Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper det er noen her som vet litt om odelsrett og arv, som kan hjelpe meg.

Vi er to søsken som har vokst opp på en gård. Den som kommer til å ta over gården slipper å betale særlig mye for gården, mine foreldre ønsker ikke å tjene penger på overdragelse, for de er det viktigst at gården drives videre. De kommer selv til å fortsete å bo i kårboligen på gården så de er sikret bolig. Så den av oss som blir ved gården kommer til å få en flott gård så og si gratis, mens den andre må skafe seg levebrød og bosted selv, for markedspris. Så den som har odelsrett har en kjempefordel, men hva med den andre? Har han/hun rett på noen form for arv eller kompensasjon? Noen sa til meg en gang at den som tar over gården måtte "betale ut" eventuelle søsken. Jeg vet ikke hva som er riktig.

Til informasjon kan jeg si at det er jeg som er eldst, men jeg har vel egentlig bestemt meg fo å ikke ta over gården. Derfor må jeg vite hva jeg har rett på før jeg sier fra meg odelen.

Hva er vanlig i slike saker? Dere som har tatt over gård, har dere måttet betale mye for gården? Har dere måttet "betale ut" søsken?

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

I Norge har vi en lov som gjør at de som overtar en gård med odel, kan overta denne rimelig for at det skal være mulig å beholde gården i familiens eie og drive den videre. Denne blir kalt åseteretten hvis jeg ikke husker helt feil.

Hvis du selv har bestemt deg for ikke å ta over gården, så er det ikke så mye du kan gjøre med denne åseteretten. Sier du fra deg odelsretten, vil nestemann i odelsrekkefølgen få samme tilbudet. Hvis du bruker odelsretten din, og i ettertid bestemmer deg for å selge. Så vil dine søsken (som har odel) ha rett til å kjøpe gården til odelstakst. Det betyr at gården ikke automatisk kan legges ut på det åpne markedet.

Nå er ikke jeg noen ekspert på området, men dette er iallefall de grove linjene. Du kan lese mer om disse lovene på lovdata.

Når dette er sagt så synes jeg det er ganske smålig å skulle benytte seg av egen odel, hvis man ikke har noe som helst ønske om å drive gården videre. Hvis dette i tillegg er et ønske fra dine foreldre, og at de ønsker at gården skal bli i familien, så synes jeg det er enda værre.

Gjest kkleppej
Skrevet
Håper det er noen her som vet litt om odelsrett og arv, som kan hjelpe meg.

Vi er to søsken som har vokst opp på en gård. Den som kommer til å ta over gården slipper å betale særlig mye for gården, mine foreldre ønsker ikke å tjene penger på overdragelse, for de er det viktigst at gården drives videre. De kommer selv til å fortsete å bo i kårboligen på gården så de er sikret bolig. Så den av oss som blir ved gården kommer til å få en flott gård så og si gratis, mens den andre må skafe seg levebrød og bosted selv, for markedspris. Så den som har odelsrett har en kjempefordel, men hva med den andre? Har han/hun rett på noen form for arv eller kompensasjon? Noen sa til meg en gang at den som tar over gården måtte "betale ut" eventuelle søsken. Jeg vet ikke hva som er riktig.

Til informasjon kan jeg si at det er jeg som er eldst, men jeg har vel egentlig bestemt meg fo å ikke ta over gården. Derfor må jeg vite hva jeg har rett på før jeg sier fra meg odelen.

Hva er vanlig i slike saker? Dere som har tatt over gård, har dere måttet betale mye for gården? Har dere måttet "betale ut" søsken?

Det settes en verdi på gården, ut fra inntjeningsmulighet som landsbrukseiendom. Dersom det er god jord så vil verdien bli høyere enn om jorden er skrinn. Det samme gjelder evnt skog. Her vil avvirkningsvolum ha innvirkning på verdien.

Halvparten av denne samlede verdien vil være din og din bror/søster vil da kjøpe deg ut med denne summen.

Skrevet

Du trenger ikke kjøpe din søster/bror ut. Det er bare "innbo" feks i kårboligen som du må dele med henne/han.

Er i samme situasjon selv, men er ikke odel. Har ikke fått en eneste krone,men mitt eldre søsken har overtatt gården. Det er på en måte foreldrene dine som bestemmer hvordan det skal løses.

DIne foreldre har i utgangspunktet mulighet til å " gi" gården sin gratis til den med odel, altså at du ikke betaler noe for den. Om du får den gratis, så har heller ikke din søster/bror rett på at du betaler deg ut.

Det er et ganske merkelig system. Selv har mitt søsken fått gården gratis, uten å måtte kjøpe oss andre ut. Og det er helt lovlig....

Det eneste som er, er jo at feks jeg har store problemer med å komme meg inn på husmarkedet fordi mine foreldre ikke kan gi meg " garanti" ( være kausjonister) fordi gården er gitt til mitt eldre søsken. Selv har mitt søsken fått en hel gård, alt utstyret, samt vårt barndomshjem....Det var ingen betaling for dette, bare å overta den gjennstående gjeld.. ( som ikke var så mye)....

Så....systemet er veldig urettferdig spør du meg. Det er mest det at ingen kan gi meg " garanti" ved huskjøp, som er værst for meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...