RoadQueen Skrevet 27. april 2003 #1 Skrevet 27. april 2003 Hva gjør dere med forlovelsesringen på bryllupsdagen? Tar den av før kirken - tar den av i kirken....?
Gjest Tex Skrevet 27. april 2003 #2 Skrevet 27. april 2003 Setter den elegant på venstre hånd på morgenen bryllupsdagen. Der skal den sitte i all fremtid.
14062003 Skrevet 27. april 2003 #3 Skrevet 27. april 2003 Vi skal bruke forlovelsesringene som gifteringer også. Så dermed blir ringene snart tatt av og levert til gullsmed for oppussing, gravering osv. Frem til bryllupsdagen vil vi være ringløse; jeg nekter å ta på meg noe før det er ment jeg skal ta det på meg. :o Min kjære har overtalt meg til å ha ringen på venstre hånd. Først nektet jeg, men så fikk jeg høre at ringen skal sitte der nettopp fordi den hånden er nærmest hjertet. Da smeltet jeg og gifteringen skal på venstre hånd. Jeg er ganske så bombesikker på at jeg får en ring i morgengave å sette på høyre ringfinger *gledeseg*
Gjest Tex Skrevet 27. april 2003 #4 Skrevet 27. april 2003 Her i huset er det bare jeg som har forlovelsesring, og vi skal da selvsagt ha nye gifteringer. Derfor blir det naturlig å bære forlovelsesringen på høyre hånd frem til bryllupsdagen og flytte den over til venstre for å gi plass til gifteringen siden vi skal sette på oss ringer i kirken. 14062003: Jeg skjønner ikke helt hva du mener når du sier at du ikke vil gå med noe som det ikke er meningen at du skal gå med, det er jo forlovelsesring du har fått....?? At dere velder å bruke den som giftering betyr vel ikke at ringen din plutselig ikke er forlovelsesring siden bryllupsdatoen nærmer seg...? :o *lurer...*
14062003 Skrevet 27. april 2003 #5 Skrevet 27. april 2003 Jeg skjønner ikke helt hva du mener når du sier at du ikke vil gå med noe som det ikke er meningen at du skal gå med, det er jo forlovelsesring du har fått....?? At dere velder å bruke den som giftering betyr vel ikke at ringen din plutselig ikke er forlovelsesring siden bryllupsdatoen nærmer seg...? :o Jo, for meg er det ikke lenger en forlovelsesring når den har vært hos gullsmeden. En ting er at det står ny dato i den, noe annet er at den er pusset og tilpasset venstrehånden min. Det viktigste er imidlertid at jeg får 2 nye diamanter i den - nettopp fordi den også skal være giftering. Og gifteringen skal ikke på min finger før vi er gift :-D
stardust Skrevet 27. april 2003 #6 Skrevet 27. april 2003 Det er bare jeg som har forlovelsesring av oss også... og den sitter på høyre hånd i påvente av den nye gifteringen som selvfølgelig skal sitte på hjerte-hånden!!! Når det er sagt så syns jeg det er litt synd at det er forskjellige tradisjoner/meninger om hvilken hånd man skal ha gifteringen på. Det hadde vært bra å kunne se med en gang om en person er gift eller forlovet!
Felix Skrevet 27. april 2003 #7 Skrevet 27. april 2003 Vi gifter oss på samme dag, Stardust!! :D Må ellers si meg enig med deg. Skulle ønske alle kunne enes om hvilken hånd. Selv har jeg forlovelseringen på "hjertehånden", og skal også ha gifteringen på samme hånd! Gleder meg..
Gjest Tex Skrevet 27. april 2003 #8 Skrevet 27. april 2003 Ellers kan man jo opplyse om at gifteringen "skal" sitte på høyre hånd fordi etter gammelt (og fremdeles) er det høyre hånd man besegler en avtale med...
Solstrålen Skrevet 27. april 2003 #9 Skrevet 27. april 2003 Vi har begge forlovelsesringer, og skal begge ha nye gifteringer. Vi har forlovelsesringen på høyre ringfinger, og skal flytte ringen over på venstre hånd på morgenen bryllupsdagen. Da setter vi gifteringen på høyrehånden. Spiller vel ingen rolle hva hånd ringen sitter på, vel? Viktigste er jo at den sitter på en av dem. Og det at det går en åre til hjerte fra venstre ringfinger er jo ikke riktig. For oss blir det mest riktig å ha gifteringen på høyre hånd. Ikke noe hokus pokus med det, vi bare liker det slik!
monja Skrevet 27. april 2003 #10 Skrevet 27. april 2003 Det er bare jeg som har forlovelsesring, og den skal sitte under gifteringen, på min venstre hånd når vi gifter oss..... :D
14062003 Skrevet 27. april 2003 #11 Skrevet 27. april 2003 Spiller vel ingen rolle hva hånd ringen sitter på, vel? For noen gjør det tydeligvis det. Og det at det går en åre til hjerte fra venstre ringfinger er jo ikke riktig. Hvor har du dette fra? Jeg skrev at venstrehånden er nærmere hjertet - jeg kan ingenting om kroppens årer!
stardust Skrevet 27. april 2003 #12 Skrevet 27. april 2003 nå vet jeg faktisk litt av hvert om kroppens årer, ihvartfall de som fører blod... og det går da like mye blodåre fra hjertet og ut i venstre hånd, som det går ut i høyre... det er bare det at det er kortere vei ut til venstre... så er nå det sagt. Men skal vi virkelig gå inn på det området så sitter vel ikke sjelen i hjertet heller, så who cares? Poenget er bare at dette er gammel tradisjon hos oss, muligens bare i vår familie, men uansett. Selvfølgelig kan alle ha ringen på hvilken finger de vil for meg, det er jo ingen "regel" for dette lenger uansett. Jeg sier bare at hadde det vært det, hadde vi ikke hatt denne diskusjonen.
14062003 Skrevet 27. april 2003 #13 Skrevet 27. april 2003 Selvfølgelig kan alle ha ringen på hvilken finger de vil for meg Enig! Og hvor gifteringen får plass om noen hovne måneder må gudene vite. Gift forblir vi uansett :-D
lin Skrevet 27. april 2003 #14 Skrevet 27. april 2003 Ellers kan man jo opplyse om at gifteringen "skal" sitte på høyre hånd fordi etter gammelt (og fremdeles) er det høyre hånd man besegler en avtale med... stemmer det - synes derfor det er fint jeg:) og i DK er det slik at forlovelsesringen sitter på venstre, og så flytter man over til høyre under vielsen. Det er også fint synes jeg - angrer litt på at ikke vi gjorde det slik ja.... uansett, det betyr ikke så mye, vel.....
Gjest Tex Skrevet 27. april 2003 #15 Skrevet 27. april 2003 stemmer det - synes derfor det er fint jeg:) og i DK er det slik at forlovelsesringen sitter på venstre, og så flytter man over til høyre under vielsen. Det er også fint synes jeg - angrer litt på at ikke vi gjorde det slik ja.... uansett, det betyr ikke så mye, vel..... Vi er kloke vi!!!!!!
Felix Skrevet 27. april 2003 #16 Skrevet 27. april 2003 Det er ingenting som er rett eller galt. Men jeg spurte, fordi det er gøy å høre hva dere mener og hvorfor. Selv har jeg bare fått beskjed om venstre, og føler det ok å ha den der!! Men høyre er sikkert like bra -men er vel antageligvis like mye gift.. (for øyeblikket forloved!)
Solstrålen Skrevet 27. april 2003 #17 Skrevet 27. april 2003 14062003: Det har vært oppe amnge ganger før skjønner du, i andre diskusjoner. Var ikke noe teit hint til deg Det jeg mente var at, som stardust sier, det går vel like mye blod i like mange årer til hver hånd/finger. Jeg synes hvert par selv skal bestemme hvilke finger de ønsker ringen på! Vi vil ha den på høyre, andre vil ha den på venstre! Vi blir alle like mye gift, ikke sant!? Lenge leve valgfriheten.
stinina Skrevet 27. april 2003 #18 Skrevet 27. april 2003 Jeg er også enig i at man skulle ha en "regel på om hvilken hånd man skulle ha gifteringen. Fra gammelt av skal man jo ha ringen på høyre og det gjelder jo ennå.. .jeg har forlovelses ringen på høyre og vil også ha gifteringen på høyre. For meg har alltid dette vært det "riktige". Jeg har hørt at det er vanlig for skilte å ta ringen over til venstre hånden..!?
Gjest Helenius Skrevet 28. april 2003 #19 Skrevet 28. april 2003 Jeg har hørt at det er vanlig for skilte å ta ringen over til venstre hånden..!? Skulle jeg noen gang bli skilt (og det planlegger jeg da virkelig ikke!) ville jeg da helt klart tatt AV ringen...???!!! For øvrig har vi forlovelsesringene på hver vår hånd og kommer til å beholde dem der de er når vi gifter oss. Vi skal ikke ha noen andre ringer enn forlovelsesringene, og vi beholder nok forlovelsesdatoen inni. Noe annet har vi ikke diskutert, i alle fall. Men jeg lurer også litt på det med å eventuelt ta dem av og sette dem på igjen i kirka. For meg virker det litt pussig. Hvordan gjør dere det?
Gjest Tex Skrevet 28. april 2003 #20 Skrevet 28. april 2003 For øvrig har vi forlovelsesringene på hver vår hånd og kommer til å beholde dem der de er når vi gifter oss. Hver deres? Mener du en på høyre og en på venstre? Eller mener du simpelthen at han har sin på sin hånd og du har din på din...?? bare lurer....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå