Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2008 #1 Skrevet 25. januar 2008 Vi har snakket litt om å skaffe oss hund etter hvert. Jeg har aldri hatt hund før, men det jeg ser veldig mye av hos hundeeiere jeg kjenner er at det er så mye kjefting og smelling på hundene. Det er så mye "NEI!", "PÅ PLASS", "FIIIIIIDOOOO!", hard trekking i hundebåndet og lignende. Og sånn hundeeier vet jeg at jeg ikke klarer å være. Må man være sånn for å få "skikk på hunden" eller for å være en "ordentlig" hundeeier? Vi har ikke tenkt til å bruke hunden til noe annet en et kjæledyr. Ikke noe jakt, utstillinger eller avl altså. Er det noen hunderaser som man ikke må være så masete på?
Tabris Skrevet 25. januar 2008 #2 Skrevet 25. januar 2008 Man bør egentlig ikke "kjefte og smelle" på noen hunder. (Ikke mennesker heller, for den saks skyld). Så det du har sett er nok hundeiere med dårlige vaner og dårlige dager. Når det er sagt, så kan ofte en korreksjon være på sin plass. Noen hunderaser er også generelt sett tøffere enn andre, mens andre igjen er mykere. Men at de er mykere betyr ikke at de ikke trenger korreksjon, men at de ofte trenger mindre tilsnakk for å reagere. (Dette er generelt, indivudelle forskjeller finnes alltid).
la Flaca Skrevet 25. januar 2008 #3 Skrevet 25. januar 2008 (endret) Nå er jeg langt fra noen ekspert på hund. Men jeg mener at i de aller fleste tilfeller trenger man ikke bruke virkemidler som fysisk makt og hevet stemme hvis man har god kjennskap til koder og atferdspsykologi hos hund, og er konsekvent . Så det første stedet du bør starte er å kjøpe diverse litteratur som du bla. finner på Canis.no "Fra valp til voksen hund" og "Dempende signaler" hvis jeg ikke husker helt feil. Ellers så varierer det fra rase til rase hvor myke hundene er i forhold til å la seg føre av en eier. Husker en dame med en afghansk mynde som gjorde inntrykk på meg på venterommet hos vetrinæren. (Der ser man ofte mye rart). Jeg satt ved siden av dem, og etter hvert som det kom fremmede hunder inn så hadde unghunden hennes veeeldig lyst til å hilse, på alt og alle. Men med et lite blikk fra henne, eller et ord jeg nesten ikke kunne høre smalt bikkja i gulvet og ble liggende. Hver gang. Det var imponerende rett og slett. Puddelen er holdt for å være myk, lett å dressere, og vil bli ulykkelig med mye kjefting og smelling. Endret 25. januar 2008 av la Flaca
Gjest Gjest- Wheaten- Skrevet 25. januar 2008 #4 Skrevet 25. januar 2008 Å kjefte og smelle på hunden er en særdeles dårlig måte å dressere den på. Ingen hunder lærer noe konstruktivt av det, de lærer seg bare teknikker for å unngå kjeft fra eieren. Kanskje de bikkjene som trekker hardest i båndet, er de som har de mest "kjeftende" eierne? De trekker i båndet for å komme lengst mulig unna den sinte stemmen..... Det er jo store individuelle forskjeller på hunder, noen er tøffe og tåler mer. Noen er myke, og trenger en annen linje. Min tispe er veldig myk. og hun hadde blitt fullstendig kuet og nervøs av mye kjefting og korreks. Jeg jobber med positive forsterkere hele tiden, og det har gitt flotte resultater. Hun er en suveren type. Selvfølgelig sier jeg nei hvis det er noe hun ikke får lov til, men jeg brøler aldri. Hvorfor skriker forresten mange hundeeiere til hunden sin? Hunden har jo veldig god hørsel.....
CrizzBee Skrevet 25. januar 2008 #5 Skrevet 25. januar 2008 Du trenger ikke å kjefte og smelle på hunden din. Les litt om klikketrening og positiv forsterkning. De som klikketrener bruker overseing eller å ta vekk goder som straff for hunden, noe som kan være vel så effektivt som korrigering, hvis det brukes rett. Canis.no er en fin plass å starte og lese. Vær gjerne observatør på et klikkekurs før du får valpen, det lærer du utrolig mye av.
Gjest Lilleulv Skrevet 25. januar 2008 #6 Skrevet 25. januar 2008 Vi har snakket litt om å skaffe oss hund etter hvert. Jeg har aldri hatt hund før, men det jeg ser veldig mye av hos hundeeiere jeg kjenner er at det er så mye kjefting og smelling på hundene. Det er så mye "NEI!", "PÅ PLASS", "FIIIIIIDOOOO!", hard trekking i hundebåndet og lignende. Og sånn hundeeier vet jeg at jeg ikke klarer å være. Må man være sånn for å få "skikk på hunden" eller for å være en "ordentlig" hundeeier? Vi har ikke tenkt til å bruke hunden til noe annet en et kjæledyr. Ikke noe jakt, utstillinger eller avl altså. Er det noen hunderaser som man ikke må være så masete på? I alle dager :O De som konstant skriker og kjefter på sinne hunder har ikke skjønt en dritt. Hadde jeg holdt på sånn med min golden tipper jeg hun hadde blitt ødelagt, hun er en myk type hund og må oppdras med positive metoder. min erfaring er at hunder responderer bedre på positive metoder uansett. Ros all ønsket adferd på en valp, vis hunden din veien og ros masse når den gjør som du ønsker. under trening kjefter jeg ikke i det hele tatt, men dersom hunden min er ulydig i hverdagen bruker jeg et bestemt "nei", rettleder hunden og så MASSE ROS når den oppfører seg. eksempel: hunden min hater å bade. allikevel må hun vaskes innimellom. Jeg står da i dusjen og kaller på henne (stor utfordring for hunden, hunden vet hva den skal og den vil helst ikke komme. derfor gjør jeg ikke sånt før jeg vet innkalling sitter). hunden min tar noen skritt i riktig retning, men snur begynner å gå andre veien. Jeg kjefter på henne = hunden går langt vekk og gjemmer seg. ELLER: hunden tar 2 skritt i riktig retning --> jeg roser "BRAA!", hunden blir glad for ros og tar 2 skritt til = "KJEMPEBRA" og godbit. neste gang går hun inn av seg selv. hadde jeg stått der og kjefta når hun stakk ville hun aldri kommet. Tålmodighet og masse ros er nøkkelen. Ville uansett valgt "enkel" hunderase. Min golden retriever f.eks. er en utrolig lett valp å ha med å gjøre. hun er snill, rolig, lett å snakke til og førerorientert. Et godt utgangspunkt for en nybegynner. Min portugisiske vannhund var ganske krevende, men jeg kjeftet ikke spesielt mye av den grunn (var et par ganger det kokte over ja), hun responderer så mye bedre på positive metoder, men kjente meg ganske satt på prøve et par ganger
Gjest Wolfmoon Skrevet 25. januar 2008 #7 Skrevet 25. januar 2008 Mitt generelle inntrykk er vel at de som hele tiden kjefter og smeller på hundene sine, er de som aldri har hatt grundig nok grunntrening på hunden. Hvis du hele tiden må rope dekk til en hund for å få den til å ligge stille, ja så kan hunden rett og slett ikke dekk. Selvfølgelig er det noen hunder som tåler mer enn andre, lapphunden hjemme er et typisk eksempel på en hund som du kanskje må snakke litt hardt til hvis den har bestemt seg for å gjøre som den selv vil. Det betyr selvfølgelig ikke at vi kjefter hele tiden, men lar han være å adlyde en kommando vi vet han kan, så må vi bli litt strenge
Uno Skrevet 25. januar 2008 #8 Skrevet 25. januar 2008 Greia er vel å være konsekvent og bestemt, men å være sint hele tiden tror jeg bare gjør hunden utrygg på sikt...
Gjest Mea Culpa Skrevet 26. januar 2008 #9 Skrevet 26. januar 2008 (endret) En Basenji bør man visstnok ikke kjefte på. Og nå fikk jeg lyst på en ...He, he. Endret 26. januar 2008 av Mea Culpa
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2008 #10 Skrevet 26. januar 2008 Vi har snakket litt om å skaffe oss hund etter hvert. Jeg har aldri hatt hund før, men det jeg ser veldig mye av hos hundeeiere jeg kjenner er at det er så mye kjefting og smelling på hundene. Det er så mye "NEI!", "PÅ PLASS", "FIIIIIIDOOOO!", hard trekking i hundebåndet og lignende. Og sånn hundeeier vet jeg at jeg ikke klarer å være. Må man være sånn for å få "skikk på hunden" eller for å være en "ordentlig" hundeeier? Vi har ikke tenkt til å bruke hunden til noe annet en et kjæledyr. Ikke noe jakt, utstillinger eller avl altså. Er det noen hunderaser som man ikke må være så masete på? Det er enkelt å svare på spørsmålet til TS. Man trenger ikke kjefte og smelle på en hund som har fått riktig oppdragelse og riktig behandling! Det er som regel alltid eierens egen feil om han/hun må kjefte. Maser og kjaser man sånn som TS skisserer er man ingen "ordentlig" hundeier , men en heller håpløs en... Og da får man hund deretter. Og husk at en hund som "bare" skal være kjæledyr også trenger riktig oppdragelse og dresur.
Gjest Gjest_Petronella_* Skrevet 26. januar 2008 #11 Skrevet 26. januar 2008 Min cavalier forstår veldig godt når han gjør noe galt og stopper derfor øyeblikkelig om han hører at jeg kommer, om jeg kremter eller sier "nei" .. Han er en veldig uredd hund med reagerer veldig på sinte stemmer .. krangling i huset er det verste han vet - da tar han halen mellom bena og stikker og legger seg i en annen etasje til det roer seg .. Men så er det uvaner han har som jeg ikke helt klarer å venne ham av med .. bla. det at han bjeffer som besatt når visse hunden går forbi huset "hans" ... Har kjeftet på ham - men det nytter ikke - det preller bare av .. Vet ikke hvordan jeg skal få ham til å slutte med det ...
Gjest Wolfmoon Skrevet 26. januar 2008 #12 Skrevet 26. januar 2008 Min cavalier forstår veldig godt når han gjør noe galt og stopper derfor øyeblikkelig om han hører at jeg kommer, om jeg kremter eller sier "nei" .. Han er en veldig uredd hund med reagerer veldig på sinte stemmer .. krangling i huset er det verste han vet - da tar han halen mellom bena og stikker og legger seg i en annen etasje til det roer seg .. Men så er det uvaner han har som jeg ikke helt klarer å venne ham av med .. bla. det at han bjeffer som besatt når visse hunden går forbi huset "hans" ... Har kjeftet på ham - men det nytter ikke - det preller bare av .. Vet ikke hvordan jeg skal få ham til å slutte med det ... Vet ikke om jeg har noen gode tips her egentlig. Men er det mulig at han ser på din kjefting på han som at du "blir med" på hans bjeffing? Altså at du heller bør bruke andre virkemidler enn stemmen for å få han til å slutte. Det som ofte funker på hunden hjemme er å gå bort å ta tak i halsbåndet hans og si "nok" strengt en gang (ikke rope, men med dyp streng stemme).
Bomullstrusa Skrevet 26. januar 2008 #13 Skrevet 26. januar 2008 Å måtte kjefte på hunden hele tiden tyder bare på for dårlig grunntrening. Er man konsekvent helt fra de er valper, vil de skjønne grensene dine ganske fort. Det kan virke som om hundene kontinuerlig prøver å strekke eiernes grenser, og at de, dersom de får det som de vil en gang innimellom, husker den ene gangen de greide det. Å være konsekvent er nøkkelen i mine øyne ihvertfall. Er godt vant med hunder.
Bomullstrusa Skrevet 26. januar 2008 #14 Skrevet 26. januar 2008 Å måtte kjefte på hunden hele tiden tyder bare på for dårlig grunntrening. Er man konsekvent helt fra de er valper, vil de skjønne grensene dine ganske fort. Det kan virke som om hundene kontinuerlig prøver å strekke eiernes grenser, og at de, dersom de får det som de vil en gang innimellom, husker den ene gangen de greide det. Det spiller nok ikke så stor rolle hvilken hunderase du velger, selv om det selvfølgelig finnes enkelte ytterpunkter. Å være konsekvent er nøkkelen i mine øyne ihvertfall. Er godt vant med hunder. Jeg fortsetter å slå et slag for Lagotto (Lagotto Romagnolo) jeg
la Flaca Skrevet 26. januar 2008 #15 Skrevet 26. januar 2008 Men så er det uvaner han har som jeg ikke helt klarer å venne ham av med .. bla. det at han bjeffer som besatt når visse hunden går forbi huset "hans" ... Har kjeftet på ham - men det nytter ikke - det preller bare av .. Vet ikke hvordan jeg skal få ham til å slutte med det ... Er det når dere er utenfor huset eller inne også, så han ser dem fra vinduene? Og gjelder det bare enkelte hunder, eller er det generelt store hunder el. noe i den duren? Det beste er nok å være føre var og begynne med kontakttrening i situasjoner der den vanligvis bjeffer. Etter hvert som kontakten sitter kan man sikkert avtale med noen andre som har hund at de kan gå forbi huset i passe avstand, tempo etc. og gi masse godbiter når hunden fokuserer på deg. Da bør det være mulig å venne seg av med å bjeffe, men du må selvfølgelig følge godt med på hva som skjer utenfor huset selv. Det er viktig at hunden ikke rekker å begynne å bjeffe, for da må du begynne på scratch igjen. Hvis dette skjer inne kan det sikkert være lurt å få hunden til å legge seg et sted det ikke er vinduer når du ikke har mulighet til å følge med, eller trekk for gardinene. Å kjefte i en sånn situasjon er det ihvertfall ikke noe poeng i, det kan faktisk gjøre vondt verre, som Wolfmoon sier - fordi hunden tror du står der og bjeffer på forbipasserende selv.
Propell Skrevet 26. januar 2008 #16 Skrevet 26. januar 2008 Det er så mye "NEI!", "PÅ PLASS", "FIIIIIIDOOOO!", hard trekking i hundebåndet og lignende. Og sånn hundeeier vet jeg at jeg ikke klarer å være. Må man være sånn for å få "skikk på hunden" eller for å være en "ordentlig" hundeeier? Noe av det viktigste en kan gjøre er, etter min mening, å evaluere metodene en bruker. Hvis en metode ikke virker, så slutt å bruke den. Det er frustrerende å se hundeeiere som straffer hunden sin igjen og igjen, og aldri oppnår det de ønsker. Om hunden ikke reagerer når eieren skriker "NEI!", er det sannsynligvis fordi eieren ikke har lært hunden hva "nei" betyr. Hunden kan tross alt ikke norsk, alt den skjønner er at eieren er sint, ikke nødvendigvis hvorfor. Det kan være lett å misforstå hundens oppførsel for den som ikke er rutinert i å lese hunden, og slik tro at hunden er ulydig uten at den er det. Jeg husker en episode fra jeg nettopp hadde fått min hund: Han var en ett år gammel omplasseringshund, og jeg hadde han løs på et inngjerdet område. Jeg ropte "kom", og han reagerte ikke. Jeg ropte litt høyere. Han begynte å snuse i bakken. Jeg ropte enda høyere, og han satte seg ned med ryggen til meg. Først da skjønte jeg at han ikke turde å komme fordi jeg brukte så høy stemme. Da jeg så satte meg på huk og ropte med lys, blid stemme, kom han galopperende med en gang. Jeg hadde altså tolket det slik at han var ulydig, mens han i virkeligheten prøvde å dempe meg fordi jeg var så skummel. Jeg hadde aldri fått noe resultat ved å fortsette å rope høyere og høyere. Etter min mening er det mulig å oppdra en hund med minimalt med irettesettelse, dersom en kontinuerlig vurderer metodene en bruker, og forkaster dem som ikke virker. En kan ikke forvente at hunden skal gjøre som du vil, ut av respekt for deg. Hunden er egoist, og vil gjøre det som skal til for å oppnå noe, enten det er belønning eller fravær av straff. Om en vil ha en hund som ikke er redd for å ta initiativ, bør en satse i all hovedsak på belønning.
Gjest Gjest_Petronella_* Skrevet 27. januar 2008 #17 Skrevet 27. januar 2008 Vet ikke om jeg har noen gode tips her egentlig. Men er det mulig at han ser på din kjefting på han som at du "blir med" på hans bjeffing? Altså at du heller bør bruke andre virkemidler enn stemmen for å få han til å slutte. Det som ofte funker på hunden hjemme er å gå bort å ta tak i halsbåndet hans og si "nok" strengt en gang (ikke rope, men med dyp streng stemme). Er det når dere er utenfor huset eller inne også, så han ser dem fra vinduene? Og gjelder det bare enkelte hunder, eller er det generelt store hunder el. noe i den duren? Det beste er nok å være føre var og begynne med kontakttrening i situasjoner der den vanligvis bjeffer. Etter hvert som kontakten sitter kan man sikkert avtale med noen andre som har hund at de kan gå forbi huset i passe avstand, tempo etc. og gi masse godbiter når hunden fokuserer på deg. Da bør det være mulig å venne seg av med å bjeffe, men du må selvfølgelig følge godt med på hva som skjer utenfor huset selv. Det er viktig at hunden ikke rekker å begynne å bjeffe, for da må du begynne på scratch igjen. Hvis dette skjer inne kan det sikkert være lurt å få hunden til å legge seg et sted det ikke er vinduer når du ikke har mulighet til å følge med, eller trekk for gardinene. Å kjefte i en sånn situasjon er det ihvertfall ikke noe poeng i, det kan faktisk gjøre vondt verre, som Wolfmoon sier - fordi hunden tror du står der og bjeffer på forbipasserende selv. Takk for tips - tror nok dere har helt rett i det dere sier. Problemet er at vi er mange i familien og alle har forskjellig oppfatning av hva som er riktig måte å oppdra hunder på Det dreier seg stort sett om alle slags hunder - bortsett fra Cavalierer - av en eller annen merkelig grunn .. Og han gjør uansett om han er ute eller inne - men er nok hakket verre når han er inne og ser dem i vinduet. Da løper han som gal fra vindu til vindu for han vet at når han ikke ser dem lenger i det ene så ser han dem sannsynligvis i vinduet i andre enden av stua .. Nei, ser at jeg nok må ta meg sammen og trene ham bedre på akkurat dette .. har nok vært litt for slappe der .. Takk for tips
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 28. januar 2008 #18 Skrevet 28. januar 2008 Takk for svar alle sammen! Det gjør meg godt å lese at det jeg har oppfattet som normalen overhodet ikke er det - selv om jeg ofte (senest i går) ser tilfeller av mye kjefting og bråking på hunder. Det er bra at det finnes andre (og bedre) metoder å dressere hunden sin på, for jeg kan ikke se for meg at jeg kommer til å røske og rive i hundebånd etc. Jeg håper bare at det er lett for en som aldri har vært hundeeier før å komme inn i hvordan alt dette gjøres. (Selvfølgelig skal vi sette oss inn i hunderaser og -bøker før vi eventuelt blir hundeeiere. Takk for tips om noe konkret la flaca.) Om noen ellers har noen tips til førstegangshundeeiere så kom gjerne med dem! (Spesielt om valg av rase - d e t synes jeg er vanskelig å finne ut av i jungelen av alle varianter.)
smidja Skrevet 29. januar 2008 #19 Skrevet 29. januar 2008 Om noen holder på sånn hele tiden kan ikke hunden det eieren vil at den skal gjøre = begynne på nytt og trene inn. Ingen hunder trenger kjefting hele tiden. Ingen hunder lærer bra og raskt av dette Min cavalier forstår veldig godt når han gjør noe galt og stopper derfor øyeblikkelig om han hører at jeg kommer, om jeg kremter eller sier "nei" .. Han er en veldig uredd hund med reagerer veldig på sinte stemmer .. krangling i huset er det verste han vet - da tar han halen mellom bena og stikker og legger seg i en annen etasje til det roer seg .. Men så er det uvaner han har som jeg ikke helt klarer å venne ham av med .. bla. det at han bjeffer som besatt når visse hunden går forbi huset "hans" ... Har kjeftet på ham - men det nytter ikke - det preller bare av .. Vet ikke hvordan jeg skal få ham til å slutte med det ... Prøv å avlede han med noe i stedet for å kjefte. Det er alltid en god regel at man prøver noe annet om man har gjort en ting max 2-3 ganger og det ikke funket. For da funker det ikke, og man må finne en annen metode...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå