ikke å bli bedre av den grunn.

man kan jo håpe at det bare er for en periode at faren fester. men hvis du ser at ting absolutt ikke er bra, kan du ta det videre. ellers synes jeg også at det er flott at du bryr deg.

uansett, skjønner at det må ha vært kjempetrasig for dere!

Skrevet

Absolutt uakseptabelt! Om det skjer igjen så kontakt barnevernet.

Angående å klå på ryggen, hva er å klå på ryggen? Er dette din datters ordvalg eller dine egne?

Jeg har en datter som er tenåring om ett års tid og jeg klør henne + stryker henne ofte på ryggen. Faren også stryker henne på ryggen fordi hun spør om det. Vær forstiktig med beskyldninger og antakelser.

Skrevet
Absolutt uakseptabelt! Om det skjer igjen så kontakt barnevernet.

Angående å klå på ryggen, hva er å klå på ryggen? Er dette din datters ordvalg eller dine egne?

Jeg har en datter som er tenåring om ett års tid og jeg klør henne + stryker henne ofte på ryggen. Faren også stryker henne på ryggen fordi hun spør om det. Vær forstiktig med beskyldninger og antakelser.

Må få på det rene at jeg spurte ikke datteren min ut i det hele tatt,jeg visste ikke hva jeg skulle spørre om.

Jeg sa at det blir en stund til du får sove der igjen, så får heller xxxxx sove hos oss...........og mer skulle det ikke til før hun snakka.

Hun sto og demonstrerte her på gulvet når hun skulle vise meg hva faren hadde gjort med denne såkalte klåingen.

det er ikke mine ord,jeg kopierer hva datteren min sier.....

Jeg selv kan stryke ungene mine på ryggen,kose med dem,klø dem osv.........men datteren min reagerte på at det ble voldsomt og det er sånn som kjærester gjør mamma, inntense håndbevegelser på ryggen......og det var datteren min som sa at det var ei anna dame som reagerte på det samme.

Men jeg tror ikke noe sånt stygt om den faren,jeg forteller hva datteren min observerte, det jeg virkelig reagerer på er den fylla, for det er så skummelt og skremmende.

Og vi voksne blir litt rarere når vi drikker.

Husker meg selv som barn.....den konstante angsten i magen,drikker han ikveld også,lurer på hvor mye av huset som blir knust inatt, lurer på hvem som får juling eller igjennklistra øyer etter en slåsskamp, hvor lenge har jeg lys på rommet før han tar sikringen og ajerer tulling.

Og denne andre jenta er vant med å se pappa drikke,men formen hans i helga gjorde henne redd og ille til mote, derfor gråt hun og ville sove her........

Synes faren hennes egentlig er koselig jeg,var bare denne episoden i helga jeg skulle vært foruten. Jeg har i alle år bevisst ikke vist meg full for ungene mine, dette skal de få slippe,de kan se ei øl eller 2 på bordet,for fanatisk er jeg ikke,men de skal få slippe den redselen,ogå ble jeg så sinna og lei meg når jeg skjønte at denne faren hadde revet ned denne uskylden bare på noen timer, ja det som har vært en av mine stoltheter i og med at jeg kommer fra en fæl bakgrunn selv. han ødela for henne og meg. dette kunne datteren min ha sluppet...... Hva denne andre jenta må tåle kan jeg ikke legge meg borti hele tiden så sant min datter ikke er innblandet,for da tar jeg alle under minevinger.

Jeg kunne risikert politi og barnevern på døra siden jeg tok med en annens unge hjem uten å spørre,men såpass mye har jeg lært, at unga først,jeg har kjeftamanget på rett plass hvis det skulle gå så langt.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Hva denne andre jenta må tåle kan jeg ikke legge meg borti hele tiden så sant min datter ikke er innblandet,for da tar jeg alle under minevinger.

Jeg kunne risikert politi og barnevern på døra siden jeg tok med en annens unge hjem uten å spørre,men såpass mye har jeg lært, at unga først,jeg har kjeftamanget på rett plass hvis det skulle gå så langt.

Jeg syns godt at man kan legge seg bort i andres saker selv om eget barn ikke er involvert. Om du har mistanker om at faren er synlig beruset ofte, ville jeg sendt en bekymringsmelding til barnevernet. Kanskje de kan hjelpe ham med avlastning og/eller han kan få seg en støkk, og ta seg sammen. Det er dessverre alt for mange barn som vokser opp med alkohol, vold osv, hvor voksne rundt har hatt mistanker, men ingen har turt å blande seg fordi man har lært å respektere folks privatliv. Det er utrolig synd for de barna som lider.

Jeg tror ikke du kunne risikert å få verken politi eller barnevern på døra selv, siden du tok med deg barn bort fra en situasjon med fyll.

Skrevet

Enig med Frk. Åberg. Hva hvis du en dag møter på denne jenta som voksen og hun spør hvorfor du ikke gjorde noe, når du visste?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...