Gå til innhold

Lungemos!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har nok ikke hørt om det fordi jeg har funnet opp ordet selv! :sjarmor:  

:ler: Regnet med det var noe sånt. Da vil jeg kalle meg lungemosianer eller innmatianer - det bør vel gå greit det da...?

Gjest Starya
Skrevet

Levepostei går ihvertfall greit. :rodme:

Altså.. Blodpudding er jo ikke så verst, da. Godt stekt med en knert sirup på.. :Hehe:

Da jeg var barn elsket jeg blodpannkaker (jepp, pannekaker med blod i), jeg hadde en tante med en liten gård, og når det spruter blod på bonden, drypper det videre på slekta. :ler: :o

Skrevet
Lungemos er noe som bare slemme barn får til middag.

Minnie

Enig med DU!!!!!!!!!!!!

Skrevet

det var da mange pripne frøkner her da.... :ler:

Men nå har lungemos veldig lite med lunger å gjøre da.... i motsetning til annen invollsmat... :wink:

Skrevet

:ler: næh!.... Javel da...

:sjarmor:

Lungemos er ikke laget av lunger. Og jeg veit om mange som ikke kan spise det kun pga navnet: de har aldri smakt det... Altså prippenhet.... :wink::briller:

Gjest Starya
Skrevet

Skulle det liksom forestille et informerende innlegg? PføY! Du kan da bedre enn det der! :fy:

Skrevet

stønn... 8)

Lungemos er oppmalt kjøtt fra ku og gris... OK?

Gjest Starya
Skrevet

Ok, jeg har tatt saken i egne hender.

På kokk.no står følgende:

Brissel og hjerner regnes som delikatesser i andre land, jur kan bli velsmakende pålegg, og lunger kjenner vi fra lungemos, som tidligere var en typisk rett i slaktetiden. Både lungemos og blodmat lages nå ferdig og selges fra kjølediskene.

På totenkjøtt.no står følgende:

Stort sett samme ingredienser som i plukkfinke, men er et litt "grovere" og mørkere produkt.

Samme bruksområde.

Ingredienser:Ingredienser: Svinekjøtt, storfekjøtt, kraft, svor, løk, salt og krydder.

Om plukkfinke:

Et populært produkt som består av forskjellig innmat fra storfe og svin. Leveres i små biter, som kan varmes i en kjele eller stekes i panne.

Plukkfinken har en "bløt kjøttdeigkonsistens" når det blir varmet opp, og er meget god på smak. Serveres ofte med nykokte poteter.

:forvirra:

Gjest Starya
Skrevet

Lasse: svaret ditt var kjedelig og ikke utfyllende nok. OK?

Skrevet

Jeg er da ALDRI morsom da!!! ..... ??? :wink:

Den lungemosen du kjøper i butikken er oppmalt kjøtt av storfe og gris samt krydder etc. Kjøttet er av slik kvalitet at de ikke får solgt det som indrefilet eller ytrefilet.... :wink:

Det er mye sener der, og annet tredjesortkvalitet...

Kjøtt er det samme som muskler. Lunger er ikke muskler.

så mye som dyra røyker nå til dags er det ikke tilrådelig å spise mat laget av lunger lengre. Derfor rådes man å heller gi dem snus.

I mellomtiden lages dagens juksemos av annet rusk og rask- som er sundt og godt!

Ok?

Skrevet

*kremt*....

Mange som har dyr som røyker siden det ikke blir kommentert?... :-?

Skrevet

På kokkeskolen jeg gikk på ble det laget lungemos på pizza en dag.

Elevene ble rasende!!!! :murvegg:

Det ble ikke gjort igjen :ler:

Skrevet
(Jeg er fisketarianer dvs spiser ikke fisk /sjømat :wink: . Alle synes det er rart, men ingen synes det er rart med folk som ikke spiser kjøtt.)

En liten digresjon..

Å kalle deg for fisketarianer når du ikke spiser fisk blir helt feil. I såfall skulle en vegetarianer være en som ikke spiser grønsaker, og det stemmer jo ikke. Har hørt ordet fisketarianer brukt om de som ikke spiser andre animalske produkter enn fisk, noe som som er mere korekt, men det er så vidt jeg kjenner til ikke egentlig et norsk ord.

Forøvrig kjenner jeg flere som ikke spiser fisk (men spiser kjøtt). Desverre mere og mere vanlig, sa fisk er sunnt, og dessuten mere ressursøkonomisk enn kjøtt. Min erfaring er at mange som ikke "liker" fisk bare ikke har fått den tilberedt på riktig måte.

Gjest Poirot
Skrevet
men det er så vidt jeg kjenner til ikke egentlig et norsk ord.  

Les innlegget jeg skrev etterpå...... :kul:

Skrevet

Les innlegget jeg skrev etterpå...... :kul:

Jeg så det. Du er nok ikke den enste som har "funnet på" det ordet. Men den logiske betydningen av ordet (selv om det egentlig ikke finnes) er altså en som ikke spiser kjøtt men bare fisk og grønsaker.

Gjest Poirot
Skrevet

Jada jada jada jada jada jada.

Makan til mas!

Skrevet

Jøss??? Tiritabel i dag...? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...