Gå til innhold

AUUUUUUUUU

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

100% enig! :sinna:

Gjest Scampi
Skrevet

Å fyttirakker`n :o Stakkars stakkars lille gutt... Fikk ordentlig vondt i magen.. Unger kan være mildt sagt jævlige med hverandre, og forebygging er så utrolig viktig. Har vi kanskje litt for dårlig tid i vår travle hverdag til å fange opp de signaler som barna sender oss? Og ikke minst litt for dårlig tid til å snakke sammen med barna og lære dem hva som er akseptabelt og ikke?

Selv har jeg ei datter som er rund og god som nå går i 2. klasse. Vi har veldig bevisst jobbet med henne for at hun skal kunne stå imot eventuelle kommentarer og har sørget for at hun har et trygt og godt nettverk rundt seg, og enda går det bra, men må innrømme at jeg gruer meg litt til hun blir større for jeg vet hvor hjerteløse barn kan være..

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er helt forferdelig hva unger kan gjøre mot hverandre.. :cry:

Jeg har vært gjennom et mobbehelvete selv i alle år jeg gikk på skolen. Verst var det på barneskolen. Mine foreldre gjorde alt i sin makt for å hjelpe meg. Hadde uttalige møter med skole og lærere, men ingenting hjalp. Det endte med at jeg måtte slå for å få fred for noen timer.

Desverre har mobbinga ødelagt mye for meg nå som jeg er blitt voksen, men jeg håper inderlig at skole og FORELDRE kan våkne opp litt og gjøre alt de har i sin makt til å hindre at sånne ting skjer..

Jeg blir så forbanna her jeg sitter, så det koker....! :kjempesinna:

Skrevet

Fy fillern altså....Ble helt kvalm jeg...Stakkars gutt, det måtte vært bra trist for han siden han klippet av seg tennene for å unngå å bli mobbet mer! Rro så vondt det skulle gjøre...Nei, mobbing er så totalt unødvendig og hensynsløst, skulle nesten vært fengselsstraff for det.... :evil:

Gjest gjest1
Skrevet

huff, det hørtes fryktelig ut.

Håper han får skikkelig hjelp nå, bare synd at han mått ty til slike drastiske ting.

Kjenner noen som tok begge sine sønner ut av skolen fordi de ble mobbet. Den ene av guttene ble nesten drept av mobberne.

Først da ble saken tatt på alvor.

Sånne ting må tas på alvor allerde men det bare er en fille ting. Det er for sent når noen blir skadet.

Skrevet

Dette er så trist og fælt at jeg mangler ord...

Skrevet

Stakkars, stakkars, stakkars............

Skrevet

Leste det i dag tidlig, fikk helt vondt inni meg! :cry:

Var det 8 år han var? Orker ikke lese saken en gang til. Mener det var 8 han var... I så fall har han sikkert fått sine nye og varige tenner allerede, og nå er de ødelagt for livet :( Stakkars stakkars gutt! Tenk hvor vondt han må ha hatt det psykisk for å klare å gjøre noe slikt mot seg selv fysisk!!!

Skrevet

Stakkar liten gutt :cry:

Barn kan være såååååå grusomme mot hverandre!! det er tragisk at det går så langt.

Jeg får helt vondt inni meg jeg - for jeg hatet skolen ...det var noen forferdelige år med mobbing og nedpsyking. Dette setter spor - og jeg har nå alltid følere ute for å fange opp evt blikk .....kommentarer ....høre hva andre snakker om ...... Bruker lang tid på å bli kjent med folk ..må se de an ...vite hvor jeg har de før jeg våger å gi av meg selv ....redd for at ting jeg gjør og sier skal slå tilbake på meg ....

Når unger opplever å bli mobbet - så setter dette spor i de ...de som mobber ødelegger andres liv! De skulle bare visst hva de forårsaker av redsler og sorger og vonde tanker hos offeret. De skulle prøve å selv være i den situasjonen ....

Voksne må bli flinkere å slå ned på mobbing!!! Nå vet jeg lite om hvordan skoler arbeider med dette nå - men da jeg gikk på skolen var "løsningen på problemet" å kalle inn mobbeoffer og mobbere - så sa man til moberene at mobbeofferet ikke likte å bli plaget og at de måtte slutte med det. De lovet bot og bedring ........Når man da var ferdig og døren ble lukket til kontoret var mobbehelvet i gang på nytt - bare ennå sterkere - for da skulle det hevnes at de hadde fått kjeft.

Håper for alle de ungene som går på skole nå at problemet løses på annen måte .....

huff ..juling skulle de hatt ! (men det er jo ikke lov da ......)..... :wink:

Den ungen må virkelig hatt det ille som så liten gikk så drastisk tilverks. Kan ikke forstå at han fikk det til heller ..........mulig det bare av småstykker som gikk av .........trodde ikke syvåringer var så sterke ...Uansett - håper han får det bedre ....at han får hjelp - og at mobberene får høre hva de har forårsaket av lidelse ....at de skjønner hva de her gjort .......at de angrer .......og at de ikke fortsetter i samme bane ...

Ble langt dette ....ble nok litt for engasjert ...... :oops:

Skrevet

:cry:

Unger er så slemme mot hverandre. De forstår ikke at de kan ødelegge noen for resten av livet.

Skrevet

Unger er så slemme mot hverandre. De forstår ikke at de kan ødelegge noen for resten av livet.

Ja, det er riktig. Derfor er det enda viktigere at vi som voksne er mer påpaselige på hva våre barn foretar seg.

Skrevet

Bare en kommentar til dette:

Nå vet jeg lite om hvordan skoler arbeider med dette nå - men da jeg gikk på skolen var "løsningen på problemet" å kalle inn mobbeoffer og mobbere - så sa man til moberene at mobbeofferet ikke likte å bli plaget

Det blir praktisert veldig forskjellig fra skole til skole.

Skolen jeg har jobbet ved i år har en svært aktiv holdning mot mobbing. Hvis klasseforstander får mistanke/tips/antydninger om mobbing, snakker h*n med det aktuelle mobbeofferet.

Tar deretter kontakt med familien til vedkommende, for å informere om at her blir det satt i verk tiltak.

Kaller så inn mobberne med foreldre til møte med klasseforstander og rektor. Her får i de i klare ordelag informasjon om at dette VIL BLI frulgt opp, og at hvis de ikke slutter må de skifte skole. (Det værste jeg hører er når mobbeofrene må bytte skole! Det er da søren meg ikke de som er et problem!) Foreldrene til mobberne må skrive under på referat fra dette møtet (for at de ikke skal kunne komme i etterkant og si at de ikke visste...)

Hele personalet blir selvsagt informert, man setter inn ekstra inspeksjoner i friminuttene etc. Klassestyrer har møte med mobbeoffer flere ganger i uken (gjerne etter skoletid, så ingen vet om det) i tiden fremover, og man har også hyppig kontakt med familien.

På denne måten tar man mobbing 'ved roten', og dette fungerer meget bra!

Men man har også de skolene der man velger å lukke øynene for problemene - jeg blir så sinna!!!

Får håpe denne lille guttens skole er av det bedre slaget...

Gjest Anonymous
Skrevet

Det høres bra ut det du nevner der Pip.

Jeg håper virkelig at det vil bli en så nøye oppfølging på de fleste skoler etterhvert.

Det ble gjort noen tiltak når jeg også ble mobbet på skolen, klasseforstanderen min gjorde så godt hun kunne for å hjelpe meg, men til ingen nytte.

Jeg har tilogmed opplevd at foreldrene har ledd av sine unger når de har slengt dritt etter meg, så ingenting overrasker meg lengre.

Men det blir jo litt feil når klasseforstanderen min stod å heia på meg mens jeg gav en klasse"kamerat" virkelig juling fordi jeg ikke orket mer mobbing..!! :evil:

Men nå skulle ikke dette dreie seg om meg, jeg blir bare så provosert!!

Skrevet

Det er jo bra da hvis det går fremmover.

Jeg mener også det er uhørt at mobbeofferet skal være den sommå bytte skole.

Da du (Pip) skrev om ekstra vakter i friminuttene kom jeg til å tenke på mine gamle lærere. Der var et ikke snakk om ekstra vakter nei. Vi skulle være glade hvis det i det heletatt var vakter å se .....eller glade og glade ....opplevde flere gangerat de rett og slett overså episoder. de lukket øynene og såg vekk ....ville ikke blande seg opp i det ...gjøre seg upopulære ....og på et lite sted er det ikke til å ungå at lærere er i familie og at lærere og unger er i familie ..og når da de værtste har status på stedet ...da er det klart man ikke gjør noe.

Men jeg føler dette er et vanskelig tema - for mobberene er jo ikke så dumme at de ikke VET hva de gjør ...de SER jo reaksjonen i fjeset på den det går utover. Og da begynner jeg å tenke : er de ondere disse barna? mangler de empati? for hvordan i helvet* kan de påføre andre sånn lidelse og ha MORRO med det??? Hva slags mennesker er et som opplever glede ved å såre andre??Og når de begynner med dette så tidlig - hvordan blir de da som voksne?

Jeg har ikke hatt kontakt med noen av de jeg gikk på skole med - så jeg aner ikke hvordan de er i dag ....men de kan umulig ha forrandret seg så voldsomt ....og når de da i tillegg er foreldre nå - hvordan vil deres avkom bli? Vil de få en mor eller en far som ler av de når de dytter noen ...som ikke griper inn med grenser ....som gir F i hvordan ungen oppfører seg på skolen når den tid kommer? For foreldrene til noen av de som var mobbere - var det selv ...og de tok aldri på alvor alle klagene på sitt barn.

Voksne har en utrolig stor oppgave!!! Vi skal lære ungene våre rett og galt ...vi skal lære de å ta hensyn ...å vise omsorg ..å tolerere og verdsette ulikheter...at det er tøft å støtte hverandre - "ikke mobb kameraten min"......Og dette grunnlaget må legges når de er små ....i barnehagealder .....

Nei ...siden jeg selv har kjent dette på kroppen så greier jeg altså ikke å føle noen medlidenhet med de som mobber. Alle de gangene jeg ønsket at noen skulle komme og banke de! Gi de ordentlig juling så de ville kjenne det i flere dager ....og så forby de å plage andre resten av sitt liv .....aner ikke om det hadde hjulpet ....men tanken var god å tenke .... :roll:

og med det har jeg igjen avsporet tråden om den lille gutten ...beklager :oops: ...ble bare så engasjert ....men det er nå inenfor tema da .. :wink:

Skrevet

Jeg finner ikke ord....det der er bare ubeskrivelig grusomt, og dessverre ikke et enestående tilfelle :sinna:

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg blir så rasende forbannet når jeg leser sånne ting. Hvorfor pokker har ikke noen grepet inn og gjort noe med denne saken lenge før den stakkars lille guttungen så det nødvendig å gå til et sånt skritt?? Er det virkelig mulig? En syv-åring er en bitte liten gutt, med helt nye fortenner... stakkars liten, jeg gråter.

Problemet i dag - jeg har hatt tre barn selv på skole - og på barneskolen var det faktisk sånn at lærerne holdt seg inne på læreværelse i friminuttet for de turte faktisk ikke å gå ut, da det var en liten gjeng sjetteklassinger som terroriserte skolen. De skar hull i dekkene på lærernes biler osv. HALLO - hva slags pinglete lærere er dette? La meg få tillegge - de var KVINNER hele gjengen. Og denne samme kvinnegjengen prøvde også å få gutta til og oppføre seg som jenter. Det skulle snakkes og snakkes, ingen form for aggresjon var tillatt - herregud gutter er gutter, men de må irettesettes og straffes når de gjør noe som er helt på trynet... dette kunne jeg laget et laaaaaaaaaaaaaaangt innlegg om, men det er jo ikke det dette forumet er til.... Jeg blir rasende forbannet hver gang jeg tenker på mangelen på respekt, og det er ikkeungene sin skyld - det er lærerne selv som ikke klarer å sette seg i respekt.. og det kan vi kanskje føre tilbake til den regelen om at de ikke har lov å legge hånd på ungene. Ikke at det skal være nødvendig å legge hånd på noen for å få respekt heller... men noe er riv ruskende galt!!!!!!! :kjempesinna:

Skrevet

Helt jævlig å tenke på... det burde innføres straff for lærere og andre voksne hvis man overser mobbing. Mobbing og hvordan behandle andre medmennesker burde være fast på timeplanen hver uke. Jeg skjønner ikke hvorfor skolene og rektorer er så handlingslammet og ikke tør ta tak i problemet. Det er skammelig at det skjer mobbing i norske skoler. Stakkars unger som mobbes. Håper det settes inn strakstiltak og at lærere og rektorer i hver enkel skole sendes på kurs eller læres opp til hva mobbing er og hva en skal gjøre når de oppdager mobbing på skolen. Hver enkelt skole må inngå en avtale om nulltoleranse mot mobbing.

Skrevet

Så sant.

Hadde en venninne på barneskolen som ble mobbet, hun var litt lubben. Hun ble kalt "ole brumm" og slikt.

Moren til denne jenta kontaktet læreren som sa "men ole brumm er da kjempesøt, jeg liker han". Og det var ikke særlig mye hjelp for denne jenta. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...