Gå til innhold

Fundamentalisme - trenger litt hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest Tristessa
Skrevet

Er det noen her som kan komme med eksempler på tilfeller der vestlige land har støttet regimer som er mot religiøse fundamentalister, og som bruker udemokratiske virkemidler for å hindre dette? Helst andre eksempel enn Iran, hvis det går...

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

Mulig jeg kan, men da må du formulere spm litt mer presist. Skjønte det ikke helt....

Gjest Tristessa
Skrevet

Altså: Har vi eksempler på at vestlige land bevisst støtter regimer som bruker udemokratiske midler for å hindre at religiøse fundamentalister kommer til makten? En kronglete formulering, men det gjøres ikke enklere. Jeg vet jo om Iran, og om hvordan CIA fikk inn sjahen, som skulle være hersker på livstid, men har vi andre eksempel?

Gjest Poirot
Skrevet

Så vidt jeg husker har uSA støttet mange land for å få inn en leder, for slik å forhindre uønsket lederskap, enten de religiøse fundamentaliser eller kommunister.

Vil tro du finner en del eksempler i boken Afrikas historie av Jarle Simonsen (side 300 og utover er det aktuelle tidsrommet). Har lest den som del av pensum, men husker ikke helt forskjellen på alle årsakene til at USA blandet seg inn (Plenty av grunner!!).

Også mange eksempler i Sør/Latin Amerika, men det gikk vel mer mot kommunismen, ikke religion, det samme med Sørøst Asia (bla Cuba).

Den forrige afganistankrigen handlet også om redselen mot kommunisme (fra USA sin side).

Min første innskytelse er at du bør sjekke ut Egypt, Sudan og Somalia (evt Nigeria) nærmere. Som sagt anbefaler jeg boken nvnt ovenfor, den er pensum i grunnfag historie på UiO tror jeg.

Gjest Tristessa
Skrevet

Takkelakker! Har allerede tenkt på Nigeria, og forsåvidt kunne jeg nok ha tenkt meg frem til de andre og. Prøver å vurdere hva konsekvensene vil bli hvis vestlige land støtter eller eventuelt setter inn ledere på nevnte måte, og trengte dermed litt hint. Den skolen, den skolen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...