Gå til innhold

Når kalles det

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når det man egentlig kan kalle måltidet frokost? Er det første måltidet alltid frokost eller er det innenfor en bestemt tid, i såfall når?

Jeg stod opp 11.30 i dag og spiste mat klokka 12. Spiste jeg frokost i dag?

Om man legger seg 22 og står opp 6 så har man 8 timers søvn, det samme har man om man legger seg 4 og står opp 12. Er ikke det det samme?

Om man spiser med en gang man står opp, er det frokost begge gangene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kaller dagens første måltid frokost uansett når det er jeg :)

Hvor "riktig" det er vet jeg ikke.

Gjest Roxie Hart
Skrevet (endret)

Jeg kaller også begge tidspunkter for frokost, så sant maten man inntar kan betegnes som frokostmat ;)

Edit fra Wikipedia: Frokost er navnet på det første måltidet de fleste inntar om morgenen.

Endret av Roxie Hart
Skrevet

Frønsj, friddag, frelds, etc. Nei, jeg kaller det frokost så lenge det er dagens første måltid. Tror ikke det finnes noen spesielle regler for det.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Som noenn sa over her, så lenge det er frokostmat, så kaller jeg det første måltidet frokost.

Ellers har det nok hendt at jeg har hoppet rett til middag, og jeg kaller ikke kjøttkaker i brunsaus for frokost. Der går grensa ;)

Skrevet

Jeg var på julefrokost hos noen danske venner for første gang for et par år siden. Da jeg fikk invitasjon, trodde jeg at det ble et lite lett måltid tidlig på dagen, og var litt i stuss over at jeg skulle komme litt etter lunsjtid.

"Men de liker vel å ligge litt frempå", tenkte jeg.

Jaggu sa jeg lite måltid. Jeg vagget hjem i 20-tiden, stapp mett og god og full :gjeiper:

Så det kommer litt an på nasjonalitet også.

Gjest marihan
Skrevet

Hehe, morsom erfaring Mann 42 :)

Jeg er enig med innleggene over her, frokost er det første måltidet en inntar, uavhengig av tidspunkt.

Skrevet

Ser ut som de fleste her er enig i at det første måltidet er frokost uansett når det er så lenge det kan kalles frokst, men hva med de som sier dem ikke spiser frokost?

Hopper de rett til middag de da eller spiser de en så stor lunsj at det ikke kan kalles frokost?

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Ser ut som de fleste her er enig i at det første måltidet er frokost uansett når det er så lenge det kan kalles frokst, men hva med de som sier dem ikke spiser frokost?

Hopper de rett til middag de da eller spiser de en så stor lunsj at det ikke kan kalles frokost?

For meg handler det i stor grad om hva man spiser. Som jeg skrev over, spiser man kjøttkaker i brunsaus som første måltid, så kommer det aldri til å bli frokost for meg. Spiser jeg derimot typisk frokostmat kl 3 og akkurat har stått opp, ja så kaller jeg det frokost.

For meg tror jeg også det har litt å si hvor lenge det går fra jeg står opp til jeg spiser. Lar jeg være å spise de første 5-6 timene etter at jeg har stått opp, så kaller jeg det vel ikke vanligvis frokost.

Skrevet
Jeg var på julefrokost hos noen danske venner for første gang for et par år siden. Da jeg fikk invitasjon, trodde jeg at det ble et lite lett måltid tidlig på dagen, og var litt i stuss over at jeg skulle komme litt etter lunsjtid.

Jaggu sa jeg lite måltid. Jeg vagget hjem i 20-tiden, stapp mett og god og full :gjeiper:

Kjenner til den der, mange som lo når jeg sa jeg spiste frokost før jeg dro på skolen.

Men de har morgenmat - så frokost!

Veldig fint å gå forbi baker`n hver dag og det står morgenbrød og kadde 12 kroner. :hoho: syns det var like festlig hver morran jeg

Skrevet

Ordet frokosts stammer fra germansk vro (tidlig) og kost, altså "tidligmat" og bør således kunne brukes om dagens første måltid, såfremt det er tidlig i øynene til den som eter måltidet. Sånn sett kan en nattevakt utmerket spise frokost om kvelden. Det ville vært vanskeligere med den danske morgenmad.

Gjest Eurydike
Skrevet

Dette er jo en språkforskjell, ikke en kultur/nasjonalitetsforskjell. Som andre også påpeker:

Frokost (norsk) = morgenmad (dansk)

Lunsj (norsk) = frokost (dansk)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...