Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen

Dette er sikkert et usedvanlig dumt spørsmål, men hvor i all verden er slutten på skambeinet, og hvor kan jeg kjenne etter om livmoren er blitt større. Det er jo så mange som snakker om at de kjenner livmora utenpå magen, men jeg kjenner ingenting. Kanskje det bare er fordi jeg ikke vet hva jeg skal kjenne etter og hvor.

Håper noen kan forklare litt for uopplyste meg.

På forhånd takk alle sammen som gidder å svare.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Livmoren din vil du først kjenne like over skambenet, som en ballong. Og så vokser den seg sakte men sikkert oppover mot navlen. Når du er høygravid vil toppen av livmoren din nå helt opp til brystbenet, men da har du nok kjent den for lenge siden :D .

Jeg tror jeg begynte å kjenne min da jeg var ca 14 uker på vei.

Slanke damer kjenner den nok tidligere enn overvektige damer.

Når man måler livmoren hos legen/jordmora, måler man fra toppen av skambenet og opp til toppen av livmoren. Man må klemme ganske hard for å finne toppen av livmora tidlig i svangerskapet.

Skrevet
der skambeinet slutter (omtrent midt mellom skrittet og navlen).

Hæ? Er du virkelig skapt sånn? Tuller du? Skambeinet mitt slutter midt i kjønnshårene det. Har du virkelig bein til opp midt mellom skrittet og navlen???

Skrevet

Mulig jeg har lenger kropp enn gjennomsnittet, men skambeinet mitt rekker ikke lenger opp enn ca 1/6 - 1/5 opp mot navlen fra skrittet i hvertfall. :lol:

Skrevet

Kanskje det er navlen min som står høyt? :lol:

Skrevet

Hei!

Skambeinet er ikke så lett å finne, iallefall ikke for meg.... slev om jeg er slank!

Jordmor viste meg hvor det var når jeg var 13 uker på vei- men hun presset HARDT. nå er jeg 18 uker på vei og tror jeg kjenner det..... :roll: Er ikke så opptatt av det, babyen sparker og alt ser ut til å være bra inne i der. Snakk med lege eller jordmor, så viser de deg skambenet dit...

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Kjære dere, skambeinet er der du blir øm hvis du har en mann som

"tar i veeeldig" når dere har sex!

Jeg hadde en sånn kjæreste en gang og jeg hadde blåmerker!!

Altså:

Når du har funnet skambeinet ditt tar du tommelfingeren din og peker inn mot magen. Føl deg ned til du treffer skambeinet. Gå tre-fire cm opp og press lett innover.

Kjenner du noe hardt der, er det livmoren din som vokser. Hvor tidlig du kan kjenne det kommer an på om du har en såkalt normal livmor, eller om den er foroverbøyd eller bakoverbøyd. Det sier seg selv at dersom livmoren din er bakoverbøyd tar det lengre tid å finne den, men dette bør du allikevel klare rundt 13-14 uker.

Klem fra Anitacath - barnepleier

Skrevet

Det jeg alltid har lurt på er; hvor er urinblæra hen i forhold til alt dette egentlig?

(Jeg klarer ikke å sove dersom jeg må det minste på do, derfor klemmer jeg alltid rett over skambeinet for å kjenne etter om jeg "må" på do...)

Er urinblæra nederst?

Skrevet

Urinblæren ligger mellom livmoren og skambenet, og urinen kommer jo ut ved skjedeinngangen,

rett nedenfor klitoris og ovenfor skjedeinngangen.

Når man skal på utvendig ultralyd tidlig i svangerskapet er det derfor en fordel å ha full urinblære slik at blæren presser livmoren litt opp. Og derfor må man tisse hundre ganger om dagen når man er høygravid, fordi den tunge livmoren presser på urinblæren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...