Gjest jojojojo Skrevet 26. april 2003 #1 Skrevet 26. april 2003 - Okey JEG har fuglelopper, jeg trenger SÅRT hjelp!!!! hvordan skal jeg bli kvitt dem? har skrifta alle klær og sengetøy, katten låg alltid i senga før men nå tørr vi ikke lenger å ha pus inn...snufs!!! hva skal jeg gjøre, blir gal av å tenke på at de. hELE RYGGEN OG BENA MINE ER STAPPFULLE AV STORE MYGGSTIKK, MEN SOM IKKE ER MYGGSTIKK DA!!!! " LIGGER I SKJUL OM DAGEN, MEN KOMMER FREM OM NATTEN FOR Å SUGE BLOD"ja dette står det faktisk om fugle loppene!!! jeg har helt angst!!!!!! trenger svar!
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2003 #2 Skrevet 27. april 2003 Kanskje på tide å ta seg en tur til legen kanskje? Har ingen gode tips, men det hørtes ganske motbydelig og ubehagelig ut! Nok en grunn til at jeg ikke skal skaffe meg katt noengang :blunke:
Petruska Skrevet 27. april 2003 #3 Skrevet 27. april 2003 Høres ikke noe koselig ut! Som jeg nevnte i et annet innlegg har vi hatt fuglelopper på besøk av og til men da har det kun vært snakk om et par bitt på hver av oss i løpet av natten (katter som har vært på fuglejakt i senga..)og neste natt var de borte. Høres utrolig ut at de kan opptre i slike mengder og over lang tid! :o Er du sikker på at det er fuglelopper forresten? Hvis du finner en løsning på problemet må du endelig si fra! I tilfelle man skulle bli like uheldig selv... P.S. Så nettopp at Post-it hadde bra tips mot fuglelopper i et innlegg lenger nede på siden. kanskje noe å prøve? D.S.
jordbær Skrevet 28. april 2003 #5 Skrevet 28. april 2003 Ta pus med til dyrlegen... Få loppemiddel til pusen... Vask rommet godt, skift sengetøy.. Tror du kan sove trygt etterpå
Gjest jojojojo Skrevet 28. april 2003 #6 Skrevet 28. april 2003 Hm... dette er hva jeg har gjort: -skifta på senga -støvsugd -vaska -kasta alle klærne som er brukt den siste tiden til vask -nesten drukna pus i badekaret -dusja Dette har jeg gjort de siste dagene!!! Det var helsesøster som sa at det var meget sannsynglig at det var det jeg hadde fått... tror jeg må gå til legen fordi det hjelper ikke jeg får bare flere og jeg har helt panikk nå.... :oops: Dere skulle virkelig sett på beina mine og over hele ryggen!!!! store "myggstikk" som klør værre enn myggen!!! sover med lyset på hehe får å kansje lure loppene til å tro at det er ennå dag, for da ligger de å sover i krinker og kroker... :-? Om natta kommer de frem Å BITER MED HOGGTENNENE SINE OG SUGER UT ALT BLODET I HOGGOMRÅDET. DE SITTER DER LENGE Å GODGJØR SEG OG HOPPER VEKK OG KANSJE GJEMMER SEG INNFORBI PUTEVARET!!!!!!!!(VART DU SKREMT NO?????) JAJA.... hviss det er pus så kan det bli nødvendig med nødslakt
Petruska Skrevet 29. april 2003 #7 Skrevet 29. april 2003 Jordbær: Hvis det er fuglelopper det er snakk om har det ingen hensikt å behandle Pus, da loppene ikke kan overleve på katten. De kan få på seg loppene etter å ha vært på fuglejakt men de dør etter et par dager. Derfor lurer jeg også på om det kan være noe annet du plages av Jojojojo. Du skulle vært kvitt beistene nå! Dessuten undrer det meg at du har så mange bitt! Disse loppene overlever ikke særlig lenge utenom fuglekroppen, de kan ikke overleve på menneskeblod (eller katteblod for den sakens skyld).
Armonia Skrevet 29. april 2003 #8 Skrevet 29. april 2003 Sleng dyna og puta i fryseboksen. Det dreper iallefal midd, kanskje det hjelper på fuglelopper og Litt vanskligere blir det med madrassen da....
birgitte242 Skrevet 29. april 2003 #9 Skrevet 29. april 2003 Har desverre ikke noe godt råd for å bli kvitt loppene, men kjøp nå for all del en tube fucidin (eller noe annet bakteriedrepende) og smør på loppebittene så du ikke får infeksjoner i sårene!
Gjest Hege Skrevet 29. april 2003 #10 Skrevet 29. april 2003 Jeg ble plaget av fuglelopper for tre-fire år siden. Sover med åpent vindu på soverommet, og det viste seg at det var et fuglereir like utenfor. Sov en annen plass til hekkinga var over, så fjernet jeg reiret. Det var et gammelt hull etter en kabel gjennom husveggen som ble brukt til hekkeplass. Tettet det, og har ikke hatt problemer siden (Men fuglene ble sure og forvirret året etter, da de fant døra låst..)
