Gå til innhold

Hvordan kan jeg si opp min leietager?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest3944
Skrevet

Ok. Jeg får forklare situasjonen. Jeg leide ut halvparten av boligen sommeren 2007. Vi avtalte 1 års leie frem til sommeren 2008. Leietageren insisterte på at avtalen skulle være uoppsigelig siden han ikke ønsket å risikere å bli kastet ut på mitt godtbefinnende. I tillegg insisterte han på å få en opsjon på å kunne forlenge leieforholdet i inntil 6mnd. Alt dette fordi han pusser opp sin egen bolig og ikke har lyst til å flytte før hans bolig er ferdig opppusset.

Leietager har kone + 2 barn + 1 hund.

Jeg tenkte at dette var i orden siden jeg hadde leid ut til noen andre i 4 år uten noen problemer. Grunnen til at jeg valgte nettopp denne leietarger fremfor andre var at jeg hadde tenkt til å flytte inn i utleiedelen av boligen sommeren 2008 (altså 1 år etter). Dersom leieforholdet ble forlenget med 6mnd, kunne jeg leve med dette og utsette mine flytte planer i 6mnd.

Men - og her begynner problemene mine...

Denne leietager er en fryktelig bråkete person, dvs. først og fremst bråker hunden stadig vek. Enten uler den som om den er en ulv, eller så løper den rundt som om den er en hest (det er en nokså stor hund). Når eieren låser den inne i buret, blir den urolig og "rister" i buret slik at lyden av metall buret forplanter seg i hele bygget - lyden kan til og med høres utenfor huset.

Et annet problem med leietageren er at hele familien står opp meget tidlig (dvs. de står opp mellom 6-8. Ikke noe galt med dette. Jeg forstår selvsagt at folk har forskjellig døgnrytmer. Men problemet er at jeg sover i rommet under dem og de tar absolutt null hensyn når de står opp. De tramper og roper og gud veit hva de ikke gjør. Så kommer hunden midt opp i dette og løper eller uler eller begge deler samtidig.

Siden de flyttet inn (sommeren 2007) har jeg ikke sovet godt. Jeg står opp mellom 6-8 hver dag (untatt når de er bortreist på ferie). Alt jeg har bedt om er at de skal ta hensyn og bråke mindre frem til kl. 9 eller aller helst 10. Forlanger jeg formye??

Hvergang har jeg blitt møtt med arroganse og spydigheter. Enten har han bedt meg finne meg i det, eller at jeg må installere støyplater på egen regning i mitt soverom...

Det siste er for å gjøre historien kort(ere) at vi nå er i konflikt. Han vil pusse sin advokat på meg...ikke veit jeg hva det skal være godt for..dessuten sier han at han skal fakturere meg 1250kr i timen for "arbeidet" og "utgiftene" han har eller vil få med meg dersom jeg ønsker å avslutte leieavtalen. (han jobber med ett eller anna hvor han fakturer for 1250kr for sin arbeidsgiver).

Mitt spørsmål til dere er da følgende:

Kan jeg si opp denne leietageren? Jeg ønsker ikke å ha han boende i min bolig. Jeg ønsker heller å flytte inn i utleiedelen selv og heller leie ut den andre delen til noen andre.

En venn av meg fortalte meg at dersom jeg ønsker å flytte inn i utleiedelen, så kan jeg si han opp, uavhengig av om jeg har inngått en tidsbestemt avtale og uavhengig av om jeg i avtalen har avtalt at jeg som utleier ikke skal ha oppsigelsesrett i leieperioden. Stemmer dette? Eller må jeg pent akseptere denne arrogansen frem til han flytter ut frivillig?

Håper noen har noen råd til meg.

Mvh

En som trenger råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kan ikke si opp leietaker bare fordi han står opp for tidlig om morgenen. Du kan heller ikke si han opp, flytte inn i den delen selv og leie ut den andre delen av huset. I så fall har han opsjon på å flytte inn i den andre delen.

For øvrig er kontrakten deres ugyldig, da tidsbestemte kontrakter skal vare i minst 3 år, jfr. husleieloven. Unntak er naturligvis at du skal flytte inn dit selv, men da kan du altså ikke leie ut del to av huset til noen andre enn nær familie.

Du kan gi advarsler på at hunden bråker (dvs. bjeffer og uler), men jeg tviler på at det vil være oppsigelsesgrunn.

Skrevet

som huseier er nok du ganske rettsløs, og det virker som om leietakerne er av den typen som tror de kan gjøre som de vil. det er også nesten umulig å sette barnefamilier på gata. det er ihvertfall en laaang prosess, og det er det enkelte som benytter seg av.

Skrevet
Et annet problem med leietageren er at hele familien står opp meget tidlig (dvs. de står opp mellom 6-8. Ikke noe galt med dette. Jeg forstår selvsagt at folk har forskjellig døgnrytmer. Men problemet er at jeg sover i rommet under dem og de tar absolutt null hensyn når de står opp. De tramper og roper og gud veit hva de ikke gjør. Så kommer hunden midt opp i dette og løper eller uler eller begge deler samtidig.

Siden de flyttet inn (sommeren 2007) har jeg ikke sovet godt. Jeg står opp mellom 6-8 hver dag (untatt når de er bortreist på ferie). Alt jeg har bedt om er at de skal ta hensyn og bråke mindre frem til kl. 9 eller aller helst 10. Forlanger jeg formye??

Hei!

Skjønner at dette er vanskelig for deg, men å si til en barnefamilie at de skal ta hensyn og bråke mindre til kl. ni er vel litt på kanten. De bråker jo ikke for å plage deg, men barn og hund bråker generelt mye. At de skal være stille for at du skal sove til ti er litt rart å spørre om vel.

Siden du også viste hvordan planløsningen på leiligheten så ut så kan du jo heller ikke skylde på at dere har soverom over hverandre.

Det at han sier at han skal sende en advokat på deg blir bare for dumt.

Hvis jeg var deg hadde jeg sagt dem opp pga hunden, men det er ikke godt nok grunn siden du viste at de hadde hund. De som flyttet til leiligheten vår hadde også hund, men der var vi klare på at vi først måtte se hvordan hundene (har hund selv) gikk sammen.

Lykke til!

Skrevet

Sjekk nøye hva som står om husro i leiekontrakten (eller husordensreglene hvis du har tatt med det som et tillegg til leiekontrakten). Bryter han og familien hans denne regelen?

Hvis ja, noter ned datoer og klokkeslett. Få gjerne bekreftelse fra folk du kjenner på husbråket.

1. Send rekommandert og pr. vanlig post der du klager på husbråk og referer i korte trekk hva det dreier seg om. Vis til at de nevnte forholdene anses å være et vesentlig mislighold av leieavtalen. Sjenansen må opphøre omgående. I motsatt fall vil du forfølge denne saken videre.

Hvis bråket fortsetter:

2. Send rekommandert og pr vanlig post varsel etter tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18 (utkastelse) av leieforholdet. Vis til tidligere tilsendte klage og referer konkret til at sjenensen fortsatt er der. "Ovennevnte forhold anses å være et vesentlig mislighold av leieavtalen. Husbråket må opphøre omgående. I motsatt fall vil utleier vurdere å heve leieforholdet. Dersom ovennevnte forhold ikke opphører omgående, anses forholdet å være et vesentlig brudd på leieavtalen som medfører at leieavtalen kan heves jfr. avtalen punkt 16, husleieloven §9-9 og tvangsfullbyrdelsesloven §13-2 d."

Fortsatt bråk? Hev leieforholdet.

Spar på kopier + kvitteringer fra rek.sendingene underveis.

At de står opp tidlig om morgenen er IKKE vesentlig mislighold av leieforholdet, kun hvis de bråker og det står tydelig i leieavtalen at det skal være husro mellom det og det klokkeslettet.

Så lenge det er hold i klagene dine skal du i hvert fall ikke betale evt. motfakturering fra hans side. Avvis alle slike krav. Sørg for at kommunikasjonen pågår skriftlig.

Skrevet
Ok. Jeg får forklare situasjonen. Jeg leide ut halvparten av boligen sommeren 2007. Vi avtalte 1 års leie frem til sommeren 2008. Leietageren insisterte på at avtalen skulle være uoppsigelig siden han ikke ønsket å risikere å bli kastet ut på mitt godtbefinnende. I tillegg insisterte han på å få en opsjon på å kunne forlenge leieforholdet i inntil 6mnd. Alt dette fordi han pusser opp sin egen bolig og ikke har lyst til å flytte før hans bolig er ferdig opppusset.

Leietager har kone + 2 barn + 1 hund.

Jeg tenkte at dette var i orden siden jeg hadde leid ut til noen andre i 4 år uten noen problemer. Grunnen til at jeg valgte nettopp denne leietarger fremfor andre var at jeg hadde tenkt til å flytte inn i utleiedelen av boligen sommeren 2008 (altså 1 år etter). Dersom leieforholdet ble forlenget med 6mnd, kunne jeg leve med dette og utsette mine flytte planer i 6mnd.

Men - og her begynner problemene mine...

Denne leietager er en fryktelig bråkete person, dvs. først og fremst bråker hunden stadig vek. Enten uler den som om den er en ulv, eller så løper den rundt som om den er en hest (det er en nokså stor hund). Når eieren låser den inne i buret, blir den urolig og "rister" i buret slik at lyden av metall buret forplanter seg i hele bygget - lyden kan til og med høres utenfor huset.

Hvergang har jeg blitt møtt med arroganse og spydigheter. Enten har han bedt meg finne meg i det, eller at jeg må installere støyplater på egen regning i mitt soverom...

Det siste er for å gjøre historien kort(ere) at vi nå er i konflikt. Han vil pusse sin advokat på meg...ikke veit jeg hva det skal være godt for..dessuten sier han at han skal fakturere meg 1250kr i timen for "arbeidet" og "utgiftene" han har eller vil få med meg dersom jeg ønsker å avslutte leieavtalen. (han jobber med ett eller anna hvor han fakturer for 1250kr for sin arbeidsgiver).

Mitt spørsmål til dere er da følgende:

Kan jeg si opp denne leietageren? Jeg ønsker ikke å ha han boende i min bolig. Jeg ønsker heller å flytte inn i utleiedelen selv og heller leie ut den andre delen til noen andre.

En venn av meg fortalte meg at dersom jeg ønsker å flytte inn i utleiedelen, så kan jeg si han opp, uavhengig av om jeg har inngått en tidsbestemt avtale og uavhengig av om jeg i avtalen har avtalt at jeg som utleier ikke skal ha oppsigelsesrett i leieperioden. Stemmer dette? Eller må jeg pent akseptere denne arrogansen frem til han flytter ut frivillig?

Håper noen har noen råd til meg.

Mvh

En som trenger råd.

Du viste vel at de hadde barn når de flyttet inn? Hund? Slike ting som hund må du ha med i kontrakten.

At du vil ha det stille frem til kl 10 er helt hinsides. Normalt er vel at det skal være stille/ta hensyn fra kl 23-07.

Du måtte vel vite hvor lytt det er i huset?

Du har ingen oppsigelsesgrunn.

Ang hunden, så høres det ut som den er for lite stimulert/aktivisert. Du kan ta opp bråket med hunden

Gjest Gjest_Mona_*
Skrevet

Nei, i dette landet har leieboere all makt ... en viktig grunn til at jeg valgte å ikke bygge leilighet i huset vårt.

Skrevet

Leier selv ut et enkelt rom. Han er i bunn og grunn grei å ha med å gjøre. Men må si at det er mye mer gunstig lovmessig å bare leie ut et enkelt soverom; jeg kan sparke ham ut uten grunn hvis jeg vil og det er helt lovlig. Vi bruker Forbrukerrådets leiekontrakt og det står klart der om dette.

Tror trådstarter var uheldig med valg av leieboer.

Skrevet

Takker for alle svar. Jeg får vel bare bite i det sure eplet og leve med det. De flytter forhåpentligvis om 6-7 mnd.

Skrevet
Tror trådstarter var uheldig med valg av leieboer.

Hei gjest!

Tror ikke at ST var uheldig med utleier, men jeg mener at det er ST som er urimelig. Å si at barnefamilie helst skal være stille til kl. ti er jo helt KOKKO spør du meg.

Så viste hun som jeg har skrevet tidligere hvordan planløsningen på leilighetene var og at det var barnefamilie og hund du skal leie til. Da ber du om bråk selv hvis du ikke skriver noe om dette i kontrakten.

Skrevet

Jeg vil straks gått til veie for å skaffe meg et par "muskelmenn" som i første omgang hadde bedt han pent om å pakke sammen innen en uke. Hvis ikke det hadde gitt resulatater måtte han tatt konskevensen av sin arroganse!

Skrevet

Jeg synes det er ganske urimelig å forvente at leietagere skal ha samme døgnrytme som en selv, og å stå opp mellom 6-8 er da ganske normalt? Det eneste trådstarter kan klage på er hunden og støynivået, men tviler på at man får igjennom utkastelse på det grunnlaget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...