Gjest anonym nå Skrevet 24. januar 2008 #1 Skrevet 24. januar 2008 Jeg jobber innen dagligvare, og har gjort det i 2,5 år. Siden i høst har jeg tatt over stillingen til ei som har gått ut i fødselspermisjon. Helt siden jeg begynte på jobben har jeg mast om å få arbeidskontrakt. Jeg nevnte det flere ganger for hun som den gang var kasseleder ( i dag er hun assisterende sjef), butikksjefen og for hun som er kassaleder pr i dag. Ingenting skjer. Dessverre ble jeg sjuk sent i høst, og har nå vært sjukmeldt i ca 3 måneder. Jeg har nå begynt å prøve å jobbe litt igjen, og prøver hele tiden å motivere meg til å komme tilbake til jobben fortest mulig. Nå har jeg fått høre av en kollega av meg at assisterende butikksjef på jobben har snakket om å ta fra meg timene jeg ble tildelt i høst, siden jeg har blitt sjukmeldt. Med andre ord vil stillingen jeg kommer tilbake til være en mye mindre prosentandel enn den jeg har i dag. Ledelsen har ikke tatt dette opp med meg, men tydeligvis gått bak ryggen min og snakket med mine kollegaer om dette..(har ikke ledelsen taushetsplikt om slike ting?) Jeg lurer litt på hva jeg nå skal gjøre. Jeg vurderer å ta en telefon til hovedkontoret/regionkontoret i morgen for å spørre om råd, men jeg er usikker..Ikke minst siden jeg fortsatt, etter 2,5 år ikke har fått kontrakta mi, tiltross for å ha nevnt det uttalige ganger. Lønnsslippene mine er vel kanskje uansett et bevis for at jeg jobber der, og for hvor mye jeg jobber. Jeg skal ha et møte med sjefen min om noen dager siden jeg nå har blitt aktiv sjukmeldt og skal jobbe litt igjen, men jeg vil gjerne ta opp dette her for å få noen tilbakemeldinger på hva mine rettigheter er, og hva jeg eventuelt kan kreve når jeg er i møtet. Jeg vil jo virkelig ikke miste de timene som jeg fikk tildelt i høst! En ting har jeg bestemt meg for i hvertfall..jeg går ikke fra det møtet uten å ha fått kontrakta i hånda..Denne gangen gir jeg meg ikke på det!
jente 79 Skrevet 25. januar 2008 #2 Skrevet 25. januar 2008 Du er ikke organisert? Først og fremst bør du nok ta det møtet og høre hva sjefen din sier. Rykter har en tendens til å forandre innhold på veien... I utgangspunktet skal du beholde din stilling, men du nevner jo selv at du skal over i aktiv sykemelding. Kan hende at de mente noen andre skulle få de ekstra timene mens du er sykemeldt. Problemet her er jo at du mangler kontrakt. Det blir vanskelig å bevise at du har fått det vikariatet. Jeg ville tatt det møtet, hørt hva de sier. Hvis det stemmer at du ikke får tilbake det vikariatet du er i, ville jeg prøvd å ta kontakt med LO eller en annen organisasjon. Du må være forberedt på at de kanskje ikke vil hjelpe deg hvis du ikke er organisert. Men enten der eller på NAV burde de kunne hjelpe deg med hvilke rettigheter du har og eventuell fremgangsmåte for å rydde opp i dette.
Gjest Gjest_TT_* Skrevet 25. januar 2008 #3 Skrevet 25. januar 2008 Nei jeg er dessverre ikke organisert.. Takk for råd og innspill. Jeg også håper at det er rykter som har gått litt for langt, men samtidig tror jeg nok at det er dette ass.butikksjef pønsker ut. Hun hadde nevnt for min kollega at de kanskje kunne tilby timene mine til en som er vikar der nå, og sette meg tilbake på de timene jeg hadde når jeg begynte der for 2,5 år siden. Jeg personlig syns det på mange måter er dårlig gjort, for i de 2,5 årene jeg har jobbet der, har jeg tatt på meg masse ekstravakter når det har vært nødvendig, jeg har kommet på kort varsel når de har hatt behov for meg, og jeg syns selv at jeg har bidratt nok i forhold til hva min egentlige stilling tilsa. Dermed kjenner de meg også, og derfor blir jeg så skuffa når de går bak ryggen min og pønsker ut måter å ta fra meg timene på, bare fordi jeg ble sjukmeldt.. Det har vært mye surr og rot, baknsakk osv osv hele tiden mens jeg har jobbet der, så på en måte er jeg ikke så veldig overrasket at de nå gjør dette, men samtidig blir jeg temmelig skuffa.. Problemet er vel at jeg har en svak sak siden jeg fortsatt ikke har den kontrakta jeg har mast om så lenge..Jeg vet vi er flere på jobb som ikke har kontrakt..men det er vel vårt eget ansvar?! Jeg tror jeg kanskje skal ta en telefon til hovedkontoret og spørre litt der, for evnt å kontakte NAV som du nevner, Jente 79.
Rosalie Skrevet 25. januar 2008 #4 Skrevet 25. januar 2008 Har du hatt faste vakter siste halve året, da du har fungert som vikar? Det vil jo vises ut fra turnusplan, samt timeantallet ut fra lønnsslipper. Og det holder som bevis. Ring hovedkontoret, du.
Gjest Gjest_TT_* Skrevet 25. januar 2008 #5 Skrevet 25. januar 2008 Ja jeg har hatt faste vakter, og jeg har også alle lønnsslipper hvor timeantallet står. Godt at det i hvertfall teller!
Rosalie Skrevet 25. januar 2008 #6 Skrevet 25. januar 2008 Ja jeg har hatt faste vakter, og jeg har også alle lønnsslipper hvor timeantallet står. Godt at det i hvertfall teller! Og du skal få utlevert turnuslistene når du ber om dem. Du har kontrakt, skjønner du, arbeidsgiver har bare ikke levert den til deg. Og siden arbeidsgiver "har glemt" det, så har du "kontrakt" på det antall timer du har fast nå.
Gjest Gjest_TT_* Skrevet 25. januar 2008 #7 Skrevet 25. januar 2008 Å, takk skal du ha WadJet! Blir så letta når jeg får tilbakemeldinger om at jeg faktisk har noe å stille opp med! Har ringt hovedkontoret. Hun jeg skulle snakke med, fikk jeg ikke tak i, men venter på at hun forhåpentligvis ringer meg opp igjen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå