Gå til innhold

Modulsofa m/sjeselong - 2000-tallets svar på nittiårenes buesalong

Anbefalte innlegg

Skrevet

På nitti-tallet skulle alle ha buesofa i skinn/skai eller stoff. Den skulle være burgunderfarget, blå, svart eller brun.

Nå er disse helt ute, de fleste har oppdaget det, og kvittet seg med dem forlengst.

For nå er det modulsofa som gjelder....og den MÅ ha sjeselong. Det er noe alle har for tiden, og de som ikke har, ønsker seg en. ....Og de må være helst være beige eller grå.

Og jeg skal være enig i at de er deilige å ligge i osv, men fine er de da ikke?

Så hvorfor henger "alle" seg på slike trender? Hvorfor vil alle ha det samme? Selv når vi vet at alle har en sånn, så vil vi ha det vi også....hvor er den selvstendige tanken, den enkeltes stil? Er det sånn at de fleste av oss har same smak? Eller henger vi oss ukritisk på moten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Så hvorfor henger "alle" seg på slike trender? Hvorfor vil alle ha det samme? Selv når vi vet at alle har en sånn, så vil vi ha det vi også....hvor er den selvstendige tanken, den enkeltes stil? Er det sånn at de fleste av oss har same smak? Eller henger vi oss ukritisk på moten?

Hvorfor noen ville ha buesofa og nå de grusomme modulsofaene med sjeselong er lang mer enn jeg begriper, men det morsomme er, som du påpeker, at alle har dem. Men likefullt opplever folk seg seom individualister på innredningssiden. Alle er spesielle, men alle handler på Ikea. :ler:

Jeg henger meg ikke på noen mote, jeg vil ha et hjem nå og jeg vil ha et hjem som er mitt. Mitt hjem er preget av livet mitt, ikke av interiørblader og møbelkataloger.

Skrevet

I mitt hjem har jeg det jeg liker - og for å si det på godt norsk driter jeg om de fleste naboene mine har det, eventuelt ikke har det... :ler: Så ergo, kjøper du modulsofa med sjeselong for at du synes det er pent, ja all ære tel deg. Kjøper du det derimot for at andre har det, eller for at de ikke har det, har du et problem - mener jeg...

Skrevet

Jeg tror ikke det er så enkelt. Jeg tror at "alle" ble ganske så lei av buesofaene fordi "alle" hadde de. Så ble modulsofaene med sjeselong introdusert: Aha - et nytt, friskt pust! Og forlokkende med stram stil i motsetning til buen, grått stoff i motsetning til skinn/skai/burgunder/blå, og sjeselong - nytt og annerledes enn den vanlige sofaformen "alle" har. Dermed løp "alle" ut og kjøpte dette. Så har vi etternølerne som bruker litt tid på å venne seg til noe nytt. De syntes kanskje disse sofaene var litt lite hjemmekoselige i starten og tviholdt på kosehjørnet sitt. Men etterhvert som de har blitt vant til å se de stramme, grå sjeselongene, har de lært å like dem, og de har begynt å skjønne at de er forferdelig "utdatert" med den blå stoffbuen sin.

Jeg tror ærlig talt ikke det finnes mange som syns stramme sjeselongsofaer er stygt men som likevel kjøper det fordi det er "in". Jeg tror heller det er slik at "alle" går lei det som tidligere var "in" og at "alle" omfavner det nye alternativet. En annen ting er at slike modulsofaer har blitt ganske heftig markedsført, og man trenger ikke skamme seg over å være påvirkelig for reklame og trender.

Jeg tror også det er forskjell på hvor interiørbevisst folk er. Noen er uhyre opptatt av design og interiør og har en stilsikker smak. Andre er ikke så opptatt av det, og er mer "go with the flow" og ergo mer påvirkbare fordi de ikke har et så veldig bevisst forhold til interiør.

Det samme kan vel sies om klær? Noen bruker enormt tid og ressurser på klær og på å utvikle sin personlige stil og smak, mens andre er mest opptatt av å se "nogenlunde ok ut" og bevisst på å ikke være totalt umoderne, uten at det er den helt store interessen.

Hilsen Kosemose med vinkelsofa i mørk grå ull + en skinnsofa som er genial å sove foran tv'n i :)

Skrevet
Jeg tror ikke det er så enkelt. Jeg tror at "alle" ble ganske så lei av buesofaene fordi "alle" hadde de. Så ble modulsofaene med sjeselong introdusert: Aha - et nytt, friskt pust! Og forlokkende med stram stil i motsetning til buen, grått stoff i motsetning til skinn/skai/burgunder/blå, og sjeselong - nytt og annerledes enn den vanlige sofaformen "alle" har. Dermed løp "alle" ut og kjøpte dette. Så har vi etternølerne som bruker litt tid på å venne seg til noe nytt. De syntes kanskje disse sofaene var litt lite hjemmekoselige i starten og tviholdt på kosehjørnet sitt. Men etterhvert som de har blitt vant til å se de stramme, grå sjeselongene, har de lært å like dem, og de har begynt å skjønne at de er forferdelig "utdatert" med den blå stoffbuen sin.

Jeg tror ærlig talt ikke det finnes mange som syns stramme sjeselongsofaer er stygt men som likevel kjøper det fordi det er "in". Jeg tror heller det er slik at "alle" går lei det som tidligere var "in" og at "alle" omfavner det nye alternativet. En annen ting er at slike modulsofaer har blitt ganske heftig markedsført, og man trenger ikke skamme seg over å være påvirkelig for reklame og trender.

Jeg tror også det er forskjell på hvor interiørbevisst folk er. Noen er uhyre opptatt av design og interiør og har en stilsikker smak. Andre er ikke så opptatt av det, og er mer "go with the flow" og ergo mer påvirkbare fordi de ikke har et så veldig bevisst forhold til interiør.

Det samme kan vel sies om klær? Noen bruker enormt tid og ressurser på klær og på å utvikle sin personlige stil og smak, mens andre er mest opptatt av å se "nogenlunde ok ut" og bevisst på å ikke være totalt umoderne, uten at det er den helt store interessen.

Hilsen Kosemose med vinkelsofa i mørk grå ull + en skinnsofa som er genial å sove foran tv'n i :)

Vet du, dette tror jeg du har helt rett i:)

Gjest puselabb
Skrevet
På nitti-tallet skulle alle ha buesofa i skinn/skai eller stoff. Den skulle være burgunderfarget, blå, svart eller brun.

Nå er disse helt ute, de fleste har oppdaget det, og kvittet seg med dem forlengst.

For nå er det modulsofa som gjelder....og den MÅ ha sjeselong. Det er noe alle har for tiden, og de som ikke har, ønsker seg en. ....Og de må være helst være beige eller grå.

Og jeg skal være enig i at de er deilige å ligge i osv, men fine er de da ikke?

Jeg synes de er veldig fine! Men det kan jo hende jeg synes det fordi jeg blir påvirket av trenden da... Har derimot ALDRI synes noe om buesofaer.

Skrevet

Jeg syns mange ser billige ut jeg.

Men ikke den jeg har selv, og billig var den heller ikke.

Kjøpte den fordi den er pen, og fordi den ikka tar like stor plass som de 2 pluss 3 sofaene vi hadde før. Rommet ser litt åpnere ut. Samtidig som det er plass til like mange.

Når det gjelder det trendmessige så er det vel alltid noen som har føler de har behov for å påstå at man selv ikke blir påvirket av reklame, noe som jeg overhodet ikke tror stemmer for et eneste menneske som lever i et verdenssamfunn.

Gjest Gjest_Maren_*
Skrevet

Jeg vil ha noe som er både pent og behagelig - enten det gjelder møbler eller klær. Derfor har jeg gått til anskaffelse av en Stressless-sofa i vaniljefarget skinn med en diger hjørnedel .. Jeg har aldri hatt en bedre sofa før i hele mitt liv - den er en drøm og jeg driter en lang marsj i om den er in eller ut .. Prisen var langt over femti tusen - men den er verd hver krone. "Nå kan du sitte som en dronning", sa han som var her og satte den opp .. og jeg føler meg virkelig som en dronning i hjørnet mitt :ler:

Skrevet
Jeg syns mange ser billige ut jeg.

Men ikke den jeg har selv, og billig var den heller ikke.

Kjøpte den fordi den er pen, og fordi den ikka tar like stor plass som de 2 pluss 3 sofaene vi hadde før. Rommet ser litt åpnere ut. Samtidig som det er plass til like mange.

Når det gjelder det trendmessige så er det vel alltid noen som har føler de har behov for å påstå at man selv ikke blir påvirket av reklame, noe som jeg overhodet ikke tror stemmer for et eneste menneske som lever i et verdenssamfunn.

Klart alle blir påvirket av reklame, i større eller mindre grad. Men når det gjelder mer varige ting som møbler, prøver jeg å se litt fram i tid. For når møbler først er kommet i hus, så blir de der lenge.

Derfor har jeg satset på en mer klassisk stil, som jeg kan bygge på over tid.

Foreldrene mine gjorde det samme. De kjøpte to salonger for ca 20 år siden. De sofaene holder faktisk fint ennå, har aldri vært umoderne, fordi de har en klassisk og spesiell stil.

Skrevet (endret)

.......

Endret av Asti
Skrevet

Heh, vi er i gang med sofajakt, og ser ut til gå for en modulsofa med ... sjeselong. Evt. hjørne med 3+2. Vi har sett i prisklasser fra under 10 000 til over 80 000. Modulsofaer finnes i alle prisklasser, kan man trygt fastslå.

Grunnen til at vi ser på sofa med sjeselong, er fordi vi liker å slække på sofaen. Og da blir det mindre vridning på nakken med sjeselong.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...