Gå til innhold

Forskjell på benke og høyskaps ovner

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg undersøkte dette for litt siden og fikk da til svar at den eneste forskjellen er at for høyskapsovner er koketoppen og selve stekeovnen to helt adskilte deler. På rene benkemodeller er topp og stekeovn koblet sammen, eks er toppen styrt med brytere på ovnen, slike stekeovner kan derfor ikke monteres seperat i høyskap.

Vi har høyskapovn i benkeskap med toppen plassert rett over på tradisjonelt vis. Veldig greit å ha seperate deler; da den gamle stekovnen (også den innebygget) vår røk måtte vi skifte toppen også, da de var koblet sammen.

Endret av Mie
Skrevet

En benkeskapsovn styrer også platetoppen (lik gamle komfyrer), man kobler platetoppen i ovnen, mens en høyskapsovn kun styrer ovnen; man bruke topp med touchsystem/egne brytere. En høyskapsovn kan like gjerne stå i benkeskap, mens en benkeskapsovn ikke kan stå i høyskap (dvs den kan, men da kan du ikke koble platetopp til).

Skrevet

AHa - det var ikke jeg klar over - takk for oppklaringene :-)

Jeg ser jo nå at det står 4 kokesoner på den benkeskapsmodellen jeg linket til.

Men er dette da vanlige kokeplater ?? Jeg ønsker induksjon egentlig.

Synes jo det er veldig forskjell i pris - ser ikke den helt store forskjellen i funksjoner.

Jeg skal ha toppen rett over komfyren og da er det jo kanskje dumt av meg å ikke velge benkeskapsmodell ??

Skrevet

Som andre sikkert har sagt; høyskapsmodellen må ha knapper "på seg" mens benkeskapmodellen har knappene sammen med knappene til kokeplatene.

Vi har separat ovn/kokeplater og du kan garantert velge kokeplater med induksjon hvis du vil ha de separat.

I ettertid ser jeg at jeg at det er praktisk å ha ovnen i "arbeidshøyde" men siden jeg ikke bruker ovnen veldig mye, hadde det kanskje vært like greit for meg å ha den i benkeskap også heller brukt plassen i arbeidshøyde til noe annet som jeg bruker oftere. For eksempel oppvaskmaskin! Det hadde vært genialt å hatt oppvaskmaskin i arbeidshøyde ;)

Skrevet
AHa - det var ikke jeg klar over - takk for oppklaringene :-)

Jeg ser jo nå at det står 4 kokesoner på den benkeskapsmodellen jeg linket til.

Men er dette da vanlige kokeplater ?? Jeg ønsker induksjon egentlig.

Synes jo det er veldig forskjell i pris - ser ikke den helt store forskjellen i funksjoner.

Jeg skal ha toppen rett over komfyren og da er det jo kanskje dumt av meg å ikke velge benkeskapsmodell ??

Tror ikke du får induksjonstopp som passer til benkeskapsovner, fant i hvertfall kun funnet slike med touchsystem da vi så etter hvitevarer i fjor. En ting som allerede er nevnt over her er at det er greit at ovn og topp er separate enheter: dersom en av delene skulle ryke så trenger man ikke bytte begge! :)

Og induksjonstopp anbefales virkelig! Jeg elsker vår! :-D (anbefaler absolutt Asko, vi er superfornøyd både med topp, ovn og oppvaskmaskin!)

Skrevet
Tror ikke du får induksjonstopp som passer til benkeskapsovner, fant i hvertfall kun funnet slike med touchsystem da vi så etter hvitevarer i fjor. En ting som allerede er nevnt over her er at det er greit at ovn og topp er separate enheter: dersom en av delene skulle ryke så trenger man ikke bytte begge! :)

Og induksjonstopp anbefales virkelig! Jeg elsker vår! :-D (anbefaler absolutt Asko, vi er superfornøyd både med topp, ovn og oppvaskmaskin!)

Det finnes nå iallefall fristsående komfyrer med induksjon, så er nå rart om det ikke da finnes benkeskapsovner som kan kobles opp mot induksjon? Men har ikke undersøkt det så mye siden vi skal ha høyskapsovn i arbeidshøyde og induksjonstopp separat.

Skrevet
Det finnes nå iallefall fristsående komfyrer med induksjon, så er nå rart om det ikke da finnes benkeskapsovner som kan kobles opp mot induksjon? Men har ikke undersøkt det så mye siden vi skal ha høyskapsovn i arbeidshøyde og induksjonstopp separat.

I følge en butikk jeg var hos i dag så må man ha seperat koketopp hvis man vil ha induksjon. Så da blir det nok det på meg - takk for svar til alle :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...