Gjest Gjest_Kristine_* Skrevet 25. januar 2008 #1 Del Skrevet 25. januar 2008 Hei! Jeg er ei jente på 21år. Har den siste måneden vært plaget med smerter på høyre side av magen/underlivet og smerter på samme sted ved samleie. Det ble i går påvist en cyste på høyre eggleder som er på størrelse med et lite egg(4,5cm lengde, ca 2,5-3cm bredde/høyde). Gynekologen vil at jeg skal utføre kikkhullsoperasjon i og med at jeg har konstante smerter og har hatt det såpass lenge. Jeg har ikke brukt hormonell prevensjon siste 2 årene, regelmessig mens, men mye problemer med illeluktende utflod. Har siden barn hatt mye problemer med urinveisinfeksjoner og nyrebekkenbetennelser. Jeg er naturligvis veldig nervøs for å operere, mest av alt fordi jeg leser rundt omkring på nettet av eggstokk og eggleder kan bli fjernet ved disse inngrepene. Er dette vanlig? Pleier de å fjerne eggstokk og eggleder i tilfeller som mitt? Og er det noen fare for at dette kan være ondartet? På ultralyden så cysten helt sort ut og forholdsvis glatt i kantene. Håper noen kan har noen fornuftige svar.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2008 #2 Del Skrevet 26. januar 2008 Hvis cysten er så stor at den har "sprengt" i stygger eggstokken fjerner de eggstokken, fordi de mener det ikke er vits å ha en eggstokk som er ødelagt. Det er alltids en fare for at det kan være ondartet, men det vet de ikke før de får undersøkt cysten etter operasjon. Tror det er Radiumhospitalet de sender den til. Det at den er forholdsvis glatt i kantene er et godt tegn for at den kan være godartet. Det er vondt å gå rundt og være usikker med tanke på dette. Men snakk skikkelig med kirurgen på forhånd, og si at du ikke vil de skal fjerne noe hvis det ikke er strengt tatt nødvendig. Selve operasjonen går nok helt greit. Jeg ble lagt i narkose og følte meg ganske ok samme kveld. Det eneste ubehaget jeg opplevde i ettertid var pga. "lufta" de fylte meg med før inngrepet (jeg var i narkose). De blåser magen opp som en ballong for å komme lettere til. Så de neste dagene følge jeg meg så stål i magen som om jeg skulle ha tatt 5 000 situps. Hadde faktisk vondt helt opp tl sklderen, og hadde litt problemer med å løfte. Er viktig at du blir sykemeldt noen dager etterpå. Lykke til. dette går nokk helt greit, og husk å sørre legen om alt du lurer på. Er du redd, så sier du det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLuna Skrevet 26. januar 2008 #3 Del Skrevet 26. januar 2008 Hei! Jeg er ei jente på 21år. Har den siste måneden vært plaget med smerter på høyre side av magen/underlivet og smerter på samme sted ved samleie. Det ble i går påvist en cyste på høyre eggleder som er på størrelse med et lite egg(4,5cm lengde, ca 2,5-3cm bredde/høyde). Gynekologen vil at jeg skal utføre kikkhullsoperasjon i og med at jeg har konstante smerter og har hatt det såpass lenge. Jeg har ikke brukt hormonell prevensjon siste 2 årene, regelmessig mens, men mye problemer med illeluktende utflod. Har siden barn hatt mye problemer med urinveisinfeksjoner og nyrebekkenbetennelser. Jeg er naturligvis veldig nervøs for å operere, mest av alt fordi jeg leser rundt omkring på nettet av eggstokk og eggleder kan bli fjernet ved disse inngrepene. Er dette vanlig? Pleier de å fjerne eggstokk og eggleder i tilfeller som mitt? Og er det noen fare for at dette kan være ondartet? På ultralyden så cysten helt sort ut og forholdsvis glatt i kantene. Håper noen kan har noen fornuftige svar.. At cysten er sort på ultralyd betyr at den er væskefylt, altså nesten 100% sikkert godartet! Så vidt jeg vet er en cyste på din størrelse i grenseland for hva man pleier å operere, men siden du har hatt smerter forstår jeg at det er indisert. Siden dette ikke er en livstruende, men heller en ganske uskyldig (men plagsom for deg) tilstand, så vil nok kirurgene etterstrebe å bevare eggstokken og egglederen din. Selvfølgelig kan det forekomme komplikasjoner som gjør at dette bli nødvendig, men jeg vil tror at dette er sjelden. Hadde det vært en kreftsvulst, ville det vært annerledes. Men alt dette er slike spørsmål du burde stilt til legen, eller som hun uoppfordret burde ha opplyst deg om da det ble bestemt å operere. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2008 #4 Del Skrevet 26. januar 2008 Jeg var i samme situasjon som deg for et par år siden. Jeg hadde en cyste på ca samme størrelse som deg (litt mindre) på den ene egglederen, og gikk gjennom en kikkhullsoperasjon et par uker etter ultralyden som påviste cysten. Operasjonen ble foretatt ved mitt lokalsykehus, og gikk veldig greit. Kom inn fastende om morgenen, ble operert i full narkose i tolv-tiden, dro hjem ca kl fem - uten behov for smertestillende. Var sykemeldt en uke i etterkant. Jeg måtte fjerne egglederen pga cysten. Når de er såpass store har de på sett og vis ødelagt egglederen, og selv om det var en liten sjanse for at den fremdeles ville fungere (at jeg kunne bli gravid) ville det mest sannsynlig blitt svangerskap utenfor livmor, og det er en sjanse som er like greit å utelukke. Det er som regel ikke noe behov for å fjerne eggstokken samtidig. MEN - så lenge du har eggleder og eggstokk på den andre siden intakt, har dette ingenting å si for mulighetene dine til å bli gravid på "vanlig" måte :-D Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Kristine_* Skrevet 26. januar 2008 #5 Del Skrevet 26. januar 2008 Tusen takk for beroligende svar Det er fint å ha et sted man kan få informasjon når ingen i min nære krets kan hjelpe. Men har ett spørsmål til. Har ikke tenkt noe særlig over dette før i dag, men den siste måneden har jeg vært mye syk. Forkjølelse, kvalme og oppkast, smertene i underlivet, den illeluktende utfloden, mye ryggsmerter (sistnevnte er jeg ikke altfor skeptisk på da jeg har ryggproblemer), konsentrasjonsvansker, føler meg veldig trett og uopplagt hele tiden og har ca 1 grad for mye i feber. Mao føler meg dårlig, og det har vært sånn siste måneden etter at smertene dukket opp. På urinprøve for 3 uker siden hadde jeg mye bakterier i urinen, men ingen andre tegn på urinveisinfeksjon. Er dette noe som kan ha sammenheng med cysten? Er det vanlig at man blir så dårlig? Eller er det mulighet for at cysten kan være betent e.l.? Jeg tenkte å ta en tur til legen på mandag nå som jeg har alle "fakta" angående cysten osv, men håper likevel på noen svar før det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLuna Skrevet 26. januar 2008 #6 Del Skrevet 26. januar 2008 Tusen takk for beroligende svar Det er fint å ha et sted man kan få informasjon når ingen i min nære krets kan hjelpe. Men har ett spørsmål til. Har ikke tenkt noe særlig over dette før i dag, men den siste måneden har jeg vært mye syk. Forkjølelse, kvalme og oppkast, smertene i underlivet, den illeluktende utfloden, mye ryggsmerter (sistnevnte er jeg ikke altfor skeptisk på da jeg har ryggproblemer), konsentrasjonsvansker, føler meg veldig trett og uopplagt hele tiden og har ca 1 grad for mye i feber. Mao føler meg dårlig, og det har vært sånn siste måneden etter at smertene dukket opp. På urinprøve for 3 uker siden hadde jeg mye bakterier i urinen, men ingen andre tegn på urinveisinfeksjon. Er dette noe som kan ha sammenheng med cysten? Er det vanlig at man blir så dårlig? Eller er det mulighet for at cysten kan være betent e.l.? Jeg tenkte å ta en tur til legen på mandag nå som jeg har alle "fakta" angående cysten osv, men håper likevel på noen svar før det.. At du har bakterier i urinen ville jeg ha undersøkt på nytt og fått behandlet. Det er veldig lite trolig at dette har noe med en evt betent eggstokk å gjøre, siden dette er to forskjellige systemer. Men de andre symptomene dine kan tyde på at du har en slags infeksjon i kroppen. Hvis du skal til legen på mandag, så kan du spørre om du kan få tatt en CRP for å sjekke om den er forhøyet (tegn på pågående infeksjon). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Panama Skrevet 25. juni 2008 #7 Del Skrevet 25. juni 2008 Hei Kristine og dere andre! Jeg har siden januar hatt en cyste på ene eggstokken min, og var hos legen min i dag for å sjekke utviklingen. Cysten var ikke like stor lenger, men jeg har forsatt symptomer som smerter i høyre side ( der cysten sitter) og illeluktende blodig utflod. Han konkluderte da med at jeg skulle ta en kikkhullsoperasjon, for å sjekke om egglederen min har tatt skade av cysten. Jeg gruer meg, og lurer derfor på hvordan det gikk med operasjonen din, Kristine, måtte du fjerne egglederen? Andre komplikasjoner, smerter i ettertid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2008 #8 Del Skrevet 22. desember 2008 Hvordan oppdager de cystene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devana Skrevet 22. desember 2008 #9 Del Skrevet 22. desember 2008 Hvordan oppdager de cystene? Oftest via ultralyd av egstokkene. MR av underlivet kan også vise cyster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå