Gå til innhold

HJELP! Haster! Brann i tørketrommel

Bomull

Anbefalte innlegg

Vi har en AEG kombi vask og tørk, jeg har vasket en runde med klær i kveld og tørket i to omganger. Siste runde ble ikke helt tørr siden jeg ikke satte den på like lenge som vanlig. Rett før jeg skulle legge meg satte jeg den på i nye 20 min og da la jeg merke til en veldig rar lyd i maskina. Vi stoppa den og fikk åpnet døra. Da kom det ut masse røyk og hele maskina var glovarm!

Jeg vet ikke hvor lurt det er men vi satte på en skylling etter å ha venta en halvtime... Aner ikke om det er dumt eller smart, men jeg tenker at det er bedre med en kortslutning enn en brann? Og vann kan da umulig gjøre det veldig mye værre?

Men hva skal vi gjøre? Jeg tør jo ikke legge meg nå? Tror dere at det er trygt å legge seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville iallfall kobla den fra, trekk ut kontakten og om mulig bært den ut...til du får snakka med en elektriker...Hadde den kortslutta ville jo sikringen ha gått..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den begynner å bli kaldere så da har i allefall en evt brann slutta...

Men jeg synes egentlig det er rart at vaskemaskinen fungerer når tørketrommelen tydeligvis ikke gjør det :klø:

(Det kan forøvrig ikke være spiler eller noe som sitter fast, for jeg vasker alltid i pose, og mangler heller ingen spiler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tegn hvis den kjøler seg ned da! Kanskje innstillingen var feil eller noe... Men koble den i fra i det minste, og sjekk før du legger deg at den er kald. Ring elektriker i morgen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du lar da ikke tørketrommelen gå mens du sover!!

Du burde sett nyhetene på tv i går, om huset som brente ned pga. brann i en tørketrommel.

Kombivask er noe skit, fordi komponentene sitter for nærme hverandre og det har lett for å skje noe feil.

Årsaken til brannen over var forresten oppsamling av støv inne i maskinen - der man ikke kommer til uten å skru fra hverandre maskinen.

Det er ikke lurt å fortsette å bruke en maskin det har luktet brent fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Korrekt

For det første så er rådene til gjest over her verdt å følge.

Ikke la en vaskemaskin eller tørketrommel gå når ingen er i huset. :nei:

Er det en kondenstørketrommel du har må du i tilegg til lofilteret også rengjøre kondensatoren.

Tette lofiltre kan gi høy varmeutvikling og føre til brann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lar da ikke tørketrommelen gå mens du sover!!

Du burde sett nyhetene på tv i går, om huset som brente ned pga. brann i en tørketrommel.

Kombivask er noe skit, fordi komponentene sitter for nærme hverandre og det har lett for å skje noe feil.

Årsaken til brannen over var forresten oppsamling av støv inne i maskinen - der man ikke kommer til uten å skru fra hverandre maskinen.

Det er ikke lurt å fortsette å bruke en maskin det har luktet brent fra.

Det har hun ikke gjort heller da.

Hun satte på den i 20 min FØR hun skulle legge seg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det stemmer, jeg satte den på litt til mens vi gjorde oss klare til å sove ;) Den hadde blitt ferdig før vi kom så langt. Men jeg skal innrømme at vi har satt den på og lagt oss før den er ferdig før. Men DET kommer jeg ikke til å gjøre igjen nei!

Det er ikke lofilter på den så vidt jeg har funnet ut. Jeg leita etter det da jeg fikk den, men den skal visst sende alt ut i vannet. Skal sjekke bruksanvisninga en gang til (har den her). Vi kommer ikke til å bruke den før den er fiksa nei!

Jeg tror nok det kan ha vært støv som er årsaken, men jeg skal ringe dem og høre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestilt service, og de kommer neste uke. Han sa ingenting om hva som kunne være feilen, så da får jeg bare vente å se. Og såfremt det ikke var noe fremmedlegeme i maskinen så blir det dekket av garantien.

Men jeg har i allefall lært litt av episoden! Maskinen blir aldri satt på sent om kvelden rett før sengetid igjen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barelillemeg
Ikke la en vaskemaskin eller tørketrommel gå når ingen er i huset. :nei:

Jeg har aldri helt skjønt vitsen med dette rådet. Jeg risikerer heller huset enn livet, og vil mye heller være ute av huset dersom det begynner å brenne enn inni...

Men det var vel en liten digresjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri helt skjønt vitsen med dette rådet. Jeg risikerer heller huset enn livet, og vil mye heller være ute av huset dersom det begynner å brenne enn inni...

Forsåvidt sant, men om du er hjemme rekker du antagelig å varsle brannvesenet eller slukke selv før det går så langt at hele huset brenner ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Korrekt

Om du er hjemme vil du mest sansynlig kjenne røyklukt og brannvarsleren din vil gå! Da kan du hindre at brannen utvikler seg sånn at huset ditt med dere i og evt. naboers hus IKKE brenner ned.

Skjønner du virkelig ikke vitsen med det?

Endret av Korrekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barelillemeg
Om du er hjemme vil du mest sansynlig kjenne røyklukt og brannvarsleren din vil gå! Da kan du hindre at brannen utvikler seg sånn at huset ditt med dere i og evt. naboers hus IKKE brenner ned.

Skjønner du virkelig ikke vitsen med det?

Selvfølgelig skjønner jeg det. Men jeg er fortsatt ikke sikker på at jeg vil utsette barnet mitt for panikken som følger av en brann/tilløp til brann (eller meg selv for den del). Leiligheten er ikke så viktig for meg... Det er bare en 'ting'. Dessuten har vi direkte oppkobling til brannvesenet, så de kommer uansett om jeg er hjemme eller ikke!

Så her har vi tørketrommel på både når vi er hjemme og ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Selvfølgelig skjønner jeg det. Men jeg er fortsatt ikke sikker på at jeg vil utsette barnet mitt for panikken som følger av en brann/tilløp til brann (eller meg selv for den del). Leiligheten er ikke så viktig for meg... Det er bare en 'ting'. Dessuten har vi direkte oppkobling til brannvesenet, så de kommer uansett om jeg er hjemme eller ikke!

Så her har vi tørketrommel på både når vi er hjemme og ute.

Hva med de i naboleilighetene da. Kanskje er funksjonshemmed som ahr vanskelig for å komme seg ut.

Men det spiller kanskje ingen rolle så lenge det ikke går utover deg. *provosert*

Ville du fått panikk av et branntilløp vil det være best for barnet ditt at du får kontroll over problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har hun ikke gjort heller da.

Hun satte på den i 20 min FØR hun skulle legge seg.....

oisann, her må vi visst dekke med teskjeer.

Uansett om man setter på maskinen 20 minutter før man legger seg, 1 minutt før, 5 timer før eller 8 timer etter man har stått opp spiller ingen rolle. Saken er at man ikke skal aktivere en maskon som har hatt røylutvikling.

(Prøv nå å lese før du svarer nå da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barelillemeg

Men herregud. Det bor ingen funksjonshemmede i huset mitt. Dessuten kan huset ta fyr anytime - både når jeg er hjemme og borte - og da har jeg ingen styring over hvilke gjester min nabo har (to boenheter i huset).

Dere får vel være provoserte, men jeg gidder ikke å miste nattesøvnen over denne saken. Min tanke var at jeg heller vil være borte enn hjemme dersom huset mitt tar fyr - that's it. Ingen har vel lyst til å ha flammer slikkende opp leggene ens...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud. Det bor ingen funksjonshemmede i huset mitt. Dessuten kan huset ta fyr anytime - både når jeg er hjemme og borte - og da har jeg ingen styring over hvilke gjester min nabo har (to boenheter i huset).

Dere får vel være provoserte, men jeg gidder ikke å miste nattesøvnen over denne saken. Min tanke var at jeg heller vil være borte enn hjemme dersom huset mitt tar fyr - that's it. Ingen har vel lyst til å ha flammer slikkende opp leggene ens...?

Men naboene dine er jo hjemme selv om du er borte, så en evt brann vil jo gå utover dem like mye som det hadde gått utover deg om du var hjemme... Dessuten vil jeg tro det kan gå utover forsikringssummen at man har opptrådd uforsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...