Gå til innhold

Han kjeder seg deprimert!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå har det seg slik at en nær slektning av meg har havnet på sykehjem fordi ene hofta har klikket slik at han er avhengig av rullestol. Han er derimot fullstendig oppegående i hodet, og synes det hele blir ulidelig kjedelig. Han blir rett og slett deprimert av det hele: De andre beboerne klarer knapt å sette sammen to setninger, og betjeningen har knapt tid til å prate med ham. Han kjeder seg, og savner noe å holde på med. Jeg bor på en annen kant av landet og besøker ham så ofte jeg kan, men det er begrenset hvor ofte jeg og resten av slekten kan besøke ham.

Derfor lurer jeg bare på om dere har noen forslag til hobbyer eller lignende som kan egne seg for en mentalt oppegående mann på 84 år? Han har jobbet i et praktisk yrke tidligere så jeg tenkte kanskje noe i den retningen, men så må det jo også kunne la seg kombinere med det å være på sykehjem... Han skulle tenke på hva han ønsket å drive med selv, men håpet er at dere kan komme med noen forslag han kanskje ikke har tenkt på, som forhåpentligvis kan gjøre tiden på sykehjemmet til litt bedre for hans del.

Alle ideer mottas med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det eldresenter i nærheten av han som har et greit tilbud? I såfall kunne kanskje det være et greit treffsted.

Røde kors mener jeg har tilbud om besøksvenn. Kan hende det er foreninger i nærmiljøet som er passende for en mann på hans alder?

Skrevet

Oi, bra du tar tak i problemet. Jeg kjenner flere gamle som har havnet på sykehjem pga fysiske problemer og dessverre forfaller de fort mentalt pga den fullstendig mangel på stimuli de får fra omgivelsene. Klart det er deprimerende å omgås andre som er uklare i hodet og ansatte som ikke har tid.

Besøksvenn er en god idé, gjerne noen som kan ta han med ut og helst relativt ofte. Å undersøke tilbud på eldresenter etc er også lurt, om ikke annet mulgheten til å dra å drikke kaffe på ettermiddagen. Oppfordre han til å ta taxi ut alene om han kan hvis han har lyst til å være med på noe eller besøke kjente. Jeg vet mange eldre kvier seg for å bruke penger på taxi, så ofte kan et "gavekort" på x-antall taxiturer være en fin gave. Taxi er ikke luksus, men et nyttig tilbud som man bør benytte seg mer av.

Skrevet

Tusen takk for forslag, skal skaffe han en sånn besøksvenn om ikke annet. Han er på sykehjem og kommer seg ikke ut derifra fordi de ansatte ikke har tid til å følge ham, så tilbud utenom sykehjemmet er neppe særlig aktuelt dessverre.

Han likte å holde på i smia da han var ung mann, men jeg tror neppe sykehjemspersonalet blir så glad om vi oppretter en smie inne på rommet hans akkurat! Jeg tenkte på noe ala treskjæring kanskje, siden han er så flink med hendene... forslag mottas med stor takk!

Gjest Blondie65
Skrevet

Liker han å lese? Eller bli lest for?

Hvis det er slik at det blir litt kaotisk rundt han kan kanskje en cd-spiller/MP3 spiller med hodetelefoner og lydbøker være en god ide? Kanskje du til og med kan brenne lydbrev til han der hele din familie deltar og sende regelmessig?

Hobbier er vel vanskelig fordi det kanskje må involvere personalet - men kanskje du kan høre med han neste gang du er der om det er noe han kunne ha lyst til? Kanskje du skal ta med deg en Pandura Hobbykatalog eller lignende? Så kan dere se på det sammen? Han kan jo bygge modeller eller noe slikt f.eks?

Kan han løse kryssord? Det er nå i alle fall et tidsfordriv - men man må jo like det.

Så bra at du bryr deg. :)

Skrevet

Puslespill, kryssord, maling, lydbøker, treningsutstyr(manualer eller strikk o.l. - selv om mannen er 84 og sitter i rullestol så betyr ikke det at han ikke vil få utbytte av ett par minutter om dagen, dessuten gjør det godt for psyken også!), filmer, kanskje det finnes noen kor i nærheten?(Eller muligheten for å starte et - det må jo gå an på et sykehjem, mange ville vel hatt nytte av noe slik? Med en dirigenten som fokuserer på hvordan man kan bruke kroppen vil de jo få litt fysisk mosjon ut av det også, ikke bare det sosiale?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...