Gå til innhold

Har pipeløp, men den er tapetsert over

Anbefalte innlegg

Gjest Peisjenta
Skrevet

I den fine nette 1-roms leiligheten min på 45 kvm. Har jeg lyst til å få lagt inn peis.

Det er pilpeløp her, men den er tapetsert over. Lurer derfor på hvordan jeg skal gå frem nå for å få satt opp en kamin/peis.

Må vel kontakte håndtverkere regner jeg med. Men hvilke håndtverker skal jeg evt. høre med først? Er det noe jeg evt kan gjøre selv? eks. fjerne tapeten..

Håper jeg får mange gode råd om hvordan jeg skal gå frem her :)

:klem:

Videoannonse
Annonse
Gjest nextlife
Skrevet

Tror det første du må gjøre er å bestemme deg for hvilken ovn/peis du vil ha, for så å se om du må endre inngang til pipen. Deretter vil jeg tro en murer er rett handverker?

Gjest Peisjenta
Skrevet
Tror det første du må gjøre er å bestemme deg for hvilken ovn/peis du vil ha, for så å se om du må endre inngang til pipen. Deretter vil jeg tro en murer er rett handverker?

HAr funnet en peis jeg ønsker meg.. denne

Så jeg skal kontakte en murer først.. må jeg fjerne tapeten eller kan den være der?

Skrevet

Jeg er ikke sikker om du må fjerne tapeten helt opp til taket, men det er et avmålt området rundt peisen som må være i brannsikkert materiale....

Dette vet mureren, og vil sikkert kunne hjelpe deg med det også...

Når du velger peis er det viktig å velge en ut i fra hvor stort areale den skal varme opp. Om du velger en med for stor effekt vil du smelte etter en liten halvtime, så det er lurt å snakke med noen som leverer peiser om det.

Bare et tips, syns kanskje den så litt stor ut den du tenkte på.

Skrevet

Jeg hadde spurt om butikken hvor jeg kjøpte peisovnen hadde noen som kunne sette den opp. Du må vel ha en godkjenning også og da fikser de gjerne det.

Skrevet

Du må nok fjerne tapetet, ellers vil det evt gulne av varmen. Må ha mur eller såkalt bleie bak. Er nokså strenge krav til dette, så sjekk med butikken så du ikke får noe stress med forsikringa. Dersom det ikke er utført riktig får du nemlig ikke dekka noe som helst. Du kan også spørre brannvesenet om de kan komme og se på det. De utfører vanligvis sånne brannsikkerhetssjekker uten problem.

Skrevet
I den fine nette 1-roms leiligheten min på 45 kvm. Har jeg lyst til å få lagt inn peis.

Det er pilpeløp her, men den er tapetsert over. Lurer derfor på hvordan jeg skal gå frem nå for å få satt opp en kamin/peis.

Må vel kontakte håndtverkere regner jeg med. Men hvilke håndtverker skal jeg evt. høre med først? Er det noe jeg evt kan gjøre selv? eks. fjerne tapeten..

Håper jeg får mange gode råd om hvordan jeg skal gå frem her :)

:klem:

først må du bestemme deg for ovn. Alle rør utganger på ovner er ikke lik. Mitt råd til deg i en liten leilighet er å kjøpe en uten strålevarme...blir forferdelig varm- Nye ovner er stort sett uten det. pipen blir heller ikke særlig varm,men ville valgt bort tapetet usansett. Noe varm blir jo pipen og da vil den løsne/sprekke.

Egentlig enkelt å montere ovn. Når du vet hvor røret skal gå inn i pipen, så er det bare å skjære hull. (bor)Når du har montert røret inni, så er det bare å lage mørtel og mure igjen. Uansett hvem som gjør det for deg, så må feieren godkjenne det etterpå før du tar ovnen i bruk.

Gjest Dallandra
Skrevet

Den ovnen du linker til er beregnet til å varme opp rom på opptil 100m2, så den er sikkert i største laget for leiligheten din.

Er det stort bygg du bor i? Og hva slags hus er det? Selv om det går en pipe gjennom veggen i leiligheten din er det ikke sikkert at du kan koble til en ovn der, det er begrensninger på hvor mange ovner det kan være på et pipeløp. Dette burde være greit å finne ut av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...