Gå til innhold

Giftering/Forlovelsering på hvilken hånd?

Har du gifteringen/forlovelseringen på høyre eller venstre hånd?  

39 stemmer

1. 1. Har du gifteringen/forlovelseringen på høyre eller venstre hånd?

• Ringefinger på høyre hånd
      58
    • Ringefinger på venstre hånd
      12
    • Annet
      3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nemlig fått forskjellige tilbakemeldinger på hvilken hånd forlovelsering og giftering skal sitte. Tror det er forskjell fra land til land også.

Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har forlovelsesringen på høyre hånd nå. På bryllupsdagen vår på morgenen setter jeg den på venstre hånd slik at jeg får plass til gifteringen på høyre. :hjerter:

Skrevet

som jeg akkurat sa en annen plass.... jeg har forlovelsesringen på høyre hånd, og den dagen jeg gifter meg kommer gifteringen på venstre, hjertehånden. :D

Skrevet

Jeg svarte før jeg leste spørsmålet skikkelig. Mitt svar var venstre hånd, siden det er der gifteringen min skal sitte. Forlovelsesringen sitter imidlertid på høyre hånd.

Skrevet

Jeg har forlovelsesringen på venstre hånd, og når vi gifter oss tar jeg den ikke av, men setter gifteringen "over" den slik at de blir sittende sammen på samme finger. Dette gjør jeg fordi jeg vil følge en svensk tradisjon ettersom jeg er delvis svensk :wink:

Skrevet

Forlovelsesringen på høyre hånd, gifteringen på høyre hånd i henhold til norsk tradisjon.

Skrevet

Vi har begge forlovelsesringer, og skal ha nye ringer når vi gifter oss. Forlovelsesringen sitter på høyre hånd, og der skal også gifteringen sitte, når den tid kommer :D Forlovelsesringen blir da flyttet til venstre hånd.

Min kjære samboer er svensk, og i Sverige har de ringen på venstre hånd, derfor bytter vi over hånd når vi er i Sverige.. :P Når vi så blir gift gidder ikke jeg å gjøre det mer.. da har vi en ring på hver hånd..

Flytter vi derimot til Sverige etterhvert må man vel bare bytte da..

For min del spiler det ingen rolle hvilken hånd jeg har ringen på.. Bare jeg er sammen med min kjære, og vet at det er oss for alltid, kan jeg ha ringen på lillefingeren jeg altså! :lol:

Skrevet

Nå ble jeg jommen meg usikker :o Har forlovelsesringen på høyre hånd nå, og når vi gifter oss skal vi bruke de samme ringene, -og fortsatt ha dem på samme hånd... Trodde det var slik det skulle være, jeg :roll:

Skrevet
Nå ble jeg jommen meg usikker Har forlovelsesringen på høyre hånd nå, og når vi gifter oss skal vi bruke de samme ringene, -og fortsatt ha dem på samme hånd... Trodde det var slik det skulle være, jeg

-Akkurat sånn gjør vi det også!

Skrevet

Vi gör det på svenskt vis vi... för vi bor i Sverige (och för att jag vill ha två ringar).

Vi har varsin slät förlovningsring - på vänster hand.

Dessutom har jag en vigselring på samma hand - vänster.

Norsk tradition är väl höger hand som brudejenta säger.

Det skiljer sig från land till land och mellan olika religioner i vissa länder. Både med en eller två förlovningsringar och vigselringar, samt hand. Det viktigaste är väl att ni funderar på vad ni vill och vad som passar er och era seder.

Skrevet

Forlovelsesringen på høyre hånd, gifteringen på høyre. Følger norske tradisjoner vi også. Jeg skal i tillegg ha 2 ringer så jeg beholder forlovelsesringen på høyre og får gifteringen utenpå...

• 6 år senere...
Gjest Gjest_Forlovet_*
Skrevet

Viser til skikkogbruk.no Om man bruker samme ring som forlovelsesring og giftering, settes den først på venstre hånd, så på høyre.

Skrevet

Vi har forlovelsesringen på høyre hånd. Vi har ikke råd til nye ringer, derfor blir forlovelsesringen å være gifteringen. Forlovelsesringen passer ikke på venstre hånd. Også synes jeg det er fint at den er på den handen jeg hilser meg slik at folk ser at jeg er gift :)

Skrevet

jeg har forlovelsesringen på venstre hånd i hht tradisjon, og skal også ha gifteringen der.

Skrevet

Bruker forlovelsesringen på høyre hånd.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Vi har forlovelsesringer på venstre. De skal flyttes over til høyre når vi gifter oss. Tror det er "den norske måten"..

Men har skjønt at det er veldig forskjellig fra par til par, og ingenting er vel feil egentlig :) De vi kjenner som har vært forlovet/gift har gjort det på denne måten, så da ble det naturlig for oss.

Hadde jeg hatt min forlovelsesring på høyre, hadde det sett ut som jeg var gift fordi det er en typisk giftering ( glatt, gult gull).

Skrevet

Har forlovelsesringen på venstre hånd, og flytter den over til høyre på bryllupsdagen slik at den ligger "under" gifteringen

Skrevet

Forlovelsesringen var på høyre hånd fram til vi ble gift. Da byttet jeg forlovelsesringen over til venstre og gifteringen fikk plass på høyre hånd.

Skrevet
Forlovelsesringen på høyre hånd, gifteringen på høyre hånd i henhold til norsk tradisjon.

Jepp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...