Gå til innhold

Kongefamilien

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er en monarkistisk republikaner... ;)

Dersom vi skulle stemt over kongehus/republikk ville jeg stemt for republikk av prinsipp, men jeg er likevel i overkant engasjert i kongehuset. Sluker kongestoff, leser biografier og tror prinsesse Ingrid blir en strålende dronning :)

M-M gjør en flott figur som kronprinsesse :)

Skrevet
Det er dette alle skattepengene våre går til ja..: :sukk:

http://www.side2.no/kjendis/article1555429.ece

Hva synes dere om kongefamilien da jenter?

Hm, jeg tror ikke alle skattepengene våre går til slik, da. Jeg har et litt ambivalent forhold til kongefamilien. Egentlig er det vel ett ord som dekker det: Tradisjon! Tradisjoner er mektige, vet dere. I gamle dager synes jeg det var helt ok å ha kongelige - noen måtte styre landet på godt og vondt. Nå har vi regjeringen og stortinget til det, så vi har ikke så mye praktisk nytte av konger og dronninger nå - landet blir styrt (mer eller mindre bra) likevel. Men jeg synes faktisk kongefamilien virker som koselige folk som ikke kan noe for hva de er født inn i, og det er nok langt fra en dans på roser. De må få litt igjen for det. Jeg er sjeleglad for at jeg er såpass uinteressant at ingen paparazzier fotfølger meg og media blander seg opp i absolutt alt jeg gjør og sier.

Skrevet

Jeg har problemer med kongefamilien som institusjon, ikke selve menneskene i kongefamilien

Det at en arver makt og penger (fra den norske stat) er noe jeg rett og slett synes er gammeldags og urettferdig.

Slike ting bør en gjøre seg fortjent til.

Jeg mener det beste valget ville være å ha president som den type de har på Island. (Ikke som i Usa :))

Gjest StockDama
Skrevet

Klarer ikke engasjere meg i kongefamilien, de er så lite spennende å høre om at det er på grensen til smertefullt, om prinsessen har spist sjokolade eller om prinsen har tatt seg en ridetur er ikke noe jeg føler for å vite om =D

De kan godt avvikle hele kongefamilien for min del..

Gjest Blondie65
Skrevet

Tror du virkelig at en president ville bodd billigere? Tror du Mr Bush eller Sarkozy nøyer seg med noe mindre?

Det er mange gode argumenter for å gå over til republikk, f.eks. dette med demokratisk valg, at de kongelige holder på til det er patetisk å se og høre på dem, etc, men PENGEBRUKEN er ikke et argument som holder vann. Mener jeg ...

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg liker å ha en kongefamilie, selv om jeg ikke er så personlig engasjert i dem. Men jeg syns samtidig de bør vise måtehold, selv om de forsåvidt gjør det sammenlignet med utenlandske kongefamilier. For min del kan de gjerne få litt godt betalt, bl.a. med tanke på at de lever et liv i rampelyset, men det trenger ikke å ta helt av.

Skrevet (endret)
Tror du virkelig at en president ville bodd billigere? Tror du Mr Bush eller Sarkozy nøyer seg med noe mindre?

Det er mange gode argumenter for å gå over til republikk, f.eks. dette med demokratisk valg, at de kongelige holder på til det er patetisk å se og høre på dem, etc, men PENGEBRUKEN er ikke et argument som holder vann. Mener jeg ...

Jeg tenkte på akkurat det samme like før jeg letste dette innlegget. Hadde vi hatt en president som skulle på statsbesøk til Chile, så vil jeg tro at han/hun villle bodd i akkurat den samme suiten som Kronsprinsen. Det hadde nok ikke blitt billigere.

Endret av Grønt blad
Skrevet

De vil nok bruke like mye penger enten de er kongelige eller president.

Poenget mitt er at en president er tross alt VALGT av folket. Kongelige bare arver denne makta og pengene.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg er litt todelt på dette også jeg. Egentlig er jeg jo for å ha en republikk, rett og slett fordi vi da ville hatt et demokratisk valgt statsoverhodet.

På den andre siden så kan kongefamilien brukes som "reklame" for Norge. Kongefamilien er kjent også utenfor landets grenser, noe jeg tror en president aldri ville kunne bli i like stor grad. Kongefamilien kan dermed skape en interesse rundt Norge, som det lille landet vi er i verden, som en president som ble skiftet ut hvert fjerde år aldri kunne få til.

Gjest tvileren
Skrevet
Jeg er litt todelt på dette også jeg. Egentlig er jeg jo for å ha en republikk, rett og slett fordi vi da ville hatt et demokratisk valgt statsoverhodet.

På den andre siden så kan kongefamilien brukes som "reklame" for Norge. Kongefamilien er kjent også utenfor landets grenser, noe jeg tror en president aldri ville kunne bli i like stor grad. Kongefamilien kan dermed skape en interesse rundt Norge, som det lille landet vi er i verden, som en president som ble skiftet ut hvert fjerde år aldri kunne få til.

Jeg er også delt i synet på kongefamilien. Jeg syns de blir kjedelige, alle reportasjer om kjoler og ferier - det er liksom alt. Jeg savner noen friske uttalelser og noen "gale" slektninger. Hadde håpet på mer liv med Mette-Marit og Ari, men de ble jo fort stuerene og lite spennende.

Men jeg tror ikke jeg kommer til å betale mindre i skatt fordi om kongehuset blir borte.

Skrevet
Jeg er en monarkistisk republikaner... ;)

Dersom vi skulle stemt over kongehus/republikk ville jeg stemt for republikk av prinsipp, men jeg er likevel i overkant engasjert i kongehuset. Sluker kongestoff, leser biografier og tror prinsesse Ingrid blir en strålende dronning :)

M-M gjør en flott figur som kronprinsesse :)

Tja....er det ikke typisk...både kongelige og andre som sitter svært godt i det prater om forbruk, miljø osv...Det er lett å prate ,men å gå foran ...det er vanskelig.

Sikert behagelig ....vi andre som betaler gildet. vel suser de rundt og tar en prat med div folk i utlandet,men det betyr ikke at de fortjener alle overføringer de får.

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)
De vil nok bruke like mye penger enten de er kongelige eller president.

Poenget mitt er at en president er tross alt VALGT av folket. Kongelige bare arver denne makta og pengene.

De kongelige gjør jo også en representasjonsjobb for landet. Fordi de ikke har noen reell makt eller kan uttale seg om politiske forhold, gjør det meg heller ikke så mye at de ikke er valgt. Hvis vi hadde fått president, ser jeg for meg at denne ville gjort mye av det samme som kongefamilien gjør i dag - opptre som en slags gallionsfigur- bortsett fra at det ville blitt mer ustabilitet med utskiftninger.

Endret av Frk Åberg
Skrevet

Det har blitt meg fortalt at de kongelige drar inn minst like mye som de koster. De går med overskudd. PR er en fin bil nemlig.

Jeg personlig tror det kan være viktig for et knøttlite land som Norge og ha faste ansikter som varer i årevis når det gjelder representasjon ute i verden.

Selv er jeg ikke spesielt opptatt av kongefamilier men jeg får stort sett med meg hvem som er konge hvor. De stadig skiftende presidentene og andre statsoverhoder har jeg særdeles lite kjennskap til, og jeg er neppe alene.

Skrevet

Synes det er greit. Stammende informasjonsansvarlige med R-talefeil i UD bor jo også slik...

Det er nå engang monarki dette landet og det binder nasjonen sammen som lim. Lim er positivt for fellesskapsfølelsen som gjør at Michael Moore kan lage flere hyggelige Kardmomme-dokumentarer om Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...