Gå til innhold

Eksmann arver alt mitt..

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_engstelig_*
Skrevet

Ble skilt for lenge, lenge siden og har et felles barn. Vi har ikke vært på talefot, og han har heller ikke vært interessert i å ta del i barnets liv.

Gjennom alle årene som aleneforsørger har jeg klart å jobbe hardt og skaffe oss mye jordisk gods.

Nå er barnet blitt voksen, og har fått en alvorlig sykdom som kan koste henne livet.

Jeg har en fantastisk familie, som hjelper oss døgnet rungt. Faren bryr seg fremdeles ikke. Så fikk jeg høre fra noen at "jeg måtte bare være flink til å passe på min egen helse". For om jeg skulle falle fra, og deretter min datter, så ville min eksmann arve alt det jeg har slitt for. Nå har jeg nok å sørge over med min syke datter, men dette gjør heller ikke godt å høre.

Kan dette være sant??

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så lenge dere er formelt skilt, har han så vidt jeg skjønner ingen arverett etter deg.

Arveloven

Endret av Daria
Skrevet

Hvis du dør først så arver vel din datter deg. Så vil han arve sin datter igjen.

En måte å unngå det på er vel å skrive et testamente for henne. Nå vet jeg ikke hvor gammel hun er, men er hun myndig så kan hun vel skrive et testamente. Hun er vel heller ikke videre interessert i at faren skal arve henne.

Skrevet

Det stemmer nok det hvis du faller fra før din datter. Da arver hun deg, og hvis hun faller fra arver hennes far henne. Men dere kan jo skrive testamente og da har har bare krav på pliktdelsarven.

Hvis din datter faller fra først vil han ikke arve deg.

Skrevet

Tror kanskje ts tenker på at om hun faller fra først, da arver datteren ts, og hvis datteren skulle falle fra uten å ha arvinger, så er det far som arver henne.

Har ikke veldig god greie på arverett, men jeg kan tenke meg at det var det jeg skreiv først som ts er urolig for.

Skrevet
Det stemmer nok det hvis du faller fra før din datter. Da arver hun deg, og hvis hun faller fra arver hennes far henne. Men dere kan jo skrive testamente og da har har bare krav på pliktdelsarven.

Hvis din datter faller fra først vil han ikke arve deg.

Det er ingen pliktdelsarv fra barn til foreldre, kun fra foreldre til barn, så her kan datteren disponere over hele i testamente.

Gjest Gjest_engstelig_*
Skrevet
Det er ingen pliktdelsarv fra barn til foreldre, kun fra foreldre til barn, så her kan datteren disponere over hele i testamente.

Min datter har ingen arvinger (barn), så hennes nærmeste familie i arverekke blir faren som hun ikke har hatt med å gjøre på over 20 år. Kan hun skrive et testamente det han blir fullstendig utelatt? Det hun eier, eier hun gjennom meg og hun har altid bodd hjemme p.g.a. sin sykdom. Det ville blitt en ekstra belastning for familien på min side om han skulle kunne dukke opp i mitt hus og forsyne seg av alt jeg har slitt for.

Dette er noe jeg ser for meg vil skje dersom jeg faller fra før min syke datter.

Og jeg har vært skilt i over 20 år, og har måtte klare alt alene. Så dette blir ekstra tungt å tenke på.

Skrevet

Datteren din kan vel skrive et testamente hvis tanken på at han kan komme til å arve henne plager dere.

Hva hvis denne fraværende faren skulle falle fra - da arver jo datteren din ham... Jeg syns det er litt rart at man aksepterer å være arving på den ene siden, men ikke at det skal gå begge veier. Men det er nå meg.

Skrevet
Min datter har ingen arvinger (barn), så hennes nærmeste familie i arverekke blir faren som hun ikke har hatt med å gjøre på over 20 år. Kan hun skrive et testamente det han blir fullstendig utelatt? Det hun eier, eier hun gjennom meg og hun har altid bodd hjemme p.g.a. sin sykdom. Det ville blitt en ekstra belastning for familien på min side om han skulle kunne dukke opp i mitt hus og forsyne seg av alt jeg har slitt for.

Dette er noe jeg ser for meg vil skje dersom jeg faller fra før min syke datter.

Og jeg har vært skilt i over 20 år, og har måtte klare alt alene. Så dette blir ekstra tungt å tenke på.

Ja hun kan helt fint skrive et testamente der han helt blir utelatt. Opprettes testamente nå, vil det jo være usikkert om arven fra henne også vil omfatte det hun arver fra deg. Men det vil jeg tro kan ordnes ved at hun i testamente ikke spesifisere hvem som skal arve hva, men at det gjøres mer generelt. F.eks "mine eiendeler skal fordeles med like parter mellom X og Y".

Jeg ville kontaktet noen som har satt opp slike testamenter før, for å være sikker på at det ordlyden ikke blir slik at det kan oppstå tvil rundt hva testamentet omfatter.

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Datteren din kan vel skrive et testamente hvis tanken på at han kan komme til å arve henne plager dere.

Hva hvis denne fraværende faren skulle falle fra - da arver jo datteren din ham... Jeg syns det er litt rart at man aksepterer å være arving på den ene siden, men ikke at det skal gå begge veier. Men det er nå meg.

Aksepterer å være arving på den ene siden? Det er vel vanskelig å si fra seg arven før vedkommende evt. er død? De har heller ikke sagt noe om at de ønsker arv fra han.

Gjest Gjest_engstelig_*
Skrevet

Dette er en mann som i for over 20 år siden meldte seg ut av våre liv. Han vet at datteren nå er alvorlig syk, men heller ikke nå viser han interesse.

Hun har ikke tid nok til å arve noe fra han, så det vedkommer ikke denne saken.

Mens han, i værste fall, kommer til å arve alt jeg har (via henne).

Gjest Blondie65
Skrevet
Dette er en mann som i for over 20 år siden meldte seg ut av våre liv. Han vet at datteren nå er alvorlig syk, men heller ikke nå viser han interesse.

Hun har ikke tid nok til å arve noe fra han, så det vedkommer ikke denne saken.

Mens han, i værste fall, kommer til å arve alt jeg har (via henne).

Jeg må helt ærlig si at jeg ikke forstår deg overhodet.

For at dette skal inntreffe må du dø før din datter. Dermed får du ikke se dette med egne øyne.

Dersom din datter dør før deg har hun ikke arvet noe fra deg enda, og da er det jo ikke noe som tilfaller faren?

Fordi om faren ikke gidder være far, så har han jo fremdeles et barn. Hvis din datter ikke ønsker at faren skal arve henne med sin arv etter deg hvis du skulle falle fra så er det DIN datter som må ta skritt i testamente for å hindre det. Alt du gjør i testamente vil ramme din datter.

Ja jeg forstå veldig godt at man kan være bitter etter 20 års slit over at en som ikke bryr seg kan komme lett til det. Slik er det nå en gang. Skal du miste nattesøvnen pga det?

Skrevet
Fordi om faren ikke gidder være far, så har han jo fremdeles et barn. Hvis din datter ikke ønsker at faren skal arve henne med sin arv etter deg hvis du skulle falle fra så er det DIN datter som må ta skritt i testamente for å hindre det. Alt du gjør i testamente vil ramme din datter.

Det har da aldri vært snakk om noe annet enn at det er datteren som må skrive testamente. Ønsker datteren at faren skal arve henne, er det vel lite TS får gjort med det. Men slik saken er fremstilt virker det som mor og datter begge ønsker at faren ikke skal arve.

Gjest Gjest_engstelig_*
Skrevet

For at dette skal inntreffe må du dø før din datter. Dermed får du ikke se dette med egne øyne.

Dersom din datter dør før deg har hun ikke arvet noe fra deg enda, og da er det jo ikke noe som tilfaller faren?

Ja jeg forstå veldig godt at man kan være bitter etter 20 års slit over at en som ikke bryr seg kan komme lett til det. Slik er det nå en gang. Skal du miste nattesøvnen pga det?

Jeg har ikke tenkt å gjøre noe i forhold til mitt testamente, alt mitt tilfaller min datter. Alt jeg ønsker her, er å få vite hvilke rettigheter hennes far vi ha i forhold til arv etter henne.

Takk til dere som har gitt konkrete svar.

Skrevet
Jeg har ikke tenkt å gjøre noe i forhold til mitt testamente, alt mitt tilfaller min datter. Alt jeg ønsker her, er å få vite hvilke rettigheter hennes far vi ha i forhold til arv etter henne.

Takk til dere som har gitt konkrete svar.

Og det konkrete svaret der er at han arver alt etter henne dersom du har falt fra, og hun ikke har egne barn. Dør hun før deg, vil du få halvparten fra henne, og han får andre halvparten. Alt dette, med unntak av arv fra deg til henne, kan dere endre gjennom testamente, da det kun er pliktdelsarv fra foreldre til barn.

Skrevet

Hun kan testamentere bort alt hun har til deg, med klausul om at dersom du er død tilfaller alt f.eks. Kreftforeningen, en kusine eller hvem hun vil. Men dere må få en advokat til å sette opp testamentet så det er gyldig.

Anbefaler dere å sette opp dette med en gang jeg, så du slipper å tenke på det og kan konsentrere deg 100% om din datter nå i sykdomsperioden.

Føler med dere.

Skrevet

Med respekt å melde synes jeg du da burde la være å svare i denne tråden.

Greit nok at saken kan være et interessant diskusjonstema, men alle saker ehr inne egner seg ikke til det.

Bruker man ørlite empati her, så ser man en trådstarter som som har vært alene med mye gjennom livet og nå opplever noe av det verste en forelder kan oppleve. Hennes datter er alvorlig syk. I slike tilfeller melder det seg mange tanker (jeg kan utbrodere det, og ikke minst kan trådstarter utbrodere det, men det bør være undøvendig).

Trådstarter har nå fått menge råd av mennesker som ikke ønsker diskusjon for egen del, men kun har fokus på å gi gode råd.

Til trådstarter:

(som mange skriver) Faren arver sin datter hvis du faller fra først - å fremt det ikke foreligger et testamente. Dere kan selv opprette et testamente og sørge for underskrift av to vitner (eventuelt av en advokat eller dommer).

Jeg vil imidlertid anbefale deg å ta kontakt med en advokat som er spesialist på arverett og legge frem hele saken for vedkommende - da vil det kunne opprettes et vanntett testamente. Oppretter man testemente selv kan det skje feil, og det kan bli bitre oppgjør i ettertid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...