Gå til innhold

Barnetrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle har jo rett på barnetrygd, men en som tjener 20 millioner i året har jo egentlig ikke bruk for det.

Så, burde det vært en grense? I fåfall hvor mye. Hva med over 5 millioner i året så får man ikke barnetrygd eller mindre enn andre? Er det rettferdig? Er det i gjen urettferdig for de som har mye penger?

Selv så vet jeg egentlig ikke hva jeg mener, bare spørr.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Behovsprøving slår aldri rettferdig ut, derfor er det greit at alle eventuelt ingen, får barnetrygd.

Skrevet

Men barnetrygden er jo barnas penger. Noen vi kjenner ligger godt oppi millionlønnklassen, men de gir likevel ikke barna sine andre penger enn barnetrygden. Ikke sparer de for dem og ikke får de ting de trenger med mindre det er betalt av barnetrygd (sykler og større ting da).

Jeg tror nok det har litt med hvordan foreldre prioriterer å bruke barnetrygden. Selv om man har masse penger er det ikke sagt at man holder barna med penger.

Skrevet

Men poenget med barnetrygden er vel at de som ikke har det så jævlig fett til vanlig også skal ha mulighet til å gi barna sine en likeverdig oppvekst. Hvordan kan det da være rettferdig at de med millionlønn kan få barnetrygdt de bruker barna? Selv om de 'bare' bruker den på barna. De kan jo evt sette av tislvarende selv og bruke på barna.

Er folk så egoistiske at de ikke ønsker å bruke egne penger på barna sine så bruker de kanskje ikke barnetrygden til det heller..

Skrevet

Jeg syns absolutt at der burde være ei grense. Kan ikke se hvorfor milljonærer trenger 1000 kr i barnetrygd akkurat.

Mens for de som har minst kan det bety en enorm forskjell,kanskje avgjørende for mat til barna denne måneden.

Hvor grensen burde gå vet jeg ikke, men har man millioner i årsinntekt bør man klare å forsørge barna sine!

Da hadde kanskje de med minst ressurser kunna fått litt mer....

Absolutt likhet overalt går ikke, (f.eks lik inntekt,like forutsetninger og ressurser) så da bør det ga an å prøve å minske forskjellene ved å litt mer til de som har minst.

Barnetrygda er jo til for barna.

Gjest Farao på ferie
Skrevet

Sånn som det er nå er det ikke noe stigma ved å motta barnetrygd, og det synes jeg er bra. Hvis man innførte en behovsprøvet ordning vil det lett kunne bli litt sånn "åja, du får barnetrygda, ja...", noe som kan være uheldig for de som allerede har det vanskelig.

Dessuten vil mye forsvinne i administrasjonskostnader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...