Gå til innhold

Lungemos!!

Gjest Starya

Anbefalte innlegg

Gjest Starya

Kan noen forklare meg følgende:

Hvordan spiser man lungemos (tilbereding). Hva slags konsistens har det? Smak? Tilbehør?

Guttungen spurte meg om dette på sengekanten i kveld, og jeg hadde ingen aning. Vi fabulerte vilt rundt emnet, og jeg kan love at jeg ikke var sulten da jeg gikk derfra... :roll:

Noen som kan opplyse oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Starya

her er de mulige varianter jeg og ungen kom med, merk at vi ikke var sikkre på om innholdet in den "pølsa" i butikken var forholdsvis fast eller kremete.

Stekt i skiver med ketchup og pommes frites.

Stekt i skiver med sirup.

I skål med vaniliesaus til.

Fyll i pannekaker.

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lungemos "smelter" (og blir bløtt og ruglete) når du for eksempel "steker" det i stekepanne...

Høres verre ut enn det smaker, men er ikke akkurat en delikatesse... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde
Lungemos er noe som bare slemme barn får til middag.

Minnie

Javel....da er nok jeg frykelig slem!

Lungemos er rett og slett godt!

Jeg steker den i panne (slang oppi en god klatt margarin) til den er fin og nesten rød på fargen og får litt "stekeskorpe" under, rør godt med jevne mellomrom. Serveres med gulrotstuing og kokte poteter. Det er fett, det er mektig - og det er godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skjønner, Minnie er ikke ordentlig oppdratt. Bare dårlig oppdratte barn sier at mat er ekkelt.

Lungemos har jeg forresten aldri smakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha lungemosen i en gryte og varm den på svak varme. Serveres med masse revne gulrøtter og kokte poteter. Sånn gjøres det iallfall her i huset og vi synes det er kjempegodt!

Ungene liker det også enda de ikke er slemme...... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scampi

Lungemos er kjempegodt med nykokte mandelpoteter, en smørklatt til potetene og gulrøtter ved. En annen ingrediens som setter en spiss på mosen er kongsgress. Verdt et forsøk! Spises også med flatbrød til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Jeg leser innleggene til de som gjerne spiser lungemos. Jeg prøver velvillig å forestille meg at det ser litt mer appetittelig ut enn i butikken. Ser for meg det fristende tilbehøret (gulrot er nam i alle former), tenker meg smaken... Nei. Det vrenger seg i meg hver jævla gang.. :o

Jeg tror nok dette er en rett som skal få forbli mystisk for meg. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale

Hel lever, lungemos, leverkaker- æsj, det vrenger seg i magen bare jeg tenker på det!

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grøss... Det er noen ting som bare forblir uprøvd her i livet. Lungemos er definitivt en av dem! Tenk å kalle en matrett for det da!! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Bodde i kollektiv med en jente som spiste det hele tiden. Vi hadde stort kjøkken, men ikke f om jeg var i nærheten før alt var vasket opp. Skulle vært forbudt!!

Men så har jeg også vært meget kresen i min oppvekst, har bla kastet opp på tallerknen i en alder av 12 pga noe fiskegreier...

(Jeg er fisketarianer dvs spiser ikke fisk /sjømat :wink: . Alle synes det er rart, men ingen synes det er rart med folk som ikke spiser kjøtt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg er fisketarianer dvs spiser ikke fisk /sjømat :wink: . Alle synes det er rart, men ingen synes det er rart med folk som ikke spiser kjøtt.)

Det har jeg aldri hørt om før! Er det fordi du ikke liker fisk eller synes du synd på fisken (en gladlaks bør forbli glad...)? :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Det har jeg aldri hørt om før! Er det fordi du ikke liker fisk eller synes du synd på fisken (en gladlaks bør forbli glad...)?  

Du har nok ikke hørt om det fordi jeg har funnet opp ordet selv! :sjarmor:

Er pga den gode grunnet at da jeg var liten sa de store barna på lekeplassen at fisk var vondt. HELT SANT og idiotisk!

Spiser i selskap og har ikke med prinsipper å gjøre (selv om jeg ikke fisker pga synd på fisken). Svelger evt reker hele, eller gir de til sidemann. De blir særlig glade for kreps!

:ler: Og jeg har begynt å innse at laks og ørret, samt kanskjell med syrlig saus kan være helt greit... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...