Gå til innhold

AUUUUUUUUU

Fremhevede innlegg

Gjest Scarlet
Skrevet

huff, mobbing er helt grusomt! Det er derfor jeg ikke kunne ha blitt lærer, nettopp fordi at hvis det hadde oppstått mobbing på min skole og jeg hadde sett det så tror jeg faktisk at jeg hadde kommet til å bli så sint på mobberne at jeg hadde kommet til å gjøre og si ting jeg hadde kommet til å angre på.

Det er som er så dumt det er at det hele tiden er offeret som tror det er den det er noe galt med (og det er jo ikke akkurat rart at man tror det heller hvis man blir mobbet og aldri får gå i fred), men det er mobberne som har et problem! I de tilfellene der mobbeoffere flytter og bytter skole blir jeg så utrolig sint på lærerne. Hvorfor ikke heller ta tak i mobberne og be DE om å flytte? Eller, det ville jo kanskje blitt å flytte problemet bort på noen andre, men går det ikke an å utvise elever for mobbing? Det er faktisk VELDIG alvorlig! Dette er en sak jeg brenner veldig for og har masse meninger om. Jeg blir så utrolig provosert av lærere/forelder/elever som ikke bryr seg om at faktisk medelever blir mobbet!!!! Folk som må se ned på andre for å føle seg vel selv er mennesker jeg har NULL respekt for!! :kjempesinna:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fulgt denne saken nøye, siden jeg har vært elev ved den skolen det er snakk om.

Hele saken er selvfølgelig utrolig trist! Barn kan være utrolig hensynsløse noen ganger.

Men jeg vil presisere et par ting som har kommet litt dårlig frem i media. For det første så klippet ikke gutten av seg tennene, slik overskrifta i Nordlys får en til å tro. Han klippet heller ikke biter av tennene, men lagde dype merker i begge fortennene. Jeg mener ikke at dette ikke er ille nok, vil bare fortelel at han ikke har ødelagt smilet sitt for resten av livet.

En annen sak som ikke har blitt så godt belyst er at foreldrene ikke klandrer skolen for det som har skjedd. De samarbeider nå tett med skolen for å få en slutt på problemene, og ønsker ikke å anmelde forholdet selv, eller at taperforeningen (eller hva de nå heter..) skal gjøre det på vegne av dem. Foreldrene var heller ikke selv klar over hvor alvorlig saken var før gutten prøvde å klippe av seg tennene.

Selv ble jeg mobbet og holdt utenfor gjennom hele barneskolen. Ikke hele tiden, og jeg hadde også venner. Men det var tøft nok, og jeg har den dag i dag problemer med å vite om jeg virkelig kan stole på folk. Er selvfølgelig lett å skylde på at skolen ikke gjorde nok, men i mitt tilfelle var begge mine foreldre lærer på den skolen jeg gikk på. De gjorde alt de kunne for å hjelpe meg, men det er ikke alltid det er så enkelt å gjøre noe...selv om man gjerne vil. Det holder ikke å stoppe "mobbehandlingen" der og da, det må mere til enn som så, ellers fortsetter mobberene så snart lærerene snur ryggen til.

Det som hjalp meg best var når hele klassen eller større grupper elever gjorde ting sammen. Prosjekter der alle jobba sammen, og der alle ble tatt litt ut av den hveragslige sammenhengen. Alle ble litt bedre kjent med hverandre på en ny måte, fikk se litt andre kvaliteter ved hverandre. Tror derfor det som virkelig hjelper mot mobbing er å bygge sammhold i stede for å kjempe mot mobbingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...