Leo Skrevet 29. april 2003 #11 Skrevet 29. april 2003 Slike lopper har absolutt ingenting med urenslighet å gjøre! Det er ikke en gang sikkert at det er katten som har dem med seg inn. Da jeg var liten bodde vi et sted hvor det var mange gamle fuglereir og jeg hadde stadig slike bitt. Loppene er mer seiglivet enn man skulle tro og har du/dere dunputer og -dyner koser de seg nok veldig nå. Så vidt jeg husker (Kan ta feil!) trenger de å suge blod fra en fugl kun for å formere seg. Siden holder det fint med "dødt fuglemateriale" som f.eks. dun. De lever riktignok ikke så lenge, men lenge nok! Mitt råd er derfor at du sjekker de nærmeste omgivelsene for gamle/nye fuglereir og legger dyner og puter i fryseren i 24 timer. Synes synd på deg/dere for disse bittene klør noe aldeles hemningsløst! Etter nesten 30 år har jeg fremdeles et arr på ankelen etter noen slike bitt som jeg klødde i stykker som liten. Hilsen
Gjest jojojojo Skrevet 29. april 2003 #12 Skrevet 29. april 2003 Tusen takk for mange meningsfulle svar.... Jeg har nå bestilt time hos legen og håper på det beste at det ikke er noe vedvarende.... Jeg begynner å lure selv når det har vart over 2 uker og at jeg får flere og flere for hver dag... men det rareste er jo at man kan tydelig se bittene... idag når jeg har sett på dem begynner de fleste å gro ett av bittene er på siden av ankelen på hælsenen og det gjør så innmari vondt at jeg ikke kan strekke den helt ut nå... men det klør så fælt...!!! Skal holde dere oppdatert etter timen hos legen... kansje jeg blir noe smartere da :blunke:
Mrs. Carten Skrevet 30. april 2003 #13 Skrevet 30. april 2003 Heisann! Jeg har vært plaget med loppebitt de siste to årene! Det er IKKE noe gøy :evil: Prøvde først en STORVASK der ALT ble vasket og rengjort, men det var ikke så veldig stor vits i det..... Katten kom jo bare inn med nye lopper den... Fugleloppene hopper fra fuglen og sitter klar på bakken til å hoppe opp på sitt neste "offer" som da ofte er en katt.... Det er også et faktum at disse loppene liker kvinner bedre enn menn. Min mann som sover ved min side har ikke hatt et eneste loppebitt mens jeg har hatt hundrevis!!! Hvis du ringer dyrlegen din så og sier at du må ha loppemiddel til katten din, så får du det hos han/henne. Du trenger ikke å møte opp med katten din. Dette loppemiddelet er en spray-flaske som du sprayer katten med og gnir inn i han. (det vil lukte litt parafin av katten men denne lukten går vekk på noen timer). Etter at jeg fikk denne loppesprayen i hus så har jeg ikke hatt et eneste loppebitt :D Og vi har fuglerede i en ventil i huset...... Det viste seg hos oss at det var katten som dro loppene inn. Men loppene kan også komme inn i hus ved at en har vinduet oppe og det er et fuglereir i nærheten... Når det gjelder deg; så klør jo disse loppebittene noe så for j..lig.... Jeg fikk en krem på resept av legen min som dempet denne kløen! Husker ikke helt i farten hva den het.... De loppebittene du allerede har fått vil nok vare i ca 2 uker før dem forsvinner helt.... desverre... Lykke til da!
Gjest jojojojo Skrevet 30. april 2003 #14 Skrevet 30. april 2003 Tusen takk!!!! dette tipset skal jeg bruke.. jeg skal til vetrinæren nå idag å kjøpe dette med en gang.. Fikk bekrerfta at jeg hadde loppene.. kan ikke barbere leggene mine i fare for å kutte meg opp på store loppe sår.... Grunnen til jeg aldri har hatt dette før er fordi vi flytta nå i vinter til ett hus med skog på baksiden.... nå om våren kommer de fram... Vil anbefale alle å ikke klø på sårene for ellers vil de komme store varige arr.....
Petruska Skrevet 30. april 2003 #15 Skrevet 30. april 2003 Det middelet man får hos dyrlegen er jo mot lopper som lever på katten da, men hvis det hjelper mot fuglelopper også kan jo det være en idè. Har inntrykk av at det er litt blanding av begrepene her, fuglelopper og katte-/hundelopper er IKKE det samme! Ang. fuglelopper er det jo som en annen her skriver ikke sikkert at det er katten som har dem med seg inn! Synes IKKE man skal smøre inn katten med loppemiddel før man har sjekket andre utveier.
Gjest Diva Skrevet 30. april 2003 #16 Skrevet 30. april 2003 Hva med å bruke loppekrage på kattepus ? Har sett det engang i dyrebutikken, og den er visst innsatt med Tea-three olje! Som også skal være desinfiserende og fordriver ekle små kryp. Uff, håper ikke vi ser noe til de loppefantene. Har et tre rett uttafor soveromsvinduet, men ser ikke noen reir der i allefall. Og pus er innekatt :D
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2003 #17 Skrevet 1. mai 2003 Må bare si at lopper ovelever å fryses ned... Så når man tar sengetøy ut av fryseren, må det ristes i dusjen, så de frosne loppene spyles vekk og drukner. Hadde problemer med loppebitt på hytta på fjellet i påska. utenfor soverommet hang fuglekasse.Varmere vær vekket loppene, men ingen fugler kom- da ble det menneskeangrep i stedet...
Mrs. Carten Skrevet 2. mai 2003 #18 Skrevet 2. mai 2003 Dette loppemiddelet som du smører katten med hjelper også slik at katten ikke får flått! Det er vel ingen som ønsker at katten skal ha flått?? Synes det er helt supert dette middelet jeg og smører inn katten hele våren/sommeren med dette! Da slipper jo katten både lopper og flått!!!
Petruska Skrevet 2. mai 2003 #19 Skrevet 2. mai 2003 Er du sikker på det? Der vi bor har vi nemlig MASSE flått. Med 4 katter blir det mye flåttplukking!! Bruker flåtthalsbånd men liker det ikke, virkestoffet trekker inn i kroppen på katten og har faktisk bivirkninger (stoffet som brukes er også et plantevernmiddel...). Grunnen til at jeg spør om du er sikker er at ifølge dyrlegen finnes det ikke noe slikt middel (flåttmiddel)til katter. Det finnes ifølge han til hunder men det kan ikke brukes på katter (de blir syke av det). Kanskje en uvitende dyrlege...?? (han er byveterinær også da) Hva heter dette stoffet ? Er skeptisk til alt som skal sprayes på/smøres på katten da dette vil trekke inn i kroppen dens, den vil også få det i seg ved slikking. Ifølge lommelegen finnes det ikke noe middel til mennesker eller katter mot fuglelopper forresten: (se uthevet setning nederst) "Fuglelopper finnes ofte i gamle fuglereder, og mennesker kan komme i kontakt med loppene enten direkte fra et slikt rede eller via hunder og katter. Noen ganger kommer loppene seg desuten inomhus på egen hånd, gjennom vinduer som står åpne eller gjennom lufteventiler. De kan overleve inne i flere uker, men de formerer seg ikke innendørs. For å bli kvitt plagene, synes jeg først at dere skal gå på loppejakt! Finnes det fuglekasser eller gamle reder i nærheten av huset? Under takstein? I lufteventiler? Fuglekasser kan rengjøres og deretter sprøytes med maurspray med malation. Ta på regntøy eller liknende når du gjør jobben, så unngår du bitt mens du holder på. Gamle reder bør tas vekk og brennes. På bakken under fuglekassen eller redet kan det også sprøytes med malation. Innendørs er det viktig å støvsuge godt der det kan være lopper. Vær spesielt nøye der katten pleier å ligge, og i sengene til dem som klør. Siden lopper liker mørke steder, er det også viktig å støvsuge godt langs gulvlister og i eventuelle sprekker. Katteteppet og annet tøymateriale kan dere fryse, og deretter riste godt for å bli kvitt loppene. Siden kulda ikke tar livet av dem, men bare slår dem "i svime" en stund, er det viktig at dere rister tøystykket for eksempel over badekaret og skyller godt ned etterpå. Det finnes ikke noen spesifikk loppebehandling for mennesker eller katter, men kløen kan dempes for eksempel med hvitvask liniment eller Eurax krem. Begge deler fås reseptfritt på apoteket. Ved kraftig kløe kan det være nyttig å bruke kløestillende allergimedisiner (antihistaminer)." Sitat fra Lommelegen. Lykke til!
Mrs. Carten Skrevet 2. mai 2003 #20 Skrevet 2. mai 2003 Ja jeg er helt sikker på at dette virker også mot flått. Vi begynte med denne sprayen i fjor og etter det har ikke katten hatt en eneste flått. Før det så plukket vi veeeeldig mange flått av katten, plukket 4-5 stykker minst to-tre ganger i uka! Katten vil ikke slikke på seg etter at en har sprayet den (sansynligvis pga den dårlige lukta.... - lukta forsvinner fort da!) Og alle vet jo at katter vasker seg selv og kommer til overalt, så en vil jo ikke lage noe som er farlig for katten å få i seg (!) Når det gjelder flått-middel for hund er det ikke noe som en gnir over hele hunden, det er et middel som en tar på ved haleroten og bak i nakken - der hvor hunden ikke kommer til. DETTE middelet er det nemlig farlig om hunden får i seg de første timene etter at en har tatt det på! Mener faktisk også at det står på sprayflasken at det er imot både lopper og flått. Sitter nå på jobben men skal sjekke hva dette middelet heter når jeg kommer hjem. Når det gjelder det middelet jeg fikk hos legen for å stille kløen er ikke dette noe som gjelder KUN for lopper da..... Men etter å ha brukt minst en halv tube med eurax så kan jeg konkludere med at det jeg fikk hos legen var mye bedre!!! Kløen ble lindret men forsvant ikke helt da... Dette linimentet heter Betnovat. Rart at dyrlegen din ikke hadde hørt om denne sprayen da! Men det er kanskje som di sier fordi det er en byveterinær..... Jeg selv bor på landet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå