Gjest TS Skrevet 25. januar 2008 #1 Skrevet 25. januar 2008 Hei Eg har to perser katter, som har fått en del knuter i pelsen. Lurer på om eg kan barbere dei sjølv? Noen som har prøvd dette, eller har noen tips å komme med?
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2008 #2 Skrevet 25. januar 2008 Veldig vanskelig å barbere. Det setter seg hår i maskina. Bruk pudder og riv flokene for hånd fra hverandre. Så grer/drar dere ut klumpene etterpå.
Wildy Skrevet 25. januar 2008 #3 Skrevet 25. januar 2008 Jeg har en blanding av perser og skogkatt ,og han får nå utover våren masse floker i vinterpelsen. Vi børster hver dag, men noen knuter må klippes vekk. Når han begynner å røyte for alvor er det på tide med vårklippen så snart temperaturen ute tillater det. Da klipper jeg vekk nesten alt på sidene,brystet og under haka. Skal du klippe, vær forsiktig! Begynn ytterst og klipp deg innover. Jeg pleier å sette en kam under flokene slik at jeg er sikker på å ikke klippe i huden.
spezitas Skrevet 25. januar 2008 #4 Skrevet 25. januar 2008 Skal du barbere kattene dine, anbefaler jeg deg å ta dem med til veterinæren og få gjort det under narkose. Jeg kjenner flere perseroppdrettere som har gjort dette med greit resultat. Barbering hjemme kan være veldig traumatisk for katten, og du kan skremme den for resten av livet, spesielt om du bruker barbermaskin. Det er også fort gjort å klippe feil om katten ikke ligger bom stille. Er det bare noen få pelsknuter, kan man kjøpe en slags pelskniv hos dyrehandler. Det er en liten kam med kniv mellom tennene, som skal skjære av knutene. Jeg ville ikke brukt saks annet enn å stusse helt ytterst i kantene hvor man er helt sikker på at man ikke klipper i skinnet.
liv Skrevet 26. januar 2008 #5 Skrevet 26. januar 2008 Vi var hos dyrlegen og fikk bedøvelse, tok med katten hjem og barberte. Betalte 100 kr for bedøvelsen
Gjest Skrevet 28. januar 2008 #6 Skrevet 28. januar 2008 Hvor lang tid tar det sånn ca før pels vokser ut igjen? Småpusen skal mest trolig på utstilling i oktober, og jeg vurdere sterkt å klippe han når varmen kommer pga han er langhåret, innekatt og det blir grusomt varmt her inne om sommeren..
DDuck Skrevet 29. januar 2008 #7 Skrevet 29. januar 2008 Hvor lang tid tar det sånn ca før pels vokser ut igjen? Småpusen skal mest trolig på utstilling i oktober, og jeg vurdere sterkt å klippe han når varmen kommer pga han er langhåret, innekatt og det blir grusomt varmt her inne om sommeren.. Katten din klarer fint selv å finne seg skygge eller en kjøligere plass å legge seg... ha oppe vinduene i lufte-stilling slik at det er frisk luft i huset hele tiden og gjerne slik at det såvidt blir gjennomtrekk... men det nytter ikke å klippe katten kortere! Du må helt inn til huden og tynne ut pelsen isåfall, men det vil jeg ikke anbefale deg... enten det eller slipp ut katten Tar bra mange mne før pelsen vokser helt ut igjen...
Gjest TS Skrevet 29. januar 2008 #8 Skrevet 29. januar 2008 Takk for svar alle sammen. Vi var hos dyrlegen og fikk bedøvelse, tok med katten hjem og barberte. Betalte 100 kr for bedøvelsen Hvilke barbermaskin brukte dere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå