Dalila Skrevet 24. januar 2008 #1 Skrevet 24. januar 2008 Skal en tur på IKEA om et par uker. Bor lang reisevei fra og tenker å kjøpe en del når jeg er der. Har skrevet ei liste over ting jeg vet at jeg skal ha, men det er sikkert en del saker jeg ikke har tenkt på. Derfor spør jeg dere; hva er det mest praktiske dere har kjøpt der? Og om ikke akkurat praktisk som i fornuftig, hva har dere hatt mest glede av? Da mener jeg i alle kategorier; møbler, oppbevaring, kjøkkenting, utstyr til barn, dill og dall osv. Gleder meg.
Suzy Skrevet 24. januar 2008 #2 Skrevet 24. januar 2008 Alt kommer jo an på hva du trenger, men tv-benken i Stockholmserien er noe av det flotteste jeg har kjøpt. Den kan lukkes når tingene ikke er bruk - praktisk. Kjøpte dessuten panelgardinoppheng og gardiner, og brukte dem som romdeler. Billig, vakkert og lett. Anbefaler dessuten skjærefjøl (sånn stor og tjukk av tre) - praktisk talt uslitelig. De har gode kniver til kjøkkenet, gode kjeler (365-serien), nydelige krukker i glass til kaker, e.l. Jeg har kjøpt baderomsskap der - billig, og umåtelig praktisk! Jeg har nesten ikke grenser jeg... :fniser:
Chica Skrevet 24. januar 2008 #3 Skrevet 24. januar 2008 Epledeler var det første som slo meg når jeg så overskriften Er også fornøyd med oppbevaringsbokser og kurver som har skapt mye mer orden hjemme hos oss.
Dalila Skrevet 24. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. januar 2008 Jeg har nesten ikke grenser jeg... :fniser: Ikke jeg heller... Planlegger å gå fullstendig amok, så bare kjør på med gode tips!!!! Takk så mye hittil!
katla Skrevet 24. januar 2008 #5 Skrevet 24. januar 2008 Oioioi, jeg er veldig glad i IKEA, så her er svaret "mye". Er mest fornøyd med kjøkkenenet mitt, men du ser vel for deg litt mindre ting Ellers er mine beste IKEA-kjøp: * Rimelige og fine asjetter * Plastkopper og skåler til barn * Dyner og sengetøy * Trofast-oppbevaringsserie (fin til leker) * Billyhyller selvsagt * Fine bord, som kan slås halvveis sammen og dermed variere veldig i størrelse * Pax-garderobeskap (får plass til utrolig mye der pga høyden)
girrl Skrevet 24. januar 2008 #6 Skrevet 24. januar 2008 Har kjøpt en morsom gyngestol av banan siv, den er kjempe stilig, spesiell og tar seg godt ud i stuen vår. ellers så synes jeg ikea alltid ha bra utvalg i oppbevarings bokser/esker o.l., di er pene også. Du kan jo også bytte ut sofa "pynte puter" men noen nye, det er jo masse å velge i på ikea av det. Ellers vil jeg anbefale deg å gå inn på www.ikea.no å bli inspirert Masse gode tips der inne
Gjest Gjest_Kathrine_* Skrevet 24. januar 2008 #7 Skrevet 24. januar 2008 Kjøp kun saker DU trenger ..
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2008 #8 Skrevet 25. januar 2008 Koncis hvitløkspresse. Den beste jeg har hatt! Bruker den hele tiden! Genial!
Dalila Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 25. januar 2008 Takk, takk :bukke: Keep `em coming! Kathrine: Jeg kjøper selvfølgelig bare det jeg trenger selv, men det er ikke alltid man kommer på ting, og når man først er på IKEA så er det greit å få kjøpt litt, fordi det ofte er billig. En annen grunn til at jeg la inn denne tråden er at jeg kanskje ikke kommer til å klare å gå rundt så mye som jeg hadde ønsket. Da er det greit å ha en formening om hva man skal ha
Elle Melle Skrevet 25. januar 2008 #10 Skrevet 25. januar 2008 (endret) skohorn (slikt i plast som ser ut som en slange) høy sinkpotte til paraplyer billige og sammenleggbare skittentøyskurver til badet og soverommet Hyller: Vi har disse (i hvitt)i garderoben og på vaskerommet, de er for eksempel uovertrufne til å sortere hundre ulike typer skittentøy i: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S19819557 alt av ulike typer oppbevaringsesker og kasser som kan plasseres på toppen av skap og se pene ut badekarsmatte plastkrakk til å stå på dusjforheng purépresse til å mose varme poteter til potetmos med (slipper å skrelle!) pent sengetøy... I grunnen er det aller meste vi har enten arvet, fra loppemarked eller fra Ikea. Endret 25. januar 2008 av Elle Melle
Gjest Ikea-gal Skrevet 25. januar 2008 #11 Skrevet 25. januar 2008 Sånne klyper som du lukker igjen plastposer/pålegg/risposer etc etc etc med. Bruker flere sånne hver dag, er helt uunnværlige. Kjøp to pakker Advarer mot den billige isskjeen i plast i festlige farger (husker ikke navn), for den virker ikke. Får liksom ikke ut isen med den.... Kjøp heller ikke halogen-lyspærer, de varer i ca. en uke. Omsorg skohorn er et must. Billige dobørster kjøpes hver gang . Grönö bordlamper er vi veldig fornøyde med! (men ikke bruk sterkere lyspære enn 15 watt). Gir koselig og mykt lys, er pene og billige! Syntes krus til 5 kr. Kjøp så mange du orker. Da har du pene og greie kaffekrus til en haug med gjester i barneselskap/familieselskap. Samme med asjettene som koster 5 kr. Men ikke kjøp hele esker uten å kikke på hver asjett først. Noen er litt 2. sortering Antonius trådkurver er billige og bra. Er ikke fornøyd med Tupplur lystett rullegardin (dårlig kvalitet, blir fort skrukkete, skitne og stygge).
Mini_me Skrevet 25. januar 2008 #12 Skrevet 25. januar 2008 tror nesten de må være de barnekoppene i 6 pk med matchende tallerker....
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2008 #13 Skrevet 25. januar 2008 Først og fremst; kjøp ting du trenger, ikke alt mulig bare fordi det er fint og billig Jeg er veldig fornøyd med: - Ivar-hyller (bruker dem som bokhyller, men når jeg får et "møblert hjem" degraderes de nok til bodhyller). Også fornøyd med andre hyller fra IKEA, blant annet Billy (selv om de ikke akkurat er i eksklusive materialer) - diverse kjøkkeutstyr som boller, visper, litermål etc. Kjøp det de har i stål, det er like bra som produkter du får kjøpt i dyre interiørbutikker. (Hvitløkspressa er også god, men hvitløk blir bedre om den hakkes, så jeg har ikke brukt pressa på årevis) - billige glass og vinglass. Vinglassene får gode karakterer av vinkjennere visstnok. - gardiner og tepper (men ikke de med latex under, den blir til lim) - gryter, både 365, Favorit og støpejernspanner. -matter i sjøgress; billige og slitesterke, vi har hatt en av våre i yttergangen hvor den har blitt både vått, møkkete/sandete og tråkket på av utallige sko i flere år, og den er like fin. De liker visstnok også å bli fuktige Jeg synes de er pene også. - diverse kurver til oppbevaring. Bruker noen grove kurver av pil og noe flettet sjøgress e.l til skittentøy, og til diverse oppbevaring i gangen. Pent (etter min mening, jeg er veldig glad i slike kurver ) og solid og mye billigere enn tilsvarende i mer fancy butikker. - presskanne - billige dobørster - sommerdyne, har hatt i mange år. - sultan rammemadrass Ting jeg er mindre fornøyd med: - Tallerkner; de blir fort ripete og "hyler" - lamper med dimmer, om den ikke er på fullt piper den. Ellers helt ok fornøyd med ulike lamper derfra. - sengetøy; fine mønstre og farger, helt klart, men ofte veldig lite holdbar kvalitet. Jeg har blitt litt sånn at jeg gjerne vil at sengetøyet skal holde i mange år, og IKEA sine taper seg veldig i kvalitet over tid. Generelt synes jeg IKEA har mye bra og at kvaliteten slett ikke er verst, selv om endel ting selvsagt tipper over i "oi, billig, bruk og kast".
Gjest Ikea-gal Skrevet 25. januar 2008 #14 Skrevet 25. januar 2008 Bare vær klar over at Ikea har egen størrelse på sengetøy og dyner/puter. Så hvis du har standard dyne/pute bør du ikke kjøpe sengetøy på Ikea.
lulle Skrevet 25. januar 2008 #15 Skrevet 25. januar 2008 Sånne klyper som du lukker igjen plastposer/pålegg/risposer etc etc etc med. Bruker flere sånne hver dag, er helt uunnværlige. Kjøp to pakker Advarer mot den billige isskjeen i plast i festlige farger (husker ikke navn), for den virker ikke. Får liksom ikke ut isen med den.... Kjøp heller ikke halogen-lyspærer, de varer i ca. en uke. Omsorg skohorn er et must. Billige dobørster kjøpes hver gang . Grönö bordlamper er vi veldig fornøyde med! (men ikke bruk sterkere lyspære enn 15 watt). Gir koselig og mykt lys, er pene og billige! Syntes krus til 5 kr. Kjøp så mange du orker. Da har du pene og greie kaffekrus til en haug med gjester i barneselskap/familieselskap. Samme med asjettene som koster 5 kr. Men ikke kjøp hele esker uten å kikke på hver asjett først. Noen er litt 2. sortering Antonius trådkurver er billige og bra. Er ikke fornøyd med Tupplur lystett rullegardin (dårlig kvalitet, blir fort skrukkete, skitne og stygge). Du kan ikke mene at disse trådkurvene er bra??!. De faller jo sammen hver eneste gang jeg trekker dem ut.....
Dalila Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #16 Skrevet 26. januar 2008 Hihi, her var det delte meninger ja Takk for flotte tips, tar gjerne imot flere! Vet i alle fall at jeg skal ha sånt bord til å ha laptopen på fanget... Og en del skåler/vaser til å ha lys i... og en del av de tingene dere har foreslått selvfølgelig!
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2008 #17 Skrevet 26. januar 2008 De har endel billige og fine arbeidslamper i metall, sånne Luxor-liknende. Jeg har to som er til å skru fast på bordet. Jeg er også fornøyd med dusjforheng derfra, kjøpte et billig gjennomsiktig plastforheng med morsomme figurer på i sin tid, og er litt lei meg for at vi har dusjkabinett her vi bor nå... Sånne esker med vinglass derfra er genialt; de er gode og det gjør ikke noe om det knuser et og annet. Av og til ønsker jeg meg fine, dyre glass, men hadde ikke tort å bruke dem til hverdags og arrangerer aldri fester, så...
Gjest Eurydike Skrevet 26. januar 2008 #18 Skrevet 26. januar 2008 Hvite kronelys av 100 % stearin. Helt uunnværlige. Det er vel nesten det eneste jeg kjøper på Ikea sånn med jevne mellomrom. Ellers er jo de rimelige vinglassene (Optimal?) ok. Og det hvite 365-serviset er både fint og slitesterkt - vi bruker det til hverdags.
Gjest itla Skrevet 26. januar 2008 #19 Skrevet 26. januar 2008 Ikea-produkter jeg ikke hadde klart meg uten: * Poseklyper - disse er geniale, og som en skrev over her, bør du kjøpe minst 2 poser. * Oppbevaringsbokser i 365-serien i alle størrelser og fasonger. De er tette og fine, og ventilen er veldig praktisk. * Skjærefjøler i tre. Vi har også en slakterblokk som vi er veldig fornøyd med, men den ble kjøpt for en del år siden og er ikke lenger tilgjengelig. * Dørslag i plast - akkurat passe størrelse på hullene. * Hvitt porselensservise i 365-serien - vi har brukt dette daglig i 4 år, og det er stadig like fint. Jeg liker designet veldig godt, også. Se her. * Diverse tekstiler. Gardiner, putetrekk til pynteputer, linservietter, kjøkkenhåndklær etc. * Dobørster til 8 kr (eller er det 10 nå?). * Oppbevaringsbokser etter smak og behag. De har mange som er både pene og praktiske. * Stearinlys, lysestaker, vaser, blomsterpotter. * Skoskap! Vi har hvite Trones. * Köttbullar i kafeen FØR man begynner handlingen - den beste kuren mot sutrete mann-syndromet. (Om man er der på den tiden av døgnet, ihvertfall, og selvsagt forutsatt at mannen LIKER köttbullar. Det gjør heldigvis min. ) Generelt sett er min erfaring at om du unngår de aller billigste produktene (med noen hederlige unntak - 5-kroners-glassbollene og trefjølene til 30 kr i kjøkkenavdelingen, f.eks.), er Ikea-produkter slett ikke dumme. Uhyre få av våre Ikea-varer har gått i stykker, og vi har mye derfra - forholdsvis unge og relativt nyetablerte som vi er. Billy, Sultan, Malm og Pax er blant våre gode venner. Ellers er det veldig greit å ha tenkt gjennom problemområder du trenger gode løsninger til, slik at du kan ha det i bakhodet når du går gjennom varehuset - det gjør det lettere å se hva som kan funke. Og ta gjerne en titt i barneavdelingen uavhengig av om du har barn - det er mange kule og smarte ting der (særlig når det gjelder oppbevaring), ihvertfall om man liker å ha litt farger rundt seg.
Bomull Skrevet 26. januar 2008 #20 Skrevet 26. januar 2008 (endret) Ting jeg kjøper jevnlig på IKEA: * Store hvite kubbelys: De brenner i timesvis og siden de brenner nedover i lyset renner de ikke og skaper et flott romantisk lys jo lengre ned de brennes * Lange, tynne hvite lys * Telys - billigere får man det vel ikke? * Servietter * Dobørster * Oppvaskbørster * Innpakningspapir (gavepapir) * Firepack med små duftlys (brenner alltid på badet når jeg har gjester) * Batterier og lyspærer Andre ting jeg er veldig fornøyd med: * Kappelaken til seng * Oppbevaringsesker av papp i forskjellige mønstre (har oppå alle garderobeskap for å utnytte plassen) * Dusjhylle slik at man slipper å borre i veggene. * Speil (de har mange ulike varianter til en billig penge) * Dyp og flat stekepanne Endret 26. januar 2008 av Sunshine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå