Gjest Liten Skrevet 26. april 2003 #1 Skrevet 26. april 2003 En god venn av meg skal gifte seg i sommer og har spurt om jeg vil være toastmaster. Ikke noe jeg i utgangspunktet har så brennende lyst til, men brudeparets lystige overbevisning om at jeg var den rette til oppgaven gjorde det på sett og vis umulig å si nei, så jeg har sagt ja :-? Noen steder vet jeg det er vanlig at toastmasteren kjører noe tilnærmet et stand up-show gjennom hele kvelden, mens vennene mine heldigvis heller ønsker en litt munnrapp møteleder enn "ein knallfestlige ein fra lokalrevyen". Jeg kjenner de fleste av gjestene, så det skal ikke by på de store problemene å introdusere folk med noen små anekdoter osv. Det jeg imidlertid lurer på er: Hvilke forventninger har dere til en toastmaster? Skal h*n være den som binder festen sammen på en behagelig og småmorsom måte eller forventer dere også underholdningsinnslag, leker osv utover kvelden? Og har toastmasteren noen oppgaver utover det som skjer på selve festen? Jeg kommer nok til å finne min form sammen med brudeparet, men jeg lurer altså litt på hva som er vanlig - både tips om hva som er bra og ting til skrekk og advarsel...
Pip Skrevet 26. april 2003 #2 Skrevet 26. april 2003 Skal h*n være den som binder festen sammen på en behagelig og småmorsom måte eller forventer dere også underholdningsinnslag, leker osv utover kvelden? Vår toastmaster kommer til å gjøre begge deler... Rett og slett. Det er en god venninne av oss, og vi vet at hun takler dette kjempefint. Hun er morsom, får folk nesten automatisk i godt humør, dessuten er hun livlig. Siden vi har gjester som liker sånt, vi skal ha alkoholfritt bryllup og vi skal heller ikke ha dans, så blir det nok noe leker og gøy utover kvelden, ja. Og her setter vi vår fulle lit til henne, at hun gjør dette på en glimrings måte. Ikke sånn heseblesende, men trivelig, og ikke utdriting av gjestene, men litt moro... Om du skjønner hva jeg mener. Så mange taler blir det nok ikke hos oss, så hun slipper så mye av de 'høytidelige' presentasjonene og sånt. Forøvrig så skal vi til fotografen etter kirken, så da tenker vi at hun er tilstede og tar imot gjestene når de kommer til festlokalet. Så mye å gjøre utenom festen er det vel ikke. Vår toastmaster er veldig glad for at vi snakker en del sammen om hvordan vi vil ha det og sånt, og legger ned en del arbeid i forberedelser på forhånd. Hun vil også ringe rundt til de av gjestene som vi sier kanskje er aktuelle å 'bruke til noe', for å snakke med dem... Men jeg tror det absolutt viktigste er at du er avslappet i rollen, og ellers at du retter deg etter brudeparets egne ønsker! Det er sikkert en god grunn til at de valgte deg - trolig at du er den typen de ønsker seg i denne rollen... Lykke til! :D
14062003 Skrevet 26. april 2003 #3 Skrevet 26. april 2003 Vi forventer av vår toastmaster at han holder rede på selskapet for oss. Vi har valgt en humoristisk fyr og håper at han kan bruke dette under selskapet, men det er ikke noe must. Hans oppgaver blir: Å fordele bli-kjent-oppgavene. Å invitere til middagsbordet (om ikke servitørene fixer det). Å få middagen og talene til å gå unna på riktig måte. Følgende har toastamasteren fått (egentlig word-dokument): Tusen hjertelig takk for at du sa ja til denne oppgaven! Vi vet begge godt hva du går til, da Brudgommen var toastmaster i bryllup i fjor.Derfor skal det ikke mangle på informasjon fra vår side. Alt vi har får du tilgang til, så er det opp til deg å bruke det du føler behov for. Dette dokumentet ligger oppdatert ute på . Små og store endringer vil bli gjort fremover mot bryllupet. 1. juni håper vi derimot å kunne skrivebeskytte disse dokumentene og stresse videre med andre forberedelser. Ved store endringer vil en mail bli sendt ut til de berørte. Mottakelse Feststed Jeopardy Fordi det blir ganske lang ventetid fra vielsen til middagen for våre middagsgjester, har vi valgt å organisere litt sysselsetting i denne tiden. Dessuten blir gjestene bedre kjent. Sysselsettingen går ut på at hver gjest får spørsmål/svar på små kort. Oppgaven er så å finne sin bordkavaler ved å finne spørsmålet/svaret til det man har fått. Spørsmålene vil være relatert til Brudgom og Brud, noen bedre enn andre, men vi gjør så godt vi kan.Kortene med spørsmål/svar vil ligge godt merket på Feststed ved ankomst. Bordplassering Det vil ligge bordkort m/navn på hver plass og det vil være et kart over bordplasseringen + kort introduksjon i heftene på hver plass. Det vil bli laget et A4- eller A3-ark med fullstendig bordplassering. Dette vil være godt merket til toastmasteren og bør henges opp ca. 16:00. Middag Feststed Koordinering med kokk Det vil bli laget en oversikt til kokken med tidsplan u/tid slik at han vet når talene kommer i forhold til rettene. Koordinering med servitører Den samme oversikten som til kokken, vil bli laget til servitørene; med taler i forhold til rettene. Koordinering med musikere Musikerne vil være tilstede under hele middagen, men med musikk fra CD som bakgrunnsmusikk. De vil spille live til de sangene som evt. skal synges. Annet Inviterte Middagsgjester Inneholder gjester invitert til middag med navn, respons og antall. Kaffegjester Inneholder gjester invitert til middag med navn, respons og antall. Tjenestehjelp Inneholder funksjon, navn, status og fremtidsoppgaver. Dokumentasjon til tjenestehjelp Til forlovere Inneholder den informasjonen som forloverne trenger til sin oppgave: Takk Inviterte Dokumentasjon til tjenestehjelp Dokumentasjon på dagen Til servitører Inneholder den informasjonen som forloverne trenger til sine oppgaver: Antall Tid Transport Betaling Til toastmaster Inneholder den informasjonen som toastmaster trenger til sin oppgave: Takk Mottakelse Feststed Middag Feststed Annet Inviterte Dokumentasjon til tjenestehjelp Dokumentasjon på dagen Beskrivelse personer som skal tale Dokumentasjon på dagen Detaljert tidsplan 14.06.2003 Festprogram Inneholder nødvendig informasjon til middagsgjestene Takk til Meny Bordplassering Beskrivelse middagsgjester Taler Sanger Beskrivelse personer som skal tale Velkomsttale, toastmaster Lykke til! Brudens fars tale, Navn, Brudens fadder og farserstatter <<Beskrivelse>> Brudgommens tale til bruden, Brudgommen Brudens beskrivelse: <<Beskrivelse>> Brudgommens beskrivelse: <<Beskrivelse>> Brudens tale til brudgommen, Bruden Brudgommens beskrivelse: <<Beskrivelse>> Brudens beskrivelse: <<Beskrivelse>> Brudens forlovers tale, Navn <<Beskrivelse>> Brudgommens forlovers tale, Navn <<Beskrivelse>> Brudgommens mors tale, Sonja Brudens beskrivelse: <<Beskrivelse>> Brudgommens beskrivelse: <<Beskrivelse>> Familie Foreløpig ingen beskjed om at disse skal tale. Andre <<Beskrivelse>>
Maxine Grey Skrevet 26. april 2003 #4 Skrevet 26. april 2003 Sjekk disse http://www.dbas.no/planleggeren/valg_av_to...toastmaster.asp http://www.bryllupsweb.no/toastmaster.html http://www.bryllupsfesten.com/toastmaster.htm http://www.bryllupsfesten.com/toastskole.htm http://home.c2i.net/silnes/html/toastmaster.html http://folk.uio.no/tomtso/tin/toast/Losjen.htm
Gjest brurameg Skrevet 27. april 2003 #5 Skrevet 27. april 2003 Vår toastmaster fikk et lynkurs hos BryllupsCompagniet- du finner dem på: www.bryllupscompagniet.com eller: Mailadresser kan ikke legges i innlegg og er derfor fjernet. Det ble kjempebra. Lykke til :D
Gjest Per Smedberg Skrevet 29. mai 2009 #6 Skrevet 29. mai 2009 <span style='color:brown'>En god venn av meg skal gifte seg i sommer og har spurt om jeg vil være toastmaster. Ikke noe jeg i utgangspunktet har så brennende lyst til, men brudeparets lystige overbevisning om at jeg var den rette til oppgaven gjorde det på sett og vis umulig å si nei, så jeg har sagt ja :-? Noen steder vet jeg det er vanlig at toastmasteren kjører noe tilnærmet et stand up-show gjennom hele kvelden, mens vennene mine heldigvis heller ønsker en litt munnrapp møteleder enn "ein knallfestlige ein fra lokalrevyen". Jeg kjenner de fleste av gjestene, så det skal ikke by på de store problemene å introdusere folk med noen små anekdoter osv. Det jeg imidlertid lurer på er: Hvilke forventninger har dere til en toastmaster? Skal h*n være den som binder festen sammen på en behagelig og småmorsom måte eller forventer dere også underholdningsinnslag, leker osv utover kvelden? Og har toastmasteren noen oppgaver utover det som skjer på selve festen? Jeg kommer nok til å finne min form sammen med brudeparet, men jeg lurer altså litt på hva som er vanlig - både tips om hva som er bra og ting til skrekk og advarsel... </span>
Lunamamma Skrevet 29. mai 2009 #7 Skrevet 29. mai 2009 Oi shit, som dere har planlagt! Vår toastmaster er min onkel, som ikke er så forferdelig morsom, men som har orden i tankene sine og som ikke er redd for å prate. Jeg er kontrollfreak, og for meg var det aller viktigst å kunne stole på at toastmasteren har kontroll gjennom hele kvelden. Mine foreldre er vertsfolk, og skal dermed ønske velkommen til festen/til bords. De skal introduere toastmasteren, som da skal gi litt praktiske opplysninger (hva det er til mat, når det er røykepauser, at alle taler/sanger han ikke har mottatt informasjon om skal komme etter desserten osv). Deretter skal han holde orden på taler og sanger, for så å organisere litt leker eller andre artigheter under kaffen. Altså ikke noe standup, bare plain old fashioned control over the situation.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå