Imax Skrevet 25. januar 2008 #1 Skrevet 25. januar 2008 Datteren min må bytte barnehage, og vi undersøker barnehagene i nærheten. Noen innspill på hva jeg bør ser etter når jeg stikker innom for en titt? Jeg er redd det vil være ganske tilfeldig hva jeg ser og opplever, og ansatte jeg møter i dag kan jo være sluttet til høsten kommer...
mor85 Skrevet 25. januar 2008 #2 Skrevet 25. januar 2008 Hei! Det kommer jo helt ann på hva du syns er viktig det da. Syns du det er viktig med stort uteareal, stor eler liten barnehage, mange turer utenfor barnehagen. Hadde jeg vært deg, så ville jeg satt meg ned å skrevet en liste over hva men som forelder vil ha, og hva barnet trenger fra barnehagen. Da er du hvertfall forberedt på hvilke ting du skal spørre om og se etter. Lykke til!
Gjest barelillemeg Skrevet 25. januar 2008 #3 Skrevet 25. januar 2008 Jeg tror jeg ville vært ekstra observant på personalet: hvordan de snakker sammen, hvordan de snakker til ungene, hvordan tonen er, alderen/alderssammensetning, hvor stabilt er personalet +++. Jeg synes det er bedre at barnet mitt er blant folk som er bra enn i et lokale som er bra... Innemiljø spiller også en rolle, men gode folk tar vel barna med ut masse dersom det er ille å være inne, tenker nå jeg! Dessuten er det lettere å ta på seg verv der en jobber for bedre lekeplass/uteområder etc., enn det er å 'jobbe' for at folk skal slutte...
Blekemiddel Skrevet 25. januar 2008 #4 Skrevet 25. januar 2008 Enig med de over! For meg var det veldig viktig hvordan stemningen var både blandt de ansatte. Hvordan de oppførte seg mot hverandre og mot barna og hvordan stemningen var mellom barna. Det var lett å se at barna trivdes i den barnehagen jeg valgte og både jeg og sønnen min er strålende fornøyd.
Gjest m Skrevet 25. januar 2008 #5 Skrevet 25. januar 2008 i tillegg til det de over har nevnt så ville jeg sett eksta godt etter i hjørner og langs gulvlistene med tanke på renhold!!!!!!!!!! man kan lett se i hjørnene dersom moppen så vidt er dratt over gulvet og da gjerne nesten tørr!
Gjest Gjest_Mari_* Skrevet 25. januar 2008 #6 Skrevet 25. januar 2008 i tillegg til det de over har nevnt så ville jeg sett eksta godt etter i hjørner og langs gulvlistene med tanke på renhold!!!!!!!!!! man kan lett se i hjørnene dersom moppen så vidt er dratt over gulvet og da gjerne nesten tørr!
Gjest Gjest-M- Skrevet 25. januar 2008 #7 Skrevet 25. januar 2008 Det viktigste i barnehagen er personalet, ingen tvil om det! De skaper miljøet, holdningene, verdiene. De setter opp de pedagogiske planene, de tar seg av barna alle de timene foreldrene er borte fra dem og gir dem omsorg og kjærlighet.
bella domina Skrevet 26. januar 2008 #8 Skrevet 26. januar 2008 Er barna glade? Har de tørre og relativt rene klær (dvs. ikke utmøkkete eller med saggebleier)? Snakker de voksne med HVERANDRE eller med barna? Du kan gå i hjørnene i en hvilken som helst barnehage og finne støv. Det virvler blant leker og papirark og er umulig å finne. Med mindre du kommer veldig tidlig på morgenen ville jeg ikke sett på det. Å se på renhold på toaletter og vaskerom er viktigere enn støvet i hjørnet i lekearealet. Har du små barn som sover på dagen bør du se etter soveforholdene/vognplassering - at det er trygt, gjerne overbygget og skjermet. Og at det er uteleker tilpasset de minste.
iss Skrevet 29. januar 2008 #9 Skrevet 29. januar 2008 Er det vanlig å besøke barnehager før man søker??
Imax Skrevet 30. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 30. januar 2008 Det kommer vel helt an på om man har tid og lyst til å besøke dem. Da vi søkte forrige gang søkte vi kun etter størrelse og at de var kommunale, for det var håpløst å få plass i den bydelen vi bodde i da. Nå har vi også bedre tid og ønsker å gjøre litt mer research på forhånd. Men som sagt, det spørs jo litt om hvor mye man har igjen for det, det er grenser for hva slags inntrykk man får når man er innom. Takk for tips om liste, sikkert lurt å ha noen spørsmål som man finner ut av, også for sammenligningsgrunnlaget mellom barnehagene.
Gjest Tispe Skrevet 30. januar 2008 #11 Skrevet 30. januar 2008 Forhør deg med andre foreldre der du bor, det er de som er den beste referansen.
Leanne Skrevet 31. januar 2008 #12 Skrevet 31. januar 2008 be om å få en kopi av årsplanen, se hva de jobber med og spør om evt. har noen tanker om hva de har tenkt å jobbe med neste bhg år... se på ute arealet, spør om de har faste tur dager (da kan man evt passe på å søke om plass denne dagen hvis barnet ikke skal ha 5 dagers plass), spør om dagsrytmen når går de som regel ut, hvor lenge er de ute, har de tilgang på andre spennende ting (gymsal, svømmehall ++) som de bruker.... Personalet er jo viktig, men her i kommunen hvor jeg bor er det mye utskifting og overflytting av personalet fra år til år. Så det er jo ikke sikkert at de du møter nå vil jobbe der til høsten.... lykke til
Christinelinn Skrevet 31. januar 2008 #13 Skrevet 31. januar 2008 Er det vanlig å besøke barnehager før man søker?? Jeg er kjempeglad for at vi gjorde det før vi søkte. Vi er superfornøyd med barnehagen til gutten vår. Hadde vi ikke vært innom de mest aktuelle barnehagene først, hadde han gått i en annen barnehage i dag. Det jeg likte godt med vår barnehage på omvisningen var: -stemningen, det var en generelt rolig og koselig atmosfære i barnehagen -personalet fikk jeg et godt inntrykk av, snakket også med styreren -lyse og store nok lokaler for barnemengden -trygt utemiljø og frisk luft ute, da barnehagen lå langt fra hovedveien. Det eneste negative var åpningstiden, men på grunn av at jeg snakket med styrer, fikk jeg vite at de vurderte å utvide den. I dag er den utvidet så den passer oss utmerket.
iss Skrevet 31. januar 2008 #14 Skrevet 31. januar 2008 skjønner at det er mange som faktisk drar på omvisning. Det hadde egentlig ikke helt falt meg inn, fordi jeg bare håper vi får plass, og har ingen forhåpning at vi kan velge barnehage. Derfor har jeg egentlig ikke planlagt å dra rundt, jeg skriver opp de jeg har hørt om og ønsker av geografiske årsaker, øverst på listene....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå