Gå til innhold

leggetid for 4 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på hva som blir praktisert som leggetid for en 4åring...

Er stemamma til en 4åring som er snart 5...

Han på snart 5 får ofte være oppe til 9 og halv 10. Jeg synes det er seint og har prøvd å ta det opp med faren, men han sier at han synes det er en grei leggetid. For da sover han lengre på morra'n..

Hva synes dere? Er det seint for en på snart 5 år? eller er det bare jeg som synes det?

Skrevet

Kl 9-10 synes jeg er altfor sent.

Når legger han seg i uken, da?

Det er viktig å ha stabile leggetider hele uken, ikke lage skille på ukedag og helg.

Min 4-åring legger seg senest halv 8 hele uka og er nødt til det for ikke å være helt ødelagt om morgenen når han skal i barnehagen. Han sover da til ca 8 om morgenen i helgene.

Synes det blir helt feil å ødelegge søvnmønsteret til et barn bare fordi man selv vil sove litt lengre i helgene.....

Skrevet

Det er viktig å ha stabile leggetider hele uken, ikke lage skille på ukedag og helg.

Min 4-åring legger seg senest halv 8 hele uka og er nødt til det for ikke å være helt ødelagt om morgenen når han skal i barnehagen. Han sover da til ca 8 om morgenen i helgene.

Synes det blir helt feil å ødelegge søvnmønsteret til et barn bare fordi man selv vil sove litt lengre i helgene.....

Det er i ukedagene han legger seg i 9 tiden. Ikke skille på ukedager eller helg.. Han er gretten og sur hver morgen når han står opp, men faren bortforklarer det med at han er morgengretten.. 3åringen legger seg 7 og er blid som en sol når ho står opp kl 7 neste morgen...

Gjest Mayamor
Skrevet

Vi begynner å pusse tennner kl. 19.00.

Da er kvelds inntatt etter barne-tv.

Så leser jeg en bok og/eller synger en sang eller tre.

Er han oppe lenger er han morgengretten.

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Å legge seg seg kl 9-10 for en 4-åring er ALTFOR sent. Barn på den alderen har behov for mye og god søvn på natta.

Jeg jobber i barnehage, og ser at barn som jeg vet legger seg for sent om kvelden(de forteller hva de har sett på tv....), fungerer dårlig på dagtid.

De sovner ved lunsjbordet, blir lett grinete og kommer lettere i konflikt med andre.

Et barn på 4-5 år, bør legge seg i 19.30-tida, og helst sovne før 20. Da får de den søvnen de trenger for å fungere i hverdagen.

Å drøye barnets leggetid, for å selv kunne sove lenger om morgenen, er veldig egoistisk. Har man fått barn, må man faktisk regne med litt mindre søvn den perioden de er små.

Skrevet

Har to barn på snart 3 og 5 år, starter kveldsstellet ca 19.00. Og legger dem samtidig.

De sover da til ca 7.00-7.30.

Skrevet

Har en gutt på 3,5 år. Begynner å legge han klokka 19. Men han holder det gående til 21 - 21.30 hver kveld :sukk:

Skrevet

Min på 4,5 legger seg senest kl 20, gjerne 19.30 i ukedagene. Han legger seg til samme tid i helgen dersom vi er hjemme, men da kan han få ligge og "lese" litt eller høre på en lydbok.

Skrevet

Målet är att både min 1 och 4 åring ska ligga i sängen senast kl 20. Vi tar kvällsstell 1930 och jag vill ha de i säng senast 20, då får han lyssna på musik eller saga. Ibland är han tröttare och sover redan halv åtta -kvart i åtta, andra kvällar kan han hålla på till över halv nio.

Somnar 4 åringen vid åtta vaknar han mellan 6 och 7, ibland tidigare.

Barnen ska vara på dagis/barnehagen kl 8 och vi behöver aldrig ställa klockan på morgonen, de väcker oss i god tid ändå. Sovmorgon är till 7.15 i senaste fallet.

Gjest Gjest_Tulla_*
Skrevet

Vi har en 6 åring som er i seng til 19-19-30 hver dag. Da er h*n oppe og i strålende humør mellom 07-08 i helga, og ved 07 tida på hverdager.

Så har vi en 12 åring, og h'n legger seg kl 21, og får lese til ca 21.15-21-30

Ungene er da i strålende humør hele dagen, og trøtt når kvelden nærmer seg.

Skrevet

Min 4- åring legger seg 19.30 på ukedager og 20 i helgene. Han våkner da som regel mellom 6 og 7 om morgenen.

Skrevet

Dette synes jeg er altfor sent. han trenger mye søvn, så det er ikke rart han er gretten om morgene. Kansje han vil sove like lenge om han legger seg tidligere. Når har dere tid sammen da?

Mine la seg alltid etter barnetv. Spiste kveldsmat frem til barnetv, så var det natta natta ca kl 19.

mener det er ødeleggende for en 4 åring å være oppe så sent. Når skal han evt legge seg når han blir eldre. Blir det han som skal slukke og slå av tv etter dere har lagt dere? :sengekos:

vet om en 6 åring som ikke vil legge seg før 11 på kvelden i følge foreldrene. Det er foreldrene som ikke orker kampen. Ikke særlig hyggelig gutt så sent....det verste er at de tar med gutten på besøk til folk, gjerne etter kl 20

Ta det opp med far NÅ, dette må du få slutt på

Skrevet

Har ei frøken på snart 4 år.

Hun legger seg mellom 19.00 og 20.00.

Alt etter om hun har sovet 1/2 time på dagtid.

Men senest 20.30 har vi lagt henne ned.

Skrevet

Vi legger både 4 åringen og 6 åringen rett etter barnetv. bruker god tid på å legge med mye kos og leking eller lesing (de velger...) og der er stortsett i seng 19.30. På uke dagene vekker vi de 6.15-6.30 og i helgen våkner de av seg selv ca 6.30. Vi står opp tidlig fordi det er på krevd for at vi skal nå jobb og skole, og da er det viktig at barna får nok søvn! I helgen hadde det vært greit at de sov litt lengre, men de vekker ikke oss lengre, går ned og spiser mat (lager knekkebrød med masse pålegg) og ser på tv til vi kommer ned (mellom 8 og 10...), er det noe, vet de at de kan vekke oss for å få hjelp :)

Skrevet

Vi legger 4 åringen klokken 20.00 akkurat. Om han er våken til feks 22.00 så blir han overtrøtt og umulig å legge. I helgen er han oppe til 20.30-21.00.

Skrevet
Vi legger 4 åringen klokken 20.00 akkurat. Om han er våken til feks 22.00 så blir han overtrøtt og umulig å legge. I helgen er han oppe til 20.30-21.00.

Glemte å skrive at han våkner da i 7.30 tiden i ukedagene pga vi vekker han, og så i 09.00 tiden i helgene.

Skrevet

Har ei på tre år, hun legger seg kl 19, og en 8-åring, han legger seg kl 20.30. Har prøvd oss litt fram, og dette er det våre unger trenger for å få nok søvn. Da er de fin og opplagt til neste dag. I helgene blir det ofte litt senere - i alle fall for han eldste. Treåringen er ofte trøtt og ber om å få legge seg:)

Skrevet

Har hørt en "gammel" tommelfingerregel om at et barn på 8 år skal legge seg kl. 20 (8). Deretter kan man legge på 1/2 time per år (inntil visst tidspunkt selvsagt).

Min jente på snart 3 år er i seng før 19.30, sovner raskt og sover til 7-7.30.

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...