Gå til innhold

Isjas?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har tidligere spurt dere om råd ang ryggplager grunnet skjevt bekken. Men en annen ting jeg lurer på er om det er normalt med smerter i beina (da mener jeg rumpa, låret, leggen og noen ganger ankelen) også pga bekkenet? For min del begynte plagene for ca 1 år siden, og legen min satte kortisonsprøyte i korsryggen på meg fordi han trodde det kunne være en betennelse. Dette var altså før jeg fikk konstatert skjevt bekken. Jeg mener å huske at han også snakket om isjas, nettopp på grunn av disse smertene i beina.. jeg var fin i hele sommer, men nå er det tilbake for fullt igjen.

Det gjør mest vondt om kvelden, jeg kjenner liksom at det bygger seg opp, og neste morgen er jeg kjempestøl i tillegg til smertene. Merkelige greier.. som jeg har sett at andre her inne nevner så er det vankelig å gå til fastlegen sin med ryggproblemer, synes bare man blir sendt hist og pist... Så derfor vil jeg gjerne slippe en sånn runde til...

Kan jo nevne at det nesten føles ut som kramper til tider.. Fryktelig slitsomt!! trenger råd!! evt bare å vite at noen andre har det som meg!!! :cry:

Gjest Lilleulv
Skrevet

Hm det kan jo høres litt ut som prolaps? isjas er vel egentlig forstadiet til prolaps. Har du vært hos naprapat med det skeive bekkenet ditt? Jeg holdt på med fysioterapi i årevis, men etter et par besøk hos naprapat var jeg rett og fin :)

Skrevet
Hm det kan jo høres litt ut som prolaps? isjas er vel egentlig forstadiet til prolaps. Har du vært hos naprapat med det skeive bekkenet ditt? Jeg holdt på med fysioterapi i årevis, men etter et par besøk hos naprapat var jeg rett og fin :)

tror ikke det er prolaps. var til både røntgen og MR for et år siden og de fant ingenting. etter det var jeg hos en osteopat (det var han som sa jeg hadde skjevt bekken). Men har du fått rettet på bekkenet ditt? trodde ikke det gikk an jeg. osteopaten ba meg bare tøye og tøye og tøye... hehe, han sa det var det eneste som kunne gjøres..

Gjest Lilleulv
Skrevet
tror ikke det er prolaps. var til både røntgen og MR for et år siden og de fant ingenting. etter det var jeg hos en osteopat (det var han som sa jeg hadde skjevt bekken). Men har du fått rettet på bekkenet ditt? trodde ikke det gikk an jeg. osteopaten ba meg bare tøye og tøye og tøye... hehe, han sa det var det eneste som kunne gjøres..

Ja jeg tror da det!! men kanskje det ikke var skjevt på samme måte som ditt da eller? kunne vært verdt å prøve naprapat på deg da? de er ganske rå på sånne ting. hvor i landet bor du?

Skrevet

i akershus. er ikke riktig sikker på hva som er forskjellen på alle disse spesialistene jeg.. men kan jo alltids prøve det ut! hehe, er åpen for det meste så lenge jeg slipper å ha vondt!

Gjest Lilleulv
Skrevet
i akershus. er ikke riktig sikker på hva som er forskjellen på alle disse spesialistene jeg.. men kan jo alltids prøve det ut! hehe, er åpen for det meste så lenge jeg slipper å ha vondt!

Tro meg, jeg har hatt så vondt at jeg ikke kunne sitte normalt... Dette her er mirakelmannen: www.rygg.no virkelig verdt å prøve :)

Skrevet

Isjassmerter er ofte strålinger fra rumpa og nedover i foten som gjør at du nesten kneler. Det kommer av at det er noe som trykker på isjas nerven din. Prolaps kan for eskempel være årsaken til det.

Skrevet
Tro meg, jeg har hatt så vondt at jeg ikke kunne sitte normalt... Dette her er mirakelmannen: www.rygg.no virkelig verdt å prøve :)

hmm.. vet du sånn ca hva det koster eller?

Gjest utlogget
Skrevet

Jeg har hatt de samme problemene, men har ikke skjevt bekken. Legen henviste meg til kiropraktor som mente at det er en tverrgående muskel nederst på rumpa som forårsaker smertene. Jeg sitter alltid med bena i kryss (ene benet over det andre), og kiropraktoren sa at det kan være årsaken.

Jeg ble oppfordret til å ta noen øvelser, blant annet med en treningsball. Og selvsagt å slutte å sitte med bena i kryss...

Før jeg kom til han, var det en annen lege som sa at mot akutte isjassmerter, hjelper det å sitte minst mulig, gå i ulendt terreng, og ligge med bena støttet med puter slik at de ligger litt høyt.

Gjest Lilleulv
Skrevet
hmm.. vet du sånn ca hva det koster eller?

500 kr gangen. og hos han så får man resultater allerede etter 1. gang

• 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg ser det er lenge siden det ble skrevet noe her, men tenkte bare jeg skulle si at jeg synes det hørtes veldig ut som prolaps egentlig. Jeg hadde en mellomstor prolaps for to år siden, og det begynte med at smerter kom krypende utenat jeg tenkte at det var noe galt på en måte. På en laaang biltur ble det plutselig helt uutholdelig å sitte i bilen og jeg måtte flytte på meg hele tiden. Det er klassisk at det strømmer nedover bena og også rumpa. Klarte ikke sitte på flere månder egentlig, men å sitte på knærne gjorde ikke vondt. Men det er helt feil at man MÅ operere prolaps altså. Før tenkte man at en person med prolaps var hemmet for livet omtrent. Jeg gikk til kiropraktor som knakk opp et par ganger samtidig som jeg fikk noen ryggøvelser (som jeg helt ærlig har vært veldig dårlig med å gjøre etter smertene forsvant). Av og til tror jeg det kommer tilbake siden jeg kjenner litt murring, men det har ikke det heldigvis!

Huff, merkelig hvordan innleggene mine alltid blir så lange... jaja, hvis noen leser dette, så ville jeg bare si at: prolaps kan gjøre fryyyktelig vondt og være plagsomt, men med riktig behandling (ikke nødvendigvis operasjon) blir man ofte bra igjen!

Ha en fin dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